kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین خبر داد

کمک‌های نظامی ناتو برای ارتش نارنجی به پشت مرزهای اوکراین رسید

کیف اعلام کرد کمک‌های نظامی ناتو به ارتش اوکراین به پشت مرزهای این کشور رسیده است.


همزمان با انتشار خبرهایی از موافقت مسکو برای عقب‌نشینی از مناطق مرزی اوکراین، دبیر شورای امنیت و دفاع این کشور اعلام کرد، بخشی از کمک‌های نظامی ناتو به پشت مرزهای اوکراین رسیده است.
«آندری پاروبی» در ادامه ضمن تاکید بر «لزوم اصلاح ساختار دفاعی» کشورش گفت: کیف روی کمک «همه‌جانبه»  کشورهای اروپایی و ناتو حساب می‌کند.
این مقام بلندپایه اوکراینی بدون اینکه به جزئیات این کمک‌های نظامی اشاره‌ای بکند اضافه کرد: «صحبت فقط بر سر تسلیحات نظامی نیست، بلکه تجهیزات نظامی و فنی مورد نیاز ارتش مطرح است چرا که ما به خوبی می‌دانیم کمک‌های نظامی- تسلیحاتی ناتو فقط به کشورهای عضو این سازمان تعلق می‌گیرد.»
پیش از این، آمریکا نیز تجهیزات پیشرفته نظامی به ارزش هفت میلیون دلار به نیروهای مرزبانی اوکراین رسانده است. علاوه بر کمک‌های نظامی، ایالات متحده 300 هزار بسته مواد غذایی نیز برای نظامیان ارتش اوکراین که در شرق اوکراین می‌جنگند، ارسال کرده است.
در همین رابطه، یکی از مقامات وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد کشورش از واشنگتن خواسته باز هم به ارتش کمک کند.
به گزارش «ریانووستی»، «لئونید پوکیاکف»، که پیش از این معاون وزیر دفاع اوکراین هم بوده گفت: کیف از آمریکا خواسته تمام تسلیحات و وسایل نظامی را که ارتش این کشور در افغانستان استفاده کرده به اوکراین بدهد.
«نفربرهای زرهی، تسلیحات ویژه تجسسی و سلاح‌های خودکار و کارکرده در افغانستان» از جمله تجهیزات نظامی است که کیف از آمریکا خواسته است.
این اظهارات رسمی در حالی صورت می‌گیرد که «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته برای جلوگیری از دامن زدن به مناقشه اوکراین حاضر به دادن تسلیحات نظامی به ارتش این کشور نیستند!
خبرگزاری «ایتارتاس» نیز دیروز به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد، ناو آمریکایی «ولاگلف» که قابلیت پرتاب موشک‌های هدایت شونده دارند، راهی دریای سیاه شده است.
بر اساس این گزارش، این ناو جنگی همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین (25 ماه مه) به محل مورد نظر در دریای سیاه می‌رسد.
علاوه بر این، خبرگزاری ایسنا نوشت، بین 28 تا 29 ماه مه نیز یک ناو جنگی ناتو به همراه یک کشتی رادارگریز فرانسوی وارد دریای سیاه می‌شوند.
همه این کشتی‌های جنگی به یک کشتی فرانسوی در شهر بندری «وارنا» بلغارستان ملحق خواهند شد. دیروز همچنین اعلام شد، ناتو رزمایش نظامی خود را در لتونی آغاز کرده است.
این لشکرکشی‌ها و تحرکات و داد و ستدهای نظامی در حالی است که فشارها به مسکو برای عقب‌نشینی از مناطق مرزی اوکراین به اوج خود رسیده است.
پوتین روز دوشنبه و وزارت دفاع روسیه هم روز سه‌شنبه اعلام کردند عقب‌نشینی از مناطق مرزی اوکراین را آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد با انتشار این خبرها، مسکو دست به این عقب‌نشینی نزند. مقامات آمریکا، ناتو و اروپا نیز روز گذشته گفتند نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای روسی نمی‌بینند!
عصر دوشنبه اما، سران روسیه و آلمان ضمن یک گفت‌وگوی تلفنی، به تلاش‌ها برای کاستن از بحران اوکراین ادامه دادند. مرکل در این گفت‌وگو از پوتین خواست ضمن به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری 25 مه، مانعی برای برگزاری آن ایجاد نکند.
اظهارت «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگو با «بلومبرگ» در خصوص بحران گازی با اروپا و اوکراین و تهدید وی نسبت به ارسال کامل آن به چین، از دیگر خبرهای مرتبط با تحولات اوکراین است.
بر اساس این گزارش، مدودف تاکید کرد اگر کشورهای اروپایی از گاز روسیه صرف نظر کنند، مسکو چیزی را از دست نخواهد داد و این گاز را تماما به چین خواهد فرستاد.
وی همچنین اعلام کرد «آمریکا جنگ سرد دومی» را علیه کشورش راه‌اندازی کرده است. به گفته «مدودف» آنچه آمریکا امروز در قبال همکاری اقتصادی با روسیه انجام می‌دهد و شرکت‌های این کشور را از همکاری با مسکو منع می‌کند در گذشته و در زمان شوروی نیز صورت می‌گرفت.
در همین حال خبر می‌رسد، سوئیس 13 نفر دیگر از مقامات روسی را به لیست تحریم‌های ضد روسی خود اضافه کرده است!
خبر آخر اینکه، نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اروپا اعلام کردند روز پنجشنبه هفته جاری برای نظارت به انتخابات حساس ریاست جمهوری اوکراین وارد کیف می‌شوند.
این انتخابات برای غرب و اوکراین بسیار حساس و حیاتی است چرا که برگزاری موفقیت‌آمیز آن به ثبات دولت نارنجی این کشور کمک خواهد کرد.
اصرار مقامات غرب برای به رسمیت شناختن این انتخابات از سوی مسکو از همین زاویه قابل ارزیابی است. در این بین، یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های غرب وضعیت مناطق شرقی اوکراین است که تحت تسلط هواداران روسیه قرار دارد. گزارش شده دولت کیف هیچ برنامه‌ای برای برگزاری این انتخابات در شرق کشور ندارد.