kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
عضو اتاق بازرگانی ایران:

واردکنندگان هنوز نتوانسته‌اند دلار ۴۲۰۰ تومانی بگیرند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته است با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کند و در حال حاضر قیمت‌ها در بازار به صورت فزاینده در حال افزایش است.

بیش از ۱۰ روز از اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت می‌گذرد که بر اساس آن دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی شده و بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط به متقاضیان قانونی از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان ارائه می‌شود.
هرچند تصمیم بانک مرکزی در شرایطی که بازار بهم ریخته بود، اقدام مناسبی محسوب می‌شد (چنانچه کیهان هم چندین بار از درست بودن این تصمیم یاد کرده بود) اما همانطور که در گزارش روز گذشته نوشتیم، اخلال‌هایی در راستای همان برنامه بانک مرکزی رخ داده است.
به عنوان نمونه برخی شعب بانکی که موظفند یورو 5160 تومانی به دست مصرف‌کنندگان مشمول برسانند، این ارز را تا حدود 5400 تومان هم فروخته و علت این اقدام را قیمت‌گذاری متفاوت بانک مرکزی اعلام کرده‌اند؛ در حال حاضر هم محمدحسین برخوردار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کند.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده و ثبت سفارشی با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت نگرفته است.
این اظهارات نشان می‌دهد نه تنها درخصوص یورو مشکلاتی رخ داده که به قیمت بالاتری فروخته می‌شود، بلکه در زمینه دلار هم هیچگونه ثبت سفارشی صورت نگرفته است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی درباره موانع این کار بیان کرد: احتمالا مسئولان دولتی و بانکی می‌خواهند دستورالعمل‌هایی را مجددا تعیین کنند؛ چون به علت محدودیت ارزی مجبور هستند کنترل‌های بیشتری در ثبت سفارش‌ها انجام دهند و به خاطر همین، این روند طولانی شده است. امیدوارم این مسئله زودتر حل شود، چون هرچه بیشتر طول بکشد، روی بازار هم اثر می‌گذارد.
برخوردار ادامه داد:‌ در حال حاضر قیمت‌ها در بازار به صورت فزاینده در حال افزایش است که این اتفاق مثبت نیست و بازار غیررسمی برای دلار شکل می‌گیرد. دانشجویانی هستند که در کشورهای دیگر پول لازم دارند، برخی فعالان اقتصادی هم قبلا سفارش‌هایی داشته‌اند و درصدهای بالایی پول داده‌اند و اکنون بارشان آمده؛ دستورالعمل‌ها برای فعالان اقتصادی شفاف نیست.
وی افزود:‌ به نظر می‌رسد دولت روی دستورالعمل‌های جدید فکر می‌کند ولی باید ثبت سفارش‌ها زودتر باز شود. در این مدت کسانی هم که نیاز فوری به ارز داشته‌اند -مثل دانشجویان و مسافران- هم نتوانستند ارز تهیه کنند. به نظر می‌رسد این وضعیت فعلا ادامه‌دار خواهد بود.
به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، بانک جهانی اعلام کرده که سال گذشته میلادی حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز از ایران خارج شده است. این پول کمی نبوده است. دولت نتوانسته جلوی آن را بگیرد و امروز هم دولت با کمبود منابع روبرو است. باید مشخص شود که این خروج سرمایه از سوی چه کسانی صورت گرفته است.
پیش‌فروش سه ماهه سکه هم متوقف شد
به گزارش خبرگزاری فارس، هفته گذشته پیش‌فروش سکه یک ماهه که با قیمت یک میلیون و 590 هزار تومان انجام می‌شد، متوقف شد و از روز گذشته هم پیش‌فروش سکه سه ماهه در شعب بانک ملی متوقف شده است.
گفتنی است، سکه با سررسید سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان پیش‌فروش می‌شد.
قیمت سکه طی روزهای اخیر در بازار تهران یک میلیون و 830 تا یک میلیون و 845 هزار تومان بود و به نظر می‌رسد توقف پیش‌فروش سه ماهه هم حاشیه سود بالای این پیش‌فروش‌ها در مقایسه با قیمت بازار است.
در همین راستا، ولی‌ا... سیف  درخصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار 4200تومانی تبعیت نمی‌کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است، بیان کرد: سکه شرایط خاص خود را دارد.
وی افزود: در گذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش‌فروش و حراج سکه را به بازار عرضه می‌کرد تا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس ‌بانک مرکزی گفت: ممکن است در آینده بحث حراج سکه را نیز داشته باشیم.