kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
کیهان بررسی کرد

صندوق توسعه ملی یا قلک خرج‌های دولت؟!

در شرایطی که صندوق توسعه ملی جهت انجام کارهای زیر بنایی و به منظور حرکت به سمت استقلال از درآمدهای نفتی ایجاد شده، می‌بینیم هرچند روز یکبار یکی از مسئولان درباره برداشت از این صندوق برای کارهای روزمره کشور خبر می‌دهد!


 
 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست هفته گذشته با اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره کاهش منابع صندوق پس انداز مسکن یکم گفته بود قرار است در صورت موافقت رئیس‌جمهور، یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به صندوق مسکن یکم اختصاص یابد تا کسری آن جبران شود.
استفاده از صندوق توسعه ملی، آن هم برای صندوق پس انداز یکم که ظرفیت آن نصف کسانی است که ثبت‌نام کرده‌اند؛ اقدامی غیر منطقی محسوب می‌شود، متاسفانه اقدامات دولت در برداشت از صندوق توسعه ملی به حدی بوده که احتمالا رقم چندانی نباید در موجودی صندوق باقی مانده باشد.
این در حالی است که در کارهای بانکی مربوط به حوزه مسکن از بازگشت اقساط مسکن مهر هم استفاده می‌شود.
در حال حاضر به نظر می‌رسد صندوق توسعه ملی تبدیل به قلکی شده که عادی‌ترین کارهای کشور توسط آن تامین مالی می‌شود، چنانچه چند روز پیش هم، جبار کوچکی‌نژاد، نایب‌رئیس‌کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود: «بانک‌ها را از طریق صندوق توسعه ملی موظف کردیم با اعتبار بیش از 10 هزار میلیارد تومان و از طریق وام‌های کم‌بهره تجهیزات، دانشگاه‌ها را به‌روز کنند.»
به عبارت دیگر، صندوقی که قرار بود تا با پس انداز کردن درآمد نفت کشور، علاوه‌بر اینکه روند استقلال از نفت را تسهیل کند به توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی کشور کمک کند، عملا مشغول کارهای دیگری شده است. حدود دو ماه پیش، رئیس‌‌سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت که شش میلیارد دلار اعتبار در قالب بودجه سال 97 از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی اختصاص یافته و چند روز پس از آن هم قائم‌مقام صنف کشاورزان هرمزگان گفت: «در شرایط کنونی که از منابع صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی برای طرح‌های ‌اشتغالزایی در مناطق روستایی در حال اختصاص است تسهیلات مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی کارخانه رب گوجه فرنگی هشتبندی تخصیص داده شود.»
لازم به ذکر است، در بهمن ماه سال قبل، محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس از توافق بر سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری میدکو از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه مجتمع فولاد بوتیای کرمان خبر داده بود.
این موارد که تنها گوشه‌ای از اخباری است که درخصوص برداشت از صندوق توسعه ملی منتشر شده نشان می‌دهد کارکرد صندوق از انجام کارهای زیر بنایی کشور به تامین مالی پروژه‌های روزمره تبدیل شده و دولت با این روش تنها به خالی شدن این صندوق منجر می‌شود.
هنوز مدت زیادی از انتشار گزارش تفریغ بودجه 95 نگذشته که جزئیات بیشتری از آن درباره صندوق توسعه ملی حاکی از همین مدیریت غلط دولت بوده است.
در همین زمینه عبدالرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفته بود: دولت 26هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کرده و در حالی که باید 42 درصد به صندوق واریز می‌کرد 32 درصد واریزی داشته است.
جای تاسف دارد که در موضوع حل مشکل ریزگردهای جنوب ایران و بهبود محیط‌زیست مردم خوزستان و آبادان، باز هم به مقام معظم رهبری متوسل شدند، ملاحظه کنید از زمان روی کار آمدن دولت تاکنون چقدر صندوق توسعه ملی را خالی کرده‌اند؟ آیا با صندوق خالی از پول می‌توان به ‌اشتغالزایی کمک کرد؟