kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲

تظاهرات ده‌ها هزار فرانسوی علیه سیاست‌های ریاضتی رئیس‌جمهور در پاریس

ده‌ها هزار تن از مردم فرانسه در شهرهای مختلف این کشور در تظاهراتی که به صحنه درگیری با پلیس تبدیل شد، خواستار توقف اجرای سیاست‌های ریاضتی دولت شدند، اما رئیس‌جمهور اعلام کرد که چیزی مانع ایجاد اصلاحات اقتصادی نمی‌شود.

 

فرانسه طی ماه‌های گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمی به برنامه‌های ریاضتی دولت «امانوئل ماکرون» بوده است. ماکرون سال گذشته تلاش کرد با اجرای اصلاحات با افزایش بیکاری در کشور مقابله کند و در همین راستا پیشنهاد قطع پرداختی اضافه‌کاری بیش از 35 ساعت را مطرح کرد که بر اساس آن کارفرمایان به جای 25 درصد، تنها 10 درصد پاداش اضافه‌کاری پرداخت خواهند کرد. این اصلاحات علی‌رغم مخالفت شدید اتحادیه‌های کارگری اجرا شد.
در ادامه این برنامه‌های ریاضتی وی تصمیم گرفته است تا سال 2020 بیش از 120 هزار فرصت شغلی را حذف کند. هفته گذشته ۹ اتحادیه کارگری در فرانسه در فراخوان مشترکی برای برگزاری اعتصاب خواهان افزایش دستمزدها شده و به استفاده فزاینده از قراردادهای کوتاه مدت در بخش‌های دولتی و حذف هزاران فرصتی شغلی اعتراض کردند. اتحادیه‌های کارگری همچنین ماکرون را به این متهم می‌کنند که می‌خواهد سرویس‌ها و خدمات عمومی را تخریب کند که منبع اصلی و حیاتی کار و ستون زندگی در بسیاری از بخش‌های کشور محسوب می‌شود. در ادامه این اعتراضات روز شنبه بار دیگر ده‌ها هزار تن از مردم فرانسه در شهرهای مختلف و زیر سایه تدابیر شدید امنیتی علیه سیاست‌های رئیس‌جمهوری این کشور دست به راهپیمایی زدند اما رئیس‌جمهوری اعلام کرد که چیزی مانع ایجاد اصلاحات اقتصادی نمی‌شود. این تظاهرات با عنوان«جریان مردمی» از سوی ۶۰ اتحادیه، حزب سیاسی و انجمن‌های خشمگین از سیاست‌ها و اصلاحات سیاسی از سوی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور برگزار شد.پلیس در پاریس گزارش داد که ۲۱ هزار تن حضور داشتند اما اتحادیه چپ گرای سی.جی.تی مدعی حضور ۸۰ هزار تن در پاریس و ۲۵۰ هزار تن در سراسر کشور شده است.ماکرون روز جمعه در جریان سفر به روسیه گفت که این تظاهرات مانع انجام اصلاحاتش نمی‌شود.پلیس همچنین اعلام کرد که در این اعتراضات ده‌ها معترض دستگیر شدند.پلیس همچنین اعلام کرد که برخی افراد سلاح داشتند و برخی دیگر دست به اقدامات خشونت‌آمیز نیز زدند.وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرد که مقام‌های این کشور به دنبال محدود کردن فعالیت‌های بلوک‌های چپ افراطی هستند.
«فیلیپ کارتینز» رئیس‌اتحادیه کارگری «سی. جی.تی» حاضر در تظاهرات پاریس نیز به رئیس‌جمهور فرانسه گفت که از پنجره کاخش زندگی واقعی را نیز نگاه کند.آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است بیش از هزار و پانصد پلیس با حضور در پایتخت فرانسه مانع از گسترش اعتراض‌ها  شدند.
پلیس اعلام کرد که قبل و بعد از تظاهرات در پاریس سی ‌و پنج نفر را دستگیر کرده است که در بین آنها جوانان نیز به چشم می‌خوردند.
پلیس برای برهم زدن این تظاهرات از گازهای‌اشک آور استفاده کرده است. گفته می‌شود که یک افسر پلیس نیز در جریان این درگیری مجروح شد.