kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن:

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن فعلا در دستور کار نیست

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با پیش‌بینی استقبال خانه ‌اولی‌ها برای دریافت تسهیلات خرید مسکن گفت: فعلا افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در دستور کار قرار ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد حسن مرادی با ‌اشاره به تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود تسهیلات مسکن خانه ‌اولی‌ها در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود تسهیلات مسکن خانه ‌اولی‌ها در بافت‌های فرسوده را از هشت درصد به شش درصد و در سایر مناطق شهری از 9/5 درصد به هشت درصد کاهش داد.
وی افزود: مطابق روندهای قبلی، مصوبه شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سال 97، تمایل خانه‌اولی‌ها برای استفاده از این تسهیلات در بازار مسکن به منظور خرید آپارتمان‌های مسکونی را افزایش داده است.
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در افزایش حجم ثبت‌نام خانه ‌اولی‌ها و ورود آنها به صندوق یکم اثرگذار است و به لحاظ روانی می‌تواند تعداد متقاضیان برای دریافت این تسهیلات را افزایش دهد و در سال 97 پیش‌بینی می‌شود حجم ثبت‌نام‌ها در این صندوق افزایش یابد. مرادی ادامه داد: این پیش‌بینی با توجه به تاثیر قابل توجه کاهش نرخ سود بر مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات خرید مسکن است که با این اقدام، این تسهیلات برای تعداد بیشتری از خانه ‌اولی‌ها به تسهیلات در استطاعت تبدیل می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش می‌یابد یا نه گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن فعلا در دستور کار قرار ندارد و در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم مطرح شده و به تصویب رسید.
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن خاطرنشان کرد: لازمه حمایت‌ها در حوزه تامین مالی ارزان قیمت مسکن برای متقاضیان به خصوص خانه ‌اولی‌ها و متقاضیان خرید مسکن در بافت‌های فرسوده را تخصیص منابع کمکی به صندوق پس‌انداز مسکن یکم اعلام کرد.
در همین حال هوشنگ عشایری؛ مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: ویژگی مهم صندوق پس‌انداز یکم، استفاده افرادی است که برای اولین بار مسکن خریداری کنند. البته این محدودیت در بافت‌های ناکارآمد شهری برداشته شد و هر فردی که سپرده‌گذاری کرده باشد، امکان استفاده از تسهیلات شش درصد را خواهد داشت. از هفته آینده تمام سپرده‌گذارانی که پرونده تشکیل داده‌اند، می‌توانند از تسهیلات با سود شش درصد استفاده کنند.
وی ادامه داد: فعلا کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت‌های ناکارآمد شهری تصویب شد و پیشنهاد ما برای کاهش زمان وافزایش دوره اقساط در دستور شورای پول اعتبار است.عشایری درباره استقبال مردم برای دریافت تسهیلات گفت: از دو سال گذشته که صندوق پس‌انداز یکم بازگشایی شد ، تقریبا هشت درصد از این صندوق استقبال شد، اما اکنون 31 درصد شده است. ظرف دو ماه، ثبت‌نام در صندوق پس‌انداز یکم حدود 10 الی 12 درصد رشد کرده است و از زمان کاهش سود تسهیلات روزانه حدود یک‌هزار نفر در صندوق پس انداز یکم ثبت‌نام می‌کنند.