kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
در گفت‌وگوی تلویزیونی

عراقچی: مهم پافشاری بر اصول است نه رسیدن به توافق نهایی

سیدعباس عراقچی تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای زیر بار تفاهمی که حقوق ملت ایران را نادیده بگیرد نخواهد رفت.
سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح مذاکرات اخیر ایران و گروه 5+1 در وین پرداخت.
وی در خصوص این دور از مذاکرات گفت: معلوم بود تفاوت‌ها در برخی جاها به قوت خود باقی است و نیاز به بحث داریم که دیدگاه‌ها را نزدیک کنیم. در طی مذاکرات وین که خیلی فشرده بود در همه سطوح و قالب‌ها مذاکره صورت گرفت و نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که ما هنوز آماده نوشتن متن نیستیم. طبیعی است در هر مذاکره‌ای نمی‌شود انتظار داشت با چند جلسه بتوانید به تفاهم رسید. دور اخیر مذاکراتی برای ما دور اول به حساب می‌آمد و دوره‌های قبلی برای ما جلسات تبادل نظر بود.
وی با بیان اینکه در مورد متن، هیچ پیشرفت ملموسی نداشتیم، اظهار داشت: البته متن را می‌توان به دو قسمت شکلی و محتوایی تقسیم کرد که در قسمت شکلی به نگاه مشترک رسیدیم که متن چگونه باید تنظیم شود و در مورد عنوان نیز یک نگاه مشترک پیدا کردیم. به دو تا سه عنوان رسیدیم و روی مقدمه متن نیز قدری کار کردیم. مقدمه متن شامل یکسری اصول است و با توجه به اینکه مقدمه توافق بعدی ما از مقدمه توافق ژنو الهام گرفته، کار سختی نیست.
عراقچی اضافه کرد: درباره قسمت اصلی یعنی محتوا، علیرغم اینکه همه موضوعات را مرور کردیم و درباره دو سه موضوعی که فکر می‌کردیم می‌توان به نتیجه رسید بحث‌های مفصل‌تری داشتیم، ولی در حقیقت پیشرفتی نکردیم.
معاون وزیر خارجه کشورمان درباره تعداد موضوعات مورد اختلاف نیز عنوان کرد: اختلافات در همه موضوعات وجود دارد. اینکه چند موضوع در دستور کار ماست نمی‌توان عنوان کرد. برخی موضوعات به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شوند. درباره همه آنها اختلاف وجود دارد و درباره هیچ کدام به تفاهم نرسیدیم.
روی خطوط قرمز ایستاده‌ایم
به گزارش فارس، معاون ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه اصول ما ثابت بوده و هست، تصریح کرد: ما در این قضیه به دنبال سیاست‌کاری و کاسب‌کاری نیستیم که خطوط قرمز را کم یا زیاد کنیم. خط قرمز ما تثبیت حقوق مردم ایران است و از آن کوتاه نمی‌آییم. در مذاکرات اخیر همان خطوط قرمز و اصول وجود دارد و از آن کوتاه نخواهیم آمد.
عراقچی با بیان اینکه احترام به حقوق ملت ایران باید در هر شرایطی باشد، تصریح کرد: غنی‌سازی باید صورت گیرد، مواد خارج نمی‌شود و آب سنگین باقی می‌ماند. ان‌شاءالله با تحقق این خطوط قرمز به تفاهم نهایی می‌رسیم، اگر نرسیم هم فاجعه‌ای رخ نداده است. ترجیح همه طرف‌ها این است تا 30 تیر به توافق برسیم، اگر نرسیدیم هم نرسیدیم، به تلاش ادامه می‌دهیم و شش ماه دیگر هم هنوز بر اساس توافق ژنو وقت داریم.
معاون وزیر خارجه اضافه کرد: اگر موفق نشدیم مذاکرات ادامه می‌یابد و در پایان یک سال اگر به توافق نرسیدیم هم نرسیدیم. برای ما پافشاری بر اصولمان مهم است. اگر به توافق نرسیدیم علت آن را به ملت ایران خواهیم گفت و ملت ایران در جریان جزئیات قرار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: ملت ایران فقط به زبان تکریم و احترام جواب می‌دهد. ملت ایران با زبان تحریم و تهدید جواب نمی‌دهد. حق ما بر اساس ان‌پی‌تی وجود دارد و از آنها می‌خواهیم به اجرای حق ما احترام بگذارند.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: ما به دنبال تفاهم هستیم، ولی تفاهمی که حقوق ملت ایران را تامین کند و ترجیح می‌دهیم تفاهمی که حقوق ملت ایران را دربر نداشته باشد صورت ندهیم.