kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
در غزه اتفاق افتاد

56 زخمی و یک شهید در تظاهرات وفاداری به شهدای غزه

هزاران فلسطینی در نوار غزه و در راهپیمایی موسوم به «جمعه وفاداری به شهدا» به سمت خطوط مرزی نوار غزه حرکت کردند و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند. در این درگیری که در اولین جمعه ماه مبارک رمضان صورت گرفت یک نفر به شهادت رسید و 56 نفر مجروح شدند.

ده‌ها هزارتن از فلسطینی‌ها‌ی ساکن غزه با آتش زدن لاستیک‌ها به سمت موانع در مرزهای غزه حرکت کردند. نظامیان صهیونیست‌ هم طبق روال گذشته به سوی راهپیمایان شلیک کردند. منابع پزشکی فلسطین اعلام کردند در نتیجه تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی شرکت کنندگان در راهپیمایی روز جمعه، یک فلسطینی به شهادت رسید و 56 نفر زخمی شدند. طبق گزارش‌های تکمیلی یک شهروند فلسطینی سالخورده در آخرین ساعات روز جمعه بر اثر شدت جراحت وارده در جریان تظاهرات بازگشت به شهادت رسید.کمیته ملی راهپیمایی بازگشت و رفع محاصره غزه و نیروهای ملی و اسلامی در کرانه باختری هم همه مردم فلسطین را به مشارکت در برنامه‌های جمعه «وفاداری به شهدا و مجروحان» دعوت کرده بود. این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود این راهپیمایی‌ها تا دستیابی به حقوق قانونی و رفع محاصره فلسطینیان ادامه خواهد یافت.
به گزارش قدسنا، راهپیمایی‌های بازگشت و رفع محاصره غزه از 30 مارس گذشته(10 فروردین) به مناسبت روز زمین آغاز شده است. از آغاز این تظاهرات‌ها تا‌کنون بیش از 118 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 12000 نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. از این تعداد تنها بیش از 63 نفر در تظاهرات‌های روز 14 می(24 اردیبهشت) و همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس‌اشغالی به شهادت رسیده‌اند.‌اشغالگران از ترس خیزش مردمی فلسطینی‌ها شهر قدس را به پادگانی نظامی تبدیل کرده و صدها نفر از عناصر خود را در محورهای اصلی منتهی به بخش قدیمی قدس در اطراف مسجدالاقصی مستقر کرده‌اند. نیروهای‌اشغالگر صهیونیست به مردان کمتر از 40 سال اجازه ورود به مسجدالاقصی را نمی‌دهند و زنان نیز پس از بازرسی‌های دقیق بدنی اجازه ورود به این مسجد مقدس را دارند. همچنین گذرگاه امنیتی «بیت لحم» میان قدس و جنوب کرانه باختری نیز شاهد عملیات بازرسی از نمازگزارانی است که به سوی قدس می‌آیند.
قدس پایتخت ابدی فلسطین
سازمان همکاری اسلامی اما دیروز و در بیانیه پایانی خود تاکید کرد: «قدس پایتخت ابدی فلسطین است». در این بیانیه که در پایان نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو این سازمان در اسلامبول ترکیه صادر شد ، آمده: «اقدام نامشروع آمریکا در انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت المقدس، واقعیت تاریخی این شهر را تغییر نخواهد داد.» سازمان همکاری اسلامی همچنین با محکوم کردن قتل عام اخیر فلسطینیان در نوار غزه، خواستار تشکیل کمیته بین‌المللی برای تحقیق در این باره شد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی در این نشست فوق‌العاده که با موافقت اکثر کشورهای شرکت‌کننده تصویب شد، کشتار فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در غزه و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را محکوم کرد. نشست روزجمعه سازمان همکاری اسلامی به درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس‌دوره‌ای سازمان در واکنش به شهادت ده‌ها فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه برگزار شد. از جمله شرکت‌کنندگان برجسته در این نشست روسای جمهور ایران، افغانستان و سودان، امیران قطر و کویت، پادشاه اردن، و نخست‌وزیر فلسطین هستند. پادشاه سعودی و رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست حضور نداشتند.