kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹

عراقچی: درباره خطوط قرمز هسته‌ای‌هیچ نرمش و انعطافی نخواهیم داشت

مقامات سیاسی ایران و گروه 5+1 یک روز پس از پایان مذاکرات وین 4 هر کدام دیدگاه‌های متفاوتی درباره علل به بن‌بست رسیدن مذاکرات ابراز داشتند.
عباس عراقچی در گفتگو با شبکه پرس تی وی درباره گفتگوهای هسته‌ای در وین گفت: ما در گذشته در مناسبتهای مختلف خطوط قرمز خود را توضیح داده‌ایم. بسیاری از این خطوط قرمز برای شرکای ما در مذاکرات شناخته شده است. ما همچنان خطوط قرمز خود را حفظ می‌کنیم همانطور که در جریان مذاکرات مشخص کرده‌ایم. درباره خطوط قرمز هیچ نرمش و انعطاف‌پذیری وجود نخواهد داشت. اما درباره مسائل دیگر ما به اندازه کافی نرمش نشان می‌دهیم تا بتوانیم راه حلی برای همه مشکلات پیدا کنیم.
عراقچی درباره اینکه چرا کنفرانس خبری مشترک در پایان مذاکرات برگزار نشد گفت با توجه به اینکه هیچ پیشرفت جدی در مذاکرات حاصل نشد دو طرف احساس کردند هیچ نیازی برای کنفرانس خبری مشترک وجود ندارد. ما این کنفرانس مشترک را برای زمانی می‌گذاریم که حرفی برای گفتن داشته باشیم.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز در ارتباط با دور چهارم مذاکرات راه حل جامع ایران و 5+1 در «وین» گفت: این که بخواهیم در هر لحظه، روند پیشرفت مذاکرات را مورد ارزیابی قرار دهیم، کار درستی نیست و در مورد روند مذاکرات به گفتن همین مطلب بسنده می‌کنم که در این مرحله، همه گزینه‌های مربوط به مذاکره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: مذاکرات بسیار مفید و در عین حال دشوار بود. قبلاً هم بارها اعلام کرده بودیم که این دور از مذاکرات دشوار خواهد بود. هنوز در اول راه تنظیم پیش‌نویس موافقت نهایی هستیم و هنوز مسیر زیادی برای رفتن داریم. هنوز اختلافات چشمگیر و موارد پیچیده‌ای وجود دارد.
این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد: این مطلب بسیار مهم است که ما هنوز در اول راه تنظیم سند هستیم و همه طرف‌های مذاکره با جدیت در روند مذاکرات حاضر هستند اما باز هم می‌گوییم که «نمی‌دانیم که این مذاکرات در نهایت به یک توافق جامع منتج خواهد شد یا نه».
او گفت: ما برای رسیدن به یک توافق بد عجله نمی‌کنیم. همانطور که رئیس جمهور اوباما نیز گفته‌اند، نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد است. ما می‌دانیم که این کار، زمانبر خواهد بود و اگر به این نتیجه برسیم که می‌توانیم به توافق برسیم، خود را متعهد به ادامه روند مذاکرات خواهیم دانست.
این مقام آمریکایی ادامه داد: ما خوش‌بین نیستیم بلکه واقع‌بین هستیم. در مورد مذاکرات باید تصمیم مشکلی گرفته شود. از نظر ما، نه تنها ایالات متحده، بلکه جامعه جهانی باید مطمئن شود که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
این مقام ارشد دولت آمریکا در پاسخ به سؤالی در خصوص اختلافات میان کشورهای 5+1 در خصوص گنجاندن برنامه موشکی ایران در مذاکرات وین، مدعی شد که ما و اروپائیان کماکان در سر میز مذاکره، با هم متحد هستیم و مسائل مربوط به ایران نیز می‌بایست به صورت کلی و در یک موافقت‌نامه مورد بحث قرار گیرد و نمی‌توان مسائل را به صورت مجزا مورد بررسی قرار داد.
موشک‌های ایران در مذاکرات بررسی می‌شود
 «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری جمعه شب خود مدعی شد موضوع موشک‌های بالستیک ایران نیز می‌بایست براساس طرح اقدام مشترک، در گفتگوهای جاری با 5+1 مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: در این گفتگوها، همه مسائلی که مایه نگرانی هستند باید طرح شوند و در نهایت، این اطمینان به دست آید که برنامه اتمی ایران، با اهدافی کاملاً صلح‌آمیز دنبال می‌شود. هم چنین در این گفتگوها می‌بایست قطعنامه‌های شورای امنیت نیز مورد بررسی قرار گیرند که از جمله آن، بندهای مربوط به موشک‌های بالستیکی هستند که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند. از این رو موشک‌های بالستیک نیز بخشی از این گفتگوها هستند و باید در جریان حل و فصل این مناقشه و چالش باشند. از این رو این مسأله باید بدون خط خوردن یک موضوع خاص برای حل و فصل کامل دنبال شود. همه مسائل مطرح شده در طرح اقدام مشترک می‌بایست در نظر گرفته شوند و برای توافق کامل، حل و فصل شوند.
مایکل مان: مذاکرات پیچیده و دقیق بود
«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 5+1 در وین را «پیچیده و دقیق» خواند و گفت اتحادیه اروپا به زودی زمان برگزاری دور بعدی این مذاکرات را اعلام می‌کند.
«وان چون» نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای نیز جمعه شب گفت مذاکرات اکنون وارد مرحله «عمیق» شده و به همین جهت با موانعی روبروست.
طرفین پس از پایان دور تازه مذاکرات، هنوز تاریخ دقیقی برای نشست بعدی تعیین نکرده‌اند. با این وجود خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه به نقل از منابع دیپلماتیک، روزهای 26 تا 29 خرداد را به عنوان تاریخ احتمالی دور بعدی اعلام کرده است.