kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

چامسکی: ترامپ از هیتلر هم بدتر است

چامسکی دانشمند و زبان‌شناس برجسته آمریکایی گفت: «ترامپ از هیتلر هم بدتر است. او فقط برای تضمین منافع ابرسرمایه‌داران آمریکایی، در حال سوق دادن جهان به لبه پرتگاه نابودی است.»

«نوام چامسکی» دانشمند شهیر آمریکایی طی مصاحبه‌ای، به دلایل اقدامات عجیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و نتیجه‌گیری کرده که وی به صورت «عامدانه و تنها برای تضمین منافع سرمایه‌داران آمریکا، در مسیر نابودی کل بشریت گام برمی‌دارد.»
چامسکی گفته «ترامپ وظیفه سرگرم کردن همگان با نمایش‌های سرگرم‌کننده خود را دارد و بزرگان حزب جمهوری‌خواه، به عنوان تیم تخریب وی در پشت صحنه مشغول کار است.» این فیلسوف آمریکایی می‌گوید یاران ترامپ در پشت صحنه «مشغول تخریب نظام‌مند همه جنبه‌های حاکمیت آمریکایی هستند.»
این زبان‌شناس در ادامه به بالا بودن  شاخص بازار سهام آمریکا اشاره کرده و دلیل آن را اینگونه توضیح می‌دهد: «همه تلاش ترامپ معطوف افزایش قدرت و ثروت حامیان واقعی‌اش است که کسی نیست جز ابرسرمایه‌داران و صاحبان شرکت‌های بزرگ. علت مثبت بودن شاخص‌های بازار سهام هم، خشنودی همین طبقه از اقدامات ترامپ است چون بازار سهام خیلی ارتباطی به اقتصاد ندارد و متکی به ثروتمندان است.»
نوام چامسکی به تکنیک ترامپ برای پوشاندن تبعات یک دروغ بزرگ با دروغی دیگر پرداخته و در توضیح آن گفته: «او مثلا یک بار در خصوص جمعیت حاضر در یک مکان، می‌گوید که آنها بزرگ‌ترین جمعیتی بودند که در طول تاریخ در یک مکان جمع شده بودند؛ رسانه‌ها مسئله را پیگیری و مشخص می‌کنند که این حرف دروغ بوده ولی در همان حال، ترامپ همگان را به یک مسئله دیگر مشغول کرده است.»این منتقد اجتماعی در ادامه به جنبه‌های خطرناک و مهلک سیاست‌های ترامپ در مورد  گرم شدن زمین و جنگ هسته‌ای پرداخته و می‌گوید:  «این‌گونه نیست که ترامپ و اطرافیانش، مسئله را ندانند. مثلا خود او هنوز کار ساخت دیوار مرزی مکزیک را که قول داده بود، شروع نکرده ولی همین حالا، اطراف زمین گلف خود، دیوار کشیده تا بالا آمدن آب دریا آن را تخریب نکند. او و اطرافیانش همه چیز را می‌دانند ولی کاری نمی‌کنند.» وی در ادامه افزود: «این کار آنها، جنایتی غیرقابل توصیف است چون آنها افرادی متمول و تحصیل‌کرده از طبقه بالای نخبگان هستند و می‌دانند که در حال از بین بردن دورنمای زندگی بشریت بر روی زمین هستند ولی برای به دست آوردن منافع شخصی در آینده نزدیک، کار خود را ادامه می‌دهند.» این مورخ آمریکایی اعتقاد دارد که «هیئت حاکمه فعلی آمریکا، خطرناک‌ترین حکام تاریخ بشریت هستند.» چامسکی در پایان گفت: «آیا این کارها در تاریخ بشریت، همانندی داشته است؟ فکر نمی‌کنم. شاید این سخن، تند باشد اما به‌نظر من، حزب جمهوری‌خواه فعلی، خطرناک‌ترین سازمان تاریخ بشریت هستند. حتی هیتلر در پی از بین بردن دورنمای زندگی بشری بر روی زمین نبود.»