kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
روحانی در نمایشگاه نفت و گاز:

هرجا تولید داخلی مطمئن دیدید، خرید خارجی را متوقف کنید

رئیس‌جمهوری گفت: باید به شرکت‌های داخلی اعتماد کرد و دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلفند هرکجا ببینند ساخت داخلی مطمئن ایجاد شده، خرید خارجی را متوقف کنند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه صنعت نفت به طور کلی یک صنعت راهبردی در جهان است، گفت: در ایران نفت هیچوقت یک مسئله اقتصادی نبوده بلکه یک مسئله سیاسی است و مسائل اجتماعی و اقتصادی را در کنار خود داشته و ویژگی‌های خاص خود را دارد.
وی افزود: ممکن است صنایع دیگری داشته باشیم که بسیار ارزشمند باشد اما جایگاه نفت ویژه است. تاثیرگذاری نفت و انرژی بر زندگی مردم نیز مهم است چراکه نیروگاه‌هایی که برق تولید می‌کند و یا آب شیرین کن‌ها نیز به نفت متکی است. امروز در جامعه نان ما نیز بسته به انرژی است؛ چراکه اگر گاز برای مصارف صنعتی وجود نداشته باشد، نانوایی‌ها نیز تعطیل می‌شوند.
نفت و انرژی، صنعتی ویژه
برای دیپلماسی و قدرت ملی کشور است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نفت و انرژی، صنعتی ویژه برای مسائل داخلی، خارجی، دیپلماسی و قدرت ملی کشور است، تاکید کرد: کشوری که بتواند نفت و فرآورده‌های نفتی صادر کند دارای قدرت است. کاری که امروز در این نمایشگاه دیدیم، نمونه کوچکی از تلاش‌های بزرگ و وسیعی بود و اولین قدم برای پیشرفت در این زمینه رابطه خوب بین دولت و شرکت‌ها است. روحانی با تاکید بر اینکه کار مشترک با فناوری خارجی و سپس رسیدن به استقلال کامل راهی میانبر است، تصریح کرد: اگر شرکتی سالها در کاری تجربه دارد و قابل اعتماد است، می‌توانیم در جایی که حساس است، با شرکت‌های معروف و قابل اتکا خارجی یک مشارکت را آغاز کنیم تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.
وی ادامه داد: شرکت‌ها باید اعتماد کنند که دولت و دستگاه اجرایی هرکجا ببیند ساخت داخلی مطمئن ایجاد شده، خرید خارجی را قطع خواهد کرد. ممکن است جنسی که در داخل می‌سازیم عمر کمتری نسبت به جنس خارجی داشته باشد، یا حتی قیمت آن بیشتر باشد، اما این موضوع برای ما مهم نیست. باید آن را قبول کنیم چراکه بدون این کار نمی‌توانیم صنعت داخلی را حمایت کنیم.
رئیس ‌جمهور با بیان اینکه وزارت نفت امروز مصمم است که از توان داخلی استفاده کند، گفت: بعضا گفته می‌شود تحریم نعمت است، ما باید کاری کنیم تا رابطه صمیمانه مان تبدیل به نعمت شود.باید به سمت ایستادگی بر روی پای خودمان حرکت کنیم و این یک ضرورت است.
روحانی ادامه داد: لوله‌های بدون درز با کیفیتی که به دنبال تولید آن هستیم، یا سکوهای دریایی که در داخل می‌سازیم، فازهای پارس جنوبی با اتکا به تکنولوژی داخلی ساخته می‌شود، کمپرسور‌هایی که ساخته شده و یا تاسیسات سر چاهی بسیار با اهمیت است و می‌تواند تحول خوبی را در کشور به وجود آورد. این موضوع در کنار فواید اقتصادی و ‌اشتغال، امید و نشاط و غرور ملی است که به وجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه ملت ما باید نسبت به آینده خود امیدوار باشد و با نشاط کار کند، تاکید کرد: ملت ما با وجود شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرین احساس غرور ملی خواهند کرد و این امید و غرور سرمایه بزرگی است که حرکت کشور را شتاب خواهد داد.
صدها بار رفراندوم برگزار شود ۹۸ درصد
به اسلام رای‌ می‌دهند
روحانی با ‌اشاره به وجود منابع مشترک نفت و گاز با برخی کشورهای همسایه اظهارداشت: در میادین مشترک، باید فعالیت سریع تری داشته باشیم و در این دولت اولویت ما شتاب در فعالیت معادن مشترک بود. ما به دنبال این هستیم تولید در پارس جنوبی را پایدار کنیم و زمان در به نتیجه رساندن این پروژه‌ها برای ما بسیار مهم است.
وی افزود: فعالیت در جاسک کار دیگری است که در دستور کار وزارت نفت است تا بتوانیم با لوله، نفت را از خوزستان به جاسک رسانده و صادرات داشته باشیم، که این اقدام بسیار استراتژیک است. البته در نتیجه رسیدن پروژه‌ها، تامین مالی مهم است که وزارت نفت و بانک‌ها می‌توانند تامین‌کننده این نیازها
باشند. رئیس ‌جمهور مسائل پایین دستی نفت را از جمله پتروشیمی از دیگر مسائل حوزه نفت دانست و گفت: اگر بتوانیم صنایع پایین دستی مانند پتروشیمی را فعال کنیم، موجب افزایش‌ اشتغال در این حوزه می‌شویم.
روحانی گفت: در آستانه جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم که برای برخی صغیر است. ما با افتخار این جشن را برگزار می‌کنیم و مردم ما سالیان سال این مسیر استقلال و عزت را دنبال می‌کنند. به نظر من اگر صدها بار رفراندوم بگذاریم، باز مردم ما 98/2 درصد به آزادی، استقلال، مردم سالاری و اسلام رای می‌دهند و کسی به وابستگی، دیکتاتوری و عدم استقلال رای نمی‌دهد.
وی ادامه داد: البته ممکن است عده‌ای شیوه عملکرد دولت‌ها را نپذیرند. دولت‌ها همه موقتی هستند و آنچه می‌ماند اراده مردم است. ملت ما با اراده‌ای که دارند، مسیری را که انتخاب کرده‌اند با قدرت ادامه می‌دهند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: با صراحت اعلام می‌کنم دولت از فناوری‌های جدید و از خود اتکایی پشتیبانی می‌کند. وزارت نفت، مراکز تحقیقاتی و همه نهادهای خصوصی و دولتی باید دست در دست هم برای پیشرفت تلاش کنند.
طرح‌های مهمی در حوزه نفت و گاز
و پتروشیمی کشور وجود دارد
روحانی ادامه داد: تصمیم ما این است که اگر هر چیز داخلی تولید شد، تست شد و مورد قبول بود، حتما ما خریدارش خواهیم بود. در همین فاز یازده پارس جنوبی، در بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها ایرانی‌ها در برابر خارجی برنده شده‌اند؛ این برای ما افتخار است.
رئیس‌جمهور گفت: گازرسانی به روستاها برای ما به لحاظ ‌اشتغال، محیط‌زیست و رفاه مردم مهم است. این مهم است که مردم رفاه و راحتی بیشتری داشته باشند. وقتی مردم به گاز متکی باشند، دیگر به منابع طبیعی هجوم نمی‌آورند.
وی گفت: تا پایان امسال ۵ هزار روستای دیگر بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستایی که گازرسانی شده بودند، افزوده می‌شود. بسیار مهم است که مردم بدانند دولت دوازدهم و وزارت نفت با تلاش‌هایی که انجام می‌دهد، هر ۲۴ ساعت یک بار، ۱۰ روستا گازدار می‌شوند و به حوزه گاز متصل می‌شوند.