kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

دلایل گرانی مسکن اعلام شد

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: مشاوران املاک، نوسانات ارز و بی‌ثباتی اقتصادی باعث متشنج شدن بازار مسکن شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرشید پورحاجت با بیان اینکه صنعت ساختمان پنج سال در رکود بود، اظهار کرد: این امر باعث انباشت تقاضا و تورم شد. در مدت پنج سال گذشته، قیمت همه کالاها افزایش پیدا کرد اما مسکن هیچ افزایش قیمتی نداشت، که این موضوع باعث انباشت تقاضا و جهش در قیمت مسکن شد.
وی افزود: در نیمه دوم سال 96 مسکن رونق پیدا کرده بود اما در سال 97 بدلیل نوسانات قیمت دلار، عده‌ای شتابزده وارد بازار مسکن شدند و بازار دچار افزایش قیمت شد. نظام عرضه و تقاضا در چند سال گذشته دستخوش بی‌انضباطی شده است و روند ساخت و ساز در گذشته به نحوی بود که نتوانستیم متناسب با برنامه‌ها و طرح جامع، مسکن تولید کنیم و همین امر جو روانی مسکن را دستخوش آشفتگی کرد.
عضو کانون سراسری انبوه سازان کشور تصریح کرد: مشاوران املاک، نوسانات ارز و بی‌ثباتی اقتصادی باعث متشنج شدن بازار مسکن شده است.
پورحاجت با ‌اشاره به طولانی بودن روند صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور افزود: بروکراسی اداری تولید را آزار می‌دهد و اتفاق مثبتی در بهبود فضای کسب و کار صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: باید فعالان بخش مسکن اطمینان خاطری برای افزایش تولید مسکن داشته باشند اما قوانین مزاحم مانع کار آنها می‌شود بطورمثال (ماده 77) مالیات برساخت و ساز است که در دو سال، اجرایی نشده و اگر امسال اجرایی شود علاوه ‌بر تورم قیمت مسکن افزایش چند درصدی خواهیم داشت. دولت باید سیاست‌هایی برای تقاضا و عرضه مسکن داشته باشد.