kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳

نمایش وحدت مقتدا صدر و حکیم پس از پیروزی در انتخابات عراق

«مقتدا صدر» که پیش از این علیه دخالت آمریکا و عربستان در امور داخلی عراق موضع گرفته بود، برای نمایش وحدت، با رهبر ائتلاف «حکمت ملی» عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

رهبر ائتلاف «سائرون» که این روزها رسانه‌های غربی و عربی تلاش می‌کنند از او به عنوان فردی مخالف نظام عراق و دارای تمایلات نسبت به عربستان، آمریکا و ناسیونالیسم عربی به جهان معرفی کنند، طی روزهای گذشته، چهره متفاوتی از خود به نمایش گذاشته است؛ او دو روز قبل به شدت علیه دخالت‌های «برت مک گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف به اصطلاح «ضدداعش» در  امور داخلی عراق موضع گرفته بود و سپس، به طور غیرمستقیم، از عربستان نیز خواست در امور عراق دخالت نکند.
اما همزمان با این نمایش روحیه ضداجنبی و ضدآمریکایی، «مقتدا صدر» با «عمار حکیم» رهبرائتلاف «حکمت ملی» در نجف اشرف دیدار کرد و با این اقدام خود، به آنهایی که قصد داشته‌اند از طریق مقتدا صدر، در جامعه عراق شکاف‌اندازند، بحث قومیت عربی را برجسته کنند و بگویند که او نسبت به سایر جریان‌های شیعی عراق کینه دارد، این پیام را داد که او به وحدت همه عراقی‌ها می‌اندیشد و با جریان‌های سیاسی شیعی هم مشکل ندارد.
به هر حال، وجود چنین گرایش‌هایی در مقتدا صدر، زمینه را برای انتقال آرام و بدون حاشیه قدرت از دولت فعلی به دولت جدید فراهم خواهد کرد و راه را برای فتنه‌گری عربستان در عراق می‌بندد. براساس اعلام نتایج اولیه انتخابات، ائتلاف «سائرون» وابسته به مقتدا صدر، 54 کرسی از 328 کرسی پارلمان را به دست آورده است. ائتلاف «الفتح» تحت رهبری «هادی عامری» و «النصر» به رهبری «حیدر عبادی» به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.
همچنین، براساس توئیتی که مقتدا صدر منتشر کرده، وی قصد دارد همه توان خود را برای مبارزه با فساد و تقویت امنیت در عراق به کار بگیرد.
در کنفرانس خبری مشترکی که عمار حکیم و  مقتدا صدر در نجف اشرف داشتند، عمار حکیم به خبرنگاران گفت: ما درباره دولت آینده و ائتلاف آتی صحبت کرده‌ایم. حکیم درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیز گفت، این کاهش حاوی این پیام است که مردم خواستار روی کار آمدن چهره‌های جدید در عرصه سیاسی کشور هستند.
حکیم از مرجعیت دینی عراق نیز به خاطر هدایت مسیر کلی کشور تشکر کرد.
انتخابات پارلمانی عراق شنبه 22 اردیبهشت برگزار شده است. در این انتخابات حدود 44 درصد واجدان شرایط شرکت کرده‌اند. قرار بود نتیجه نهایی انتخابات، دیروز اعلام شود، ولی تا عصر دیروز چنین اتفاقی نیفتاد.