kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹

درگیری شدید ارتش نارنجی با استقلال‌طلبان در شرق اوکراین

منابع خبری روسی اعلام کردند ارتش اوکراین مواضع استقلال‌طلبان شرق این کشور را با «هواپیماهای جنگنده و توپخانه» هدف قرار می‌دهند.
ارتش اوکراین با استفاده از هواپیماهای جنگی و توپخانه مواضع استقلال‌طلبان در «اسلاویانسک» را بمباران می‌کند.
خبرگزاری ایرنا در این‌باره به نقل از پایگاه خبری «اس.پی‌وی» و «رادیو اکو» مسکو نوشت: مواضع استقلال‌طلبان از زمین و هوا مورد هدف قرار می‌گیرد و در مرکز شهر اسلاویانسک نیز درگیری‌ بین طرفین به شدت ادامه دارد.
این گزارش می‌افزاید، شماری از طرفین در جریان درگیری‌های جمعه شب اسلاویانسک مجروح و به بیمارستان‌های این شهر منتقل شده‌اند.هفته گذشته این شهر به همراه دونتسک، شاهد برگزاری همه‌پرسی استقلال بود که براساس گزارش‌های منتشر شده، اکثریت ساکنان آن به استقلال شهرشان «آری» گفتند. همزمان با حمایت روسیه از نتایج این همه‌پرسی، ارتش اوکراین با حمایت‌های غرب حملات خود را به این مناطق به شدت افزایش داده است. برخی خبرها حاکی است، استقلال‌طلبان تهدید کرده‌اند، در صورت خارج نشدن ارتش نارنجی اوکراین از مناطق شرقی اوکراین، با عملیات نظامی آنها را وادار به عقب‌نشینی خواهند کرد.
در همین رابطه شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» اعلام کرد، استقلال‌طلبان «سلطه خود بر مناطق شرقی اوکراین را افزایش داده‌اند.»
براساس این گزارش، در «اسلاویانسک»، استقلال‌طلبان اعلام کرده‌اند «تا پایان به مبارزات خود ادامه خواهند داد.» آنها همچنین مسیر «خارکف» را بسته‌اند و اجازه ورود و خروج به کسی نمی‌دهند. «ایجاد موانع در اطراف اسلاویانسک با هدف جلوگیری از ورود ارتش اوکراین به شهر» یکی دیگر از اقدامات استقلال‌طلبان است که همگی نشان می‌دهد، این مناطق آبستن تحولات مهمی در آینده نه‌چندان دور خواهد بود.
به گزارش این شبکه تلویزیونی اروپا، جمعه شب نیز گروهی از استقلال‌طلبان مسلح با حمله به مقر اصلی «گارد ملی و نیروهای ویژه وزارت کشور» در دونتسک بدون اینکه با مقاومتی روبه‌رو شوند، آن را به تصرف خود درآوردند. پیش از این نیز خبرهای زیادی از تصرف برخی مراکز نظامی و دولتی از سوی استقلال‌طلبان بدون مقاومت نیروهای دولتی مخابره شده است. این رویداد به قدری تکرار شد که مقامات کیف نظامیان خود را عده‌ای «خائن» توصیف کرده و آنها را تهدید به «محاکمه» و «زندان» کردند.
شبکه تلویزیونی «روسیاالیوم» اما خبر داد ساکنان دونتسک ضمن اعلام استقلال، صاحب نخست‌وزیر هم شدند.
آن طور که واحد مرکزی خبر به نقل از دفتر مطبوعاتی «جمهوری مردمی دونتسک» اعلام کرده، «الکساندر بارودای» در میان رأی نمایندگان مجلس دونتسک، بیشترین آرا را کسب کرده است. در این جلسه همچنین سه معاون نخست‌وزیر به همراه 19 وزیر هم برای کابینه معرفی شدند. 27 وزیر باقیمانده نیز قرار است در جلسه روز دوشنبه مجلس اعلای این جمهوری انتخاب شوند. دادستانی کیف دو جمهوری دونتسک و لوگانسک را «دو سازمان تروریستی» معرفی کرده و گفته آنها وابسته به خارج هستند.
همزمان با پیشروی استقلال‌طلبان فشارهای غرب علیه روسیه نیز افزایش یافته است. در تازه‌ترین این فشارها، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، باز هم به فشارهای اقتصادی علیه مسکو ادامه می‌دهد. وی که روز جمعه با همتای فرانسوی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو می‌کرد، ضمن بررسی آخرین تحولات اوکراین، مسکو را به انجام «اقدامات تحریک‌آمیز برای بی‌ثباتی شرق اوکراین» متهم کرد و گفت روسیه با هزینه‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد. از زمان الحاق «کریمه» به روسیه، غربی‌ها تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. تحریم‌هایی که به اعتقاد خود کشورهای اروپایی، به ضرر آنها هم تمام خواهد شد. در همین رابطه سران سه کشور اروپایی جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی اعلام کردند، تحریم‌هایی که غرب به رهبری آمریکا علیه روسیه اعمال کرده‌اند، با نوعی «ریاکاری» همراه است چرا که عملا اروپایی‌ها، حاضر نیستند این تحریم‌ها را عملی کنند.
«رابرت فیکو»، نخست‌وزیر اسلواکی در این‌باره گفت: «کشورهای اروپای غربی در عین حال که روسیه را به مجازات‌های جدید تهدید می‌کنند، به معامله و بستن قرارداد با شرکت‌های روسی ادامه می‌دهند و این ریاکاری است.»
نخست‌وزیران مجارستان و جمهوری چک نیز تصریح کردند غربی‌ها نمی‌خواهند فرصت‌های اقتصادی‌شان با دشمنی با روسیه از بین برود بنابراین در عمل تحریم‌های روسیه را دور می‌زنند. به گفته نخست‌وزیر «اسلواکی»، مثلاً فرانسه در عین اینکه دم از تحریم روسیه می‌زند، حاضر نیست از سود حاصل از فروش کشتی جنگی «ناو میسترال» بگذرد!
بحران اوکراین پس از کودتای نارنجی‌های این کشور علیه دولت قانونی ویکتور یانوکوویچ آغاز و با خیز روس‌تباران شرق این کشور برای استقلال به اوج رسید. مناطق شرقی این کشور اکنون به صحنه جنگ بین استقلال‌طلبان طرفدار روسیه و ارتش اوکراین تبدیل شده است.
کودتاچیان اوکراینی قصد دارند 25 ماه مه با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به خود مشروعیت دهند، اقدامی که روسیه از هم‌اکنون آن را غیرقانونی دانسته است.
روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه اسبق آمریکا هیئت نظارت آمریکایی در انتخابات اوکراین را رهبری خواهد کرد.
سایر رویدادها
* سازمان ملل از گسترش نقض حقوق بشر در اوکراین به شدت ابراز نگرانی کرد.
* دیدار رؤسای شرکت گازپروم روسیه و نفت و گاز اوکراین به دلیل کوتاه نیامدن هیچ یک از طرفین از مواضع خود، بدون نتیجه پایان یافت. این دیدار با هدف حل و فصل مشکلات مربوط به ارسال گاز طبیعی روسیه به اوکراین و بدهی‌های گازی اوکراین انجام شد. وزارت خارجه اوکراین همزمان با این دیدار اعلام کرد حاضر است به ازای هر هزار مترمکعب گاز روسیه 300 دلار پرداخت کند. روسیه برای این مقدار گاز 485 دلار طلب کرده است.
* پایگاه خبری «پراودا» روسیه اعلام کرد، مسکو درصدد کاهش جدی میزان اوراق بهادار آمریکا نزد این کشور است که رقم کلی آن رقمی بالغ بر 126/6 میلیارد دلار است.