kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
گزارش‌ها نشان می‌دهد

تلگرام خانه امن تبهکاران و تروریست‌هاست

گزارش‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد پیام‌رسان تلگرام به تهدیدی برای امنیت ملی کشورها تبدیل شده، تا آنجا که حتی نخست‌وزیر انگلستان تلگرام را «خانه امن تبهکاران و تروریست‌ها» دانسته و در این باره ابراز نگرانی کرده است.





به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقاله پژوهشی با نام «بررسی پلتفرم برگزیده داعش، تلگرام» در زمینه جذابیت تلگرام برای گروه تروریستی داعش در مجله «تروریسم و خشونت سیاسی» منتشر شده است. مجله مذکور دارای معتبرترین نمایه‌های بین‌المللی از جمله ISI  است و توسط ناشر تیلور و فرانسیس که یکی از قدیمی‌ترین ناشران تجاری در جهان و یکی از رهبران ناشران آکادمیک است منتشر می‌شود.
مقاله تا این تاریخ بیش از 1400 بار دیده شده است. مقاله توسط محققان دانشگاه ایالتی جورجیا ضمن پژوهشی با حمایت مالی و تحت نظارت وزارت دفاع آمریکا نوشته شده است. نظریه طرح شده در مقاله آن است که تلگرام امنیت و حریم خصوصی را به گونه‌ای فراهم ساخته که گروه‌های تروریستی به آن مهاجرت کرده‌اند.
البته بستر مُهیای تلگرام تنها محدود به اقدامات تروریستی نیست. بلکه تلگرام محیط مناسبی را برای عموم اقدامات مجرمانه و تبهکارانه فراهم آورده و تبهکاران جز در بستر امنی مانند تلگرام نمی‌توانند این چنین آزادانه و به دور از چشم نیروهای امنیتی و انتظامی کشور به تبادل اسلحه و مشروبات الکلی و مواد مخدر بپردازند.
در همین راستا، مرکز ملی فضای مجازی نیز طی گزارشی به بررسی میزان تعهد تلگرام به حفاظت از اطلاعات شخصی و داده‌های کاربران ایرانی این پیام‌رسان پرداخته است.
در این گزارش با بیان این‌که انبارش داده‌های کاربران ایرانی تلگرام در خارج از کشور صورت می‌پذیرد که بر‌خلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، آمده است: تلگرام تعهدی نسبت به منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران ندارد، در ایران به ثبت رسمی نرسیده، و هیچ تعهدی به تبعیت از قوانین داخلی ایران ندارد.
تلگرام در حال حاضر بسیار فراتر از جایگاه یک پیام‌رسان عمل می‌کند. مواردی در سطح جهان و از جمله در ایران، تلگرام بستر مناسبی را برای بر هم زدن امنیت عمومی، آشوب و اغتشاش فراهم کرده است. این امر تنها به کشور ما محدود نمانده و دامان غرب را نیز گرفته است؛ تا آنجا که حتی نخست‌وزیر انگلستان تلگرام را «خانه امن تبهکاران و تروریست‌ها» دانسته و در این باره ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرده است تلگرام از جنبه‌های متعدد تهدیدی علیه امنیت ملی کشور است.
این مرکز با ‌اشاره به این‌که تلگرام ظاهراً هیچ فعالیت اقتصادی ندارد و حتی منبع درآمدی از طریق پذیرش آگهی ندارد این موضوع را قابل تأمل می‌داند. با توجه به این‌که انبوهی از اطلاعات کاربران در اختیار این پیام‌رسان است فروش این اطلاعات و داده‌ها می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای مالک این پیام‌رسان باشد به‌ویژه این‌که دولت‌های متخاصمی هستند که حاضرند برای دریافت کوچکترین اطلاعات در مورد جامعه ایرانی بالاترین مبالغ را بپردازند.
این گزارش هشدار داده است با توجه به فضای کنترل‌نشده حاکم بر تلگرام و عدم همکاری این پیام‌رسان با دستگاه قضایی کشور «در شرایط کنونی تلگرام، هزاران قاتل و تروریست و کلاهبردار و شیاد و سارق و متجاوز و کودک‌آزار و پدوفیل آزادانه می‌توانند با استفاده از یک پیام‌رسان بیگانه به اعمال پلید خود بپردازند و از هرگونه پیگرد قانونی در امان باشند.»
در همین راستا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم روز جهانی دختران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور، اظهار کرد: درباره نحوه فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور باید منتظر تصمیم مراجع تصمیم‌گیر در این زمینه باشیم.