kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
نگاهی به پیامدهای توطئه انتقال سفارت شیطان بزرگ به قدس شریف( بخش دوم)

فلسطین خط مقدم مقاومت اسلامی

مسئله فلسطین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همیشه از مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و تحولات اخیر نیز نشان  داد که فلسطین نه تنها برای جهان اسلام بلکه برای کل جهان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
اهمیت ویژه فلسطین در میان مسلمانان بیشتر به لحاظ وجود اماکن مقدس در آن سرزمین است. از آن جمله می‌توان به شهر ایلیا اشاره کرد که پس از فتح فلسطین به همت مسلمانان، بیت‌المقدس نامگذاری شد.
مسجدالاقصی که در بیت‌المقدس قرار دارد هنگام معراج رسول اکرم(ص) ارزش و قداست خود را نشان داد به گونه‌ای که خداوند می‌فرماید شبانه پیامبر اکرم(ص) را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که اطراف آن را پربرکت گردانیده است سیر داد تا آیات و نشانه‌های الهی را به او نشان دهد.
از احادیث متعددی که از پیامبر اسلام(ص) در خصوص فضایل بیت‌المقدس نقل شده، اهمیت این سرزمین بیشتر روشن می‌شود، پیامبر گرامی اسلام فرموده است، جز به سوی سه مسجد حرکت نکنید و بار سفر نبندید مسجد من و مسجدالحرام و مسجدالاقصی.
در روایات نیز آمده است که حضرت عیسی(ع) در نزدیکی مسجد بیت‌المقدس به دنیا آمد. حضرت آدم، موسی و یوسف(ع) و همه پیامبران بنی‌اسرائیل وصیت کرده‌اند که در بیت‌المقدس دفن شوند. بر تربت این سرزمین مقدس انبیا و رسولان از جمله ابراهیم، اسحاق و یعقوب علیهم‌السلام گام نهاده‌اند. همچنین حضرت موسی(ع) در آنجا دفن شده است. حضرت عیسی(ع) را خدا از آنجا به آسمان برد.
قدس شهر بهشتی
در شهر قدس یا همان بیت‌المقدس اماکن و جایگاه‌های مقدس فراوان است بعضی از این جایگاه‌های مقدس مربوط به مسیحیان و یهودیانند و بعضی از آنها نیز به مسلمانان تعلق دارند. البته اماکن و جایگاه‌هایی هم که به طور مشترک مورد احترام مسلمانان، مسیحیان و یهودیان قرار دارند در این شهر به چشم می‌خورد.
پیامبر اسلام(ص) فرمود: «چهار شهر بهشتی هستند، مکه، مدینه، بیت‌المقدس و منصوره (که بین سیحون و جیحون واقع است). به گفته پیامبر اکرم(ص) یک رکعت نماز در بیت‌المقدس به منزله هزار رکعت است و موجب آمرزش گناهان می‌شود، بیت‌المقدس سرزمینی است که با مقاومت و برپایی حشر و نشر و پل صراط و میزان ارتباط دارد، خلقت آدم(ع) به مقدس بودن این شهر افزوده و شهر بهشتی است که از همین شهر پیامبر اعظم(ص) به معراج رفته است.
مقام معظم رهبری نیز مسئله فلسطین را همچون بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، مسئله اول امت اسلامی می‌دانند و با توجه به تحولات اخیر در دیدار با مداحان و قاریان به این مسئله محوری جهان اسلام توجه فراوان نمودند.
آزادی فلسطین، سنت الهی
رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین روز از بهار قرآن ماه مبارک رمضان در دیدار با قاریان، مناجات‌خوانان و مدیحه سرایان قرآنی به مشکلات کنونی دنیای اسلام از جمله شرایط تأسف‌بار فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در روزهای اخیر اشاره فرمودند و گفتند: بیت‌المقدس پایتخت فلسطین است و به توفیق الهی، فلسطین از دست دشمنان خلاص خواهد شد و آمریکا و اذناب آن در قبال حقیقت و سنت‌الهی هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم توجه بیشتر به قرآن در همه ابعاد زندگی را خاطرنشان کردند و با اشاره به مصائب و بلایای دنیای اسلام به ویژه شرایط مردم فلسطین افزودند:‌ در این چند روز جنایات رژیم خبیث و جعلی صهیونیستی در به شهادت رساندن ده‌ها نفر و مجروح کردن هزاران فلسطینی را دیدید، در چنین شرایطی برخی گله می‌کنند که چرا آمریکا موضع نمی‌گیرد در حالی که آمریکا و بسیاری از دولت‌های غربی شریک جرم این جنایات هستند.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه باید امت اسلامی، دولت‌های اسلامی و حکومت‌های اسلامی در قبال این جنایات موضع بگیرند خاطرنشان کردند، قرآن به ما می‌گوید باید در مقابل دشمنان دین و کفار سرسخت باشید و در میان خودتان با مهربانی رفتار کنید، اما اکنون به دلیل دوری از قرآن، در دنیای اسلام شاهد جنگ و اختلاف میان مسلمانان و تسلیم بودن در مقابل کفار هستیم.
ایشان همچنین با طلب مغفرت از خداوند متعال برای شهدای روزهای اخیر فلسطین و طلب استقامت بیشتر برای مبارزان راه حق تاکید کردند: آمریکا و همدستان او در قبال سنت تخلف‌ناپذیر الهی مجبور به شکست و تسلیم خواهند بود.
زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی از بدو تأسیس موجودیت جعلی و ساختگی خود شهر تل‌آویو در ساحل مدیترانه را پایتخت خود اعلام کرد و کشورهایی که با این رژیم روابط دیپلماتیک برقرار کردند سفارتخانه‌های خود را در این شهر بنا کردند اما از همان ابتدا این رژیم اشغالگر به خاطر اهمیت بیت‌المقدس به این شهر چشم طمع داشت و می‌خواست آن را پایتخت خود اعلام کند تا هم بر این شهر مهم مسلمانان تسلط پیدا کند و هم به نوعی به موجودیت جعلی خود رسمیت ببخشد.
یک استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: «با تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948، جنگ اعراب با اسرائیل آغاز شد و در پایان این جنگ، اسرائیل توانست 78 درصد سرزمین‌های فلسطین را از آن خود کند و از شهر بیت‌المقدس تنها بخش شرقی آن در کنترل مصر و اردن درآمد. اداره بخش شرقی طی توافقنامه 1949 میان اسرائیل و اردن به طور رسمی در اختیار اردن قرار گرفت که امروزه از آن به عنوان کرانه باختری رود اردن نام می‌برند.»
وی اضافه می‌کند: «در سال 1967 در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل بخش شرقی بیت‌المقدس شامل شهر قدیم و مسجدالاقصی نیز به اشغال اسرائیل درآمد. در سال 1980، اسرائیل بیت‌المقدس را به طور کامل پایتخت خود معرفی کرد. از آن زمان تاکنون ادارات مهم، وزارتخانه‌ها و پارلمان رژیم صهیونیستی در شهر بیت‌المقدس بنا شدند با این وجود علاوه بر کشورهای همسایه نظیر اردن و مصر، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اروپایی نیز این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناختند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه 478 این اقدام اسرائیل را غیرقانونی خواند.
به گفته این استاد دانشگاه، کنگره آمریکا نیز در سال 1995 طی قطعنامه‌ای انتقال سفارتخانه این رژیم به بیت‌المقدس را تصویب کرد اما روسای جمهور این کشور به دلیل حساسیت مسئله فلسطین در نزد مسلمانان و برای جلوگیری از ایجاد تنش و درگیری بیشتر در منطقه غرب آسیا از انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت‌المقدس جلوگیری کردند و این مصوبه را به حالت تعلیق درآوردند اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ و با توجه به اینکه مسئله انتقال سفارت به قدس شریف از جمله شعارهای انتخاباتی وی بود از همان روز اول اعلام کرد که این اقدام را انجام خواهد داد و بالاخره در روز دوشنبه 24 اردیبهشت تصمیم خود را اجرا کرد.
وی همچنین تصریح می‌کند: «این مسئله از آنجا که با سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی یکی بود موجب تنش‌ها، خیزش و مخالفت شدید فلسطینی‌ها و حامیان این ملت مظلوم شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت.»
احیا شدن مسئله فلسطین
ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان به مسئله مهم احیا شدن موضوع فلسطین اشاره می‌کند و می‌گوید: «رئیس‌جمهور آمریکا تصور می‌کرد با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس شریف مسئله فلسطین کمرنگ می‌شود و به فراموشی سپرده می‌شود اما به یاری خداوند نتیجه کاملا برعکس شد و تصمیم ترامپ مسئله فلسطین را دوباره احیا کرد و آن را به جایگاه واقعی خودش برگرداند، سران مستبد کشورهای عربی 5 سال بود که مسئله فلسطین را به فراموشی سپرده بودند به خصوص پس از بیداری اسلامی، حکام عرب به فکر اختلافات داخلی خود بودند اما مردم فلسطین خیزش خود را انجام می‌دادند و اوج آن در روز نکبت بود که به دلیل حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگانی که نه سلاح داشتند و نه قصد درگیری در حدود 62 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 2800 نفر مجروح شدند.»
وی اضافه می‌کند: «حکام عرب راه خیانت را در پیش گرفته‌اند و پشت درهای بسته یک تصمیم می‌گیرند اما در ظاهر خود را حامی فلسطین نشان می‌دهند، حتی به مقامات فلسطینی فشار می‌آورند که خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را بپذیرند و به آرمان فلسطین پشت پا بزنند.»
به گفته نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین، مردم فلسطین از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد و کودک و بزرگسال همه و همه تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار می‌کنند و قصد درگیری و خشونت ندارند فقط خواسته‌شان پس گرفتن سرزمین مادری و خروج اشغالگران از سرزمین‌های فلسطینی است اما رژیم صهیونیستی با سلاح به این مردم بی‌دفاع حمله می‌کند و برایش کودک و نوجوان، پیرمرد و پیرزن فرقی نمی‌کند و همه را مورد شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی قرار می‌دهد.
رقابتی شوم
 برای محو آرمان فلسطین
روز نکبت یادآور مصیبت و فاجعه‌ای بزرگ است که با اشغال فلسطین در 15 می 1948 رخ داد و رژیم غاصب و زورگو سرزمین‌های مادری مردم فلسطین را به زور اشغال کرد و برای خود هویتی جعلی و ساختگی به نام رژیم صهیونیستی به وجود آورد. امروزه در حالی 70 سال از آوارگی ملت فلسطین را پشت سر می‌گذاریم که سران مستبد رژیم‌های عربی درصدد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و به جای توجه به آرمان فلسطین و خواسته‌های مردم مسلمان فلسطین در حال رقابت و پیشی گرفتن از یکدیگر برای نزدیکی به اسرائیل هستند. سفرهای متعدد مقامات عربی به سرزمین‌های اشغالی یا متقابلا سفر مقامات صهیونیستی به کشورهای عربی گواهی بر این مسئله است که حکام عرب به آرمان فلسطین خیانت کرده‌اند.
گویی رقابتی شوم بین کشورهای عربی برای محو هویت و آرمان فلسطین آغاز شده است.
محمدرضا کیوانفر کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در این باره می‌گوید: «برخی از کشورهای عربی منطقه از سال‌ها پیش روابط خود را با رژیم صهیونیستی بهبود بخشیده بودند و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی همکاری‌هایی هم با یکدیگر داشتند اما این روابط را علنی نمی‌کردند و به صورت مخفیانه و محرمانه صورت می‌گرفت اما سال 2017 را باید سال عادی‌سازی علنی روابط کشورهایی همچون بحرین، عربستان و امارات با رژیم صهیونیستی عنوان کرد چرا که شاهد تحولات خیره‌کننده و رفت و آمدهای بسیار مابین مقامات این کشورها با تل‌آویو بوده‌ایم.»
به گفته این کارشناس، این نزدیکی رابطه تا بدانجا پیش رفت که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که کشورهای عربی اسرائیل را دوست خود می‌دانند نه دشمن!
وی همچنین اضافه می‌کند:‌ «سکوت سران مرتجع عرب در قبال انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس نشان می‌دهد که این اقدام کاملا با هماهنگی این کشورها صورت گرفته و ثابت می‌کند که این کشورها به تنها چیزی که نمی‌اندیشند خواسته‌های مردم فلسطین و حقوق برحق آنها در پس گرفتن سرزمین مادری‌شان است. در واقع منافع رژیم صهیونیستی برای این کشورها مقدم بر منافع فلسطینی‌ها شده است.»
تحلیلگران سیاسی معتقدند که انگیزه‌های این کشورها برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به این تفکر اشتباه در محافل رژیم‌های سیاسی عربی بازمی‌گردد که راضی کردن اسرائیل ضرورتا به معنای آن است که آمریکا از این کشورها راضی خواهد بود.