kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
در اولین واکنش پس از پیروزی در انتخابات

مقتدا صدر: به آمریکا اجازه مداخله در امور عراق را نمی‌دهیم

رهبر ائتلاف «سائرون» در نخستین موضع‌گیری پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی، آمریکا را از دخالت در امور داخلی عراق، برحذر داشت.

«مقتدا صدر» در نخستین موضع‌گیری خود نسبت به آمریکا، پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر، علیه حضور «برت مک‌گورک» در عراق موضع گرفت. مک گورک نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «ضدداعش» است. وی پیش از اعلام نتایج انتخابات، در عراق حضور یافت تا بر روند انتخابات دراین کشور تاثیر بگذارد.
مقتدا صدر نیز در واکنش به این اقدام مک گورک گفت: حضور وی در عراق امری عجیب نیست. (اما) مسئله قبیح این است که او در امور عراق دخالت می‌کند. اگر این مسئله ادامه داشته باشد، حضور او در عراق (تبدیل به) امری قبیح می‌گردد.
مقتدا صدر که در پارلمان جدید عراق، بزرگ‌ترین ائتلاف را دارد و ازطرف رئیس‌جمهور جدید، مامور تشکیل کابینه خواهد شد، اعلام کرده که به دنبال تشکیل یک دولت تکنوکرات است. دیگر شعارهای مقتدا صدر در کوران تبلیغات انتخاباتی نیز مثل توجه به اصلاحات و دولت کارآمد، معطوف به مسائل داخلی عراق بوده است.
درمجموع، مقتدا صدر اگر بتواند ثبات سیاسی عراق را به ثبات امنیتی موجود گره بزند، این کشور را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد. اما احتمال سنگ‌اندازی از خارج (ازطرف عربستان و آمریکا) و واگرایی در داخل (در دوران ائتلاف سائرون) وجود دارد. وجود جریان واگرا درسائرون حتی ممکن است در روند تعیین نخست‌وزیر نیز مقتدا صدر را در آینده دچار دردسر بکند. در هرحال، اگر مقتدا صدر و ائتلاف سائرون در مسیر تعیین نخست‌وزیر، دچار مشکل شود، ممکن است که سه جریان قدرتمند شیعی (الفتح، النصر و دولت قانون) با هم ائتلاف کنند و ائتلاف سائرون را تحت‌الشعاع قرار دهند.
در هر صورت، میان اراده و عمل، فاصله وجود دارد؛ مقتدا صدر در توئیتر نوشت: ما در آستانه تشکیل یک دولت تکنوکرات هستیم، دولتی که دریچه‌ای برای رزق و روزی مردم خواهد بود، نه نصیبی جهت سرقت احزاب. اظهارات فوق، اراده رهبر ائتلاف سائرون را برملا می‌کند و ظاهرا، وی قصد دارد وضع معیشتی مردم را بهبود ببخشد. اما اینکه در عمل، باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه می‌شود.
سایر رویدادها
* «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، در واکنش به ناآرامی‌ها و تظاهرات پس از انتخابات در استان کرکوک، گفت که دولتش قصد بازشماری دستی انتخابات در این استان را دارد.
* کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد، پنجشنبه (امروز) نتیجه نهایی انتخابات اعلام می‌شود.