kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
اسلام‌شناس کانادایی در کیهان نوشت:

اقتدار جمهوری اسلامی ایران راز اتحاد شوم ارتجاع عرب و آمریکا علیه ایران




هیچ کس نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که نقش جمهوری اسلامی ایران به طور فزاینده در منطقه غرب آسیا در حال رشد و گسترش است. این تاثیرگذاری که روز به روز نیز بر مقدار آن افزوده می‌شود، از زمان فروپاشی شوروی در سال 1991 آغاز شده است. فلسطینی‌ها وقتی حمایت یک «ابر قدرت» همچون شوروی را از دست دادند دیگر در فضای بین‌المللی حامی و پشتیبانی نداشتند. حمایت شوروی از آزادی فلسطین بدین شکل بود که این کشور در عرصه بین‌المللی از مسئله فلسطین برای جلوگیری از نفوذ و اهداف امپریالیستی آمریکا بهره‌برداری می‌کرد و این موضوع از نگاه شوروی برای تفکرات جاه‌طلبانه واشنگتن همچون یک سد عمل می‌کرد. از طرفی اسرائیل نیز به دنبال احاطه و نفوذ کافی بر خاورمیانه بود تا بتواند از منافع آمریکا در منطقه پاسداری بهتری به عمل آورد. کشتار غیرنظامیان فلسطینی بدست اسرائیلی‌ها از گذشته تاکنون ادامه داشته و مجامع بین‌المللی هیچ واکنش مناسبی نسب به آن نشان نداده‌اند که این خود به معنای بزدلی و ترس مجامع بین‌المللی از اسرائیل و آمریکاست. دلارهای نفتی سعودی نیز در طول سال‌های اخیر همواره صرف بایکوت کردن حماس و تنگ‌تر شدن محاصره غزه شده است. امروز غزه به سختی می‌تواند کمک‌های بشر دوستانه را دریافت کند.
در این میان تنها ایران است که در سال‌های اخیر جسارت کمک به بیچارگان فلسطینی را داشته است. جمهوری اسلامی از طریق حزب‌الله لبنان همواره از فلسطینی‌ها در برابر تجاوزهای اسرائیلی‌ها حمایت کرده است. حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین باعث شده تا خصومت غرب و در صدر آن آمریکا با ایران افزایش پیدا کند و همواره جمهوری اسلامی را تهدید به حمله نمایند. در کنار این اتفاقات به طور شوکه‌کننده‌ای اعراب به جای حمایت از خط مشی ایران، رویه آمریکا و اسرائیل را پیگیری می‌کنند و ایران را یک تهدید می‌دانند و از سویی دیگر گروه‌های سکولار صلح‌طلب غربی نیز هیچگاه از نقش سازنده ایران در منطقه حرفی به زبان نمی‌آورند. اما چشم‌انداز آینده در برابر ایران بسیار روشن است؛ هرچند برخی از کشورهای عربی و غربی بخواهند در برابر ایران ایستادگی کنند. در سال‌های اخیر برخی چهره‌های غربی که بعضا شخصیت‌هایی بوده‌اند که در راستای ارتقای وضعیت زندگی فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند به ایران سفر کرده و از نزدیک با ایران آشنا شده‌اند. آنها از همان طیفی هستند که از وضعیت داخلی آمریکا نگرانند و به شدت علیه واشنگتن موضع می‌گیرند. از سویی دیگر، شواهد آزاردهنده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آل‌سعود در سیاست جدید خود آشکارا از اسرائیل حمایت می‌کند. محمد بن سلمان به‌طور رسمی ماه گذشته با رهبران یهودی در نیویورک دیدار و صراحتا اعلام کرد فلسطین باید شرایط صلح را بپذیرد و اینکه فلسطینی‌ها بهتر است «خفه» شوند!
به اعتقاد من ایران امروز آن‌قدر قدرتمند شده که بتواند به تنهایی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا بایستد و دقیقا همین مسئله باعث شده تا برخی کشورهای عرب منطقه احساس نگرانی کنند. غرب به دنبال بایکوت کامل جمهوری اسلامی است تا بتواند به طور تدریجی قدرت و تاثیرگذاری ایران را از بین ببرد. فشار اقتصادی توام با جنگ فرهنگی از اصول مقابله غرب و کشورهای عربی با جمهوری اسلامی است. «هلال شیعی» لفظی بود که غربی‌ها آن را ابداع و مطرح کردند که ایران می‌خواهد تا مذهب شیعه را به سراسر منطقه صادر کند و در برابر امپریالیست غربی مقابله کند. اما ایران هیچگاه در امور داخلی کشورها دخالت نکرده است و همواره به تصمیمات سیاسی داخلی و نظر مردم احترام گذاشته است. در نقطه مقابل، آمریکا در ده‌ها کودتا دخالت کرده و در فرآیند انتخابات در کشورهای گوناگون مداخله داشته است. این رفتار خصومت‌آمیز آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.
اما اسرائیل در سایه حمایت آمریکا از بدو بوجود آمدن تاکنون همواره علیه مردم مظلوم فلسطین دست به جنایت‌زده است. بر اساس اطلاعاتی که منابع اسرائیلی در اختیار قرار دادند ، حدود 750 هزار فلسطینی از ابتدای سال 1967 تاکنون دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی گرفتار شده‌اند. سازمان ملل گزارشی را در مارس 2017 منتشر کرد و در آن اسرائیل را ، رژیم آپارتاید نامید. هر چند که عمر این گزارش بسیار کوتاه بود و سریعا از بین رفت اما وجود نحوه جدیدی از طرز تفکر درباره اسرائیل را در نهاد سازمان ملل آشکار کرد که در آن کشورهای بیشتری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی حساستر و سختگیرتر شده‌اند.حتی آن گزارشی که در سال 2017 علیه اسرائیل منتشر شد، باعث شد تا وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی سفر خود را به بلژیک از ترس دستگیری و روانه شدن به زندان لغو کند.