kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
اعتراف دیرهنگام

روحانی: 4 سال است با گونی دلار می‌آوریم سر برجام سلامت!





سرویس سیاسی-
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور، صبح دیروز (شنبه) در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: باید باورمان شود که کشور، اداره‌اش و مدیریتش
بر عهده و از آن ملت است و ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. ما بالاتر از این نیست که خادمی برای مردم باشیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنای حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است.
روحانی که خود و برخی وزرای کابینه‌اش رکورددار توهین‌ها و استفاده از الفاظ ناشایستی علیه منتقدان هستند در ادامه ، مدیر توهین‌کننده به مردم را «غاصب» میز و صندلی مدیریت عنوان کرد و گفت : اساس دولت همین است و سخن من همین یک کلمه است، به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام کنیم. اگر کارمند زیردست شما، مدیر زیردست شما به مردم، به آن پیرمرد، به آن پیرزن، به آن جوان و به آن روستایی احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد، او نمی‌تواند به عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد. او غاصب است.
این در حالی است که رئیس‌جمهور محترم در جریان انتخابات ریاست جمهوری افرادی را که به وی رای نداده‌اند یعنی بیش از نیمی از مردم کشور را حامی افراط، تفریط، خشونت، خودرأیی، تک رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر معرفی کرده بود ، علاوه‌بر این رفتار توهین آمیز برخی وزرا و مشاوران رئیس‌جمهوری به حدی زیاد بوده که مردم علاوه‌بر وعده‌هایی که رئیس‌جمهور در ایام انتخابات داده، کابینه‌ای اخلاق‌مدار از او مطالبه می‌کردند. از رفتارهای توهین آمیز و ناشایست وزرای بهداشت و راه و شهرسازی با خبرنگاران گرفته تا واکنش زشت و سخیف عباس آخوندی به پرسش یکی از مسافران در فرودگاه مهرآباد که خبرساز شده بود ، به خوبی نشان می‌دهد که دولت تا چه میزان به اخلاق مداری و احترام به مردم پایبند است.
روحانی در ادامه گفت : اگر در نظرسنجی‌ها فهمیدیم که مردم امسال نسبت به پارسال از حکومت، دولت و مسئولان به خاطر اخلاق و رفتارشان، راضی‌تر شده‌اند، موفق بوده‌ایم. هر چند که در منطقه دشمن و بدخواه داریم و باید به فکر آن باشیم، اما باید اینها را کنار بگذاریم و خودمان را اصلاح کنیم.
 چرا مدیران دولتی
 روزه سکوت گرفته‌اند؟
رئیس‌جمهور در ادامه با طرح این پرسش که چرا مدیران دولتی روزه سکوت گرفته‌اند ؟ افزود :« ما خیلی با مردم کم صحبت می‌کنیم و مدیران دولتی روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم چه کسی گفته و آنها از چه می‌ترسند، اما هر کس در پست دولتی و در هر رده مدیریتی که قرار دارد، باید بداند طبق قانون و وظیفه شرعی، دارای توانمندی و قدرت بالاست و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر نمی‌تواند و از اخم این و آن می‌ترسد و هراس دارد، باید کنار برود، چرا که واجب نیست، صندلی که ‌اشغال کرده تا پایان 4 سال به آن بچسبد.»
رئیس‌جمهور در حالی با فرافکنی تلاش می‌کند سکوت معنادار مدیران دولتی را به مسائلی مبهم و خیالی ارتباط دهد که کارنامه خالی از عملکرد و عدم تحقق شعارها و وعده‌های دولت در حوزه مختلف بویژه وعده‌های برجامی ، پشت پرده سکوت امروز مسئولان دولت در برابر مردم را به خوبی عیان کرده است.
دولتی که تا قبل از توافق برجام شاه کلید تمام مشکلات کشور را برجام می‌دانستند ولی امروز بعد از آن توافق کذایی از هیچ کدام مسئولان دولتی خبری نیست تا پاسخ مردم در این زمینه را بدهند.
دولتی که تا قبل از برجام حتی آب خوردن مردم را به برجام مربوط می‌کرد ، مسائل محیط زیست را به برجام ربط می‌دادند اما امروز هزاران کلیدی که آقای روحانی برای اقتصاد کشور ساخته بود هیچ کدام به کار نیامد و اوضاع مردم حتی بدتر از دوران پیش از برجام شده است و یکی از انتقادهای عمومی مردم چرایی سکوت امروز مسئولان دولت در قبال وعده‌های برجامی و همچنین انتخاباتی است.
از توصیه به اخلاق
تا توهین به دستگاههای نظارتی
روحانی که در ابتدای سخنرانی خود مدیران دولتی را به رعایت ادب و اخلاق توصیه می‌کرد در ادامه در اظهاراتی توهین آمیز : دستگاههای نظارتی را ناقص العقل خواند وگفت : «با تأکید بر اینکه هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند، گفت: دستگاه نظارتی حق ورود به کار اجرایی را ندارد، البته اگر نظری دارد می‌تواند اعلام کند، اما مدیر اجرایی باید کار خود را انجام دهد.»
رئیس‌جمهور افزود: زمانی یک دستگاه نظارتی برای یک وزارتخانه دولت نوشته بود که در خرید هواپیما چه نوع هواپیمایی را باید خریداری کند و بنده برای آن دستگاه نوشتم که به تو چه ربطی دارد و تو چه کاره‌ای که دخالت می‌کنی. تصور کرده‌اند که چون دستگاه نظارتی هستند، باید نوع هواپیما، خودرو و دارویی را هم که می‌خواهیم خریداری کنیم آنها مشخص کنند. در صورتی که آنها اگر تخلفی بر مبنای قانون دیدند، باید اعلام کنند. البته اگر بر مبنای قانون باشد، نه بر مبنای عقل ناقص خود؛ عقل ناقص تو که مبنا نیست، آقای دستگاه نظارتی!
وی با تأکید بر اینکه باید در چارچوب قانون سخن گفته و عمل کنیم، خطاب به مدیران ارشد دولت گفت: نباید به برخی نامه‌ها و تهدیدها اعتنا کنیم و اگر می‌ترسید به آنها جواب دهید برای من بفرستید تا خود پاسخ آنها را بدهم.
همچنین حمله روحانی به دستگاه‌های نظارتی که از لحاظ قانون اساسی نظارت جزو وظایف آنان است، جای تعجب دارد. اگر قوه مجریه، وظیفه اجرای امور را دارد ، نهادهای نظارتی هم طبق وظیفه باید بر حسن اجرای کار دولت نظارت داشته باشند و هر گونه خطایی در این زمینه را گزارش داده و دولت بررسی و اقدام به اصلاح آن کند. اینکه رئیس‌جمهور بیان می‌کند که منتقدان باید اجازه انتقاد داشته باشند و با واژه « به تو چه» و «ناقص العقل» دستگاه‌های نظارتی که وظیفه قانونی در این عرصه را دارند مورد خطاب قرار می‌دهد، بسیار قابل تامل است.
از دولت انتقاد کنید
ولی منتقدان دولت کم عقلند !
روحانی در ادامه اظهارات خود بازهم بیان داشت که از دولت انتقاد کنید. وی در همین رابطه اظهار داشت:
« از ما انتقاد کنید؛ چرا که ما دلنازک و زود رنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم. ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید. از رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ چرا که برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند، انتقاد کردن جزو حقوق شهروندی است. »
روحانی درحالی با کنایه بازهم به منتقدان چراغ سبز نشان داد که پیشتر در برابر منتقدان دولت مواضع تندی اتخاذ کرده است. آخرین تعبیر و اصطلاح منفی که رئیس‌جمهور درباره منتقدان به کار برد اسفندماه سال گذشته بود که آنان را مشتی «کم‌عقل» نامید که بر اساس بی‌تدبیری و کم‌عقلی از دولت انتقاد می‌کنند. این موضوع مورد توجه افکارعمومی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.
این درحالی بود که پیش از این روحانی گفته بود از بستن دهان منتقدان به خدا پناه می‌برد، اما با کم عقل خواندن منتقدان پنجاه و چهارمین توهین طی این چند سال ریاست جمهوری را نسبت به منتقدان روا داشت که در همین نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که امروز (شنبه اول اردیبهشت) برگزار شد، مجدداً در پنجاه‌وپنجمین توهین رسمی ثبت‌شده، منتقدان دولت را «ناقص‌العقل» خواند.
فتح الفتوح برجام و توزیع دلار با گونی!
رئیس‌جمهور همچنین در ادامه سخنرانی خود در همایش مدیران دولت نکات تازه‌ای درباره نحوه نقل و انتقال ارز به کشور بیان کرد که با سخنان قبلی وی متناقض بود.
برخلاف سیاست دولتی‌ها در سانسور تداوم مشکلات نقل و انتقال ارز، روحانی در نشست مدیران دولتی به این موضوع‌اشاره کرد و گفت : «نمی‌خواهم به صراحت نکاتی را بگویم، ممکن است برای بعضی‌ها خوشایند نباشد. من از سیستم ارز در گذشته چهار سال ناراضی بودم از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم. ما باید به سیستم سوم برسیم. چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم.
وی ادامه داد: «صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلا فروختم، پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران».
هرچند فعالان اقتصادی و تاجران کشورمان در این دو سال و چند ماهی که از اجرای برجام در دی ماه ۱۳۹۴ می‌گذرد بارها از تداوم تحریم‌های بانکی علیه کشورمان گلایه کرده‌اند؛ اما مسئولان دولت بارها اعلام کرده‌اند که کشور هیچ مشکلی در نقل و انتقال پول نفت و سایر منابع ارزی خود ندارد.
به عنوان مثال، سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ روحانی در نشست خبری به مناسبت یک سالگی برجام گفت :«در رابطه با برجام مقصود تحریم‌های هسته‌ای است و الا درباره تحریم‌های دیگر اصلاً مذاکره نکردیم و دنبالش هم نبودیم. تحریم‌های هسته‌ای با اجرایی شدن برجام در بخش‌های دولتی، تقریباً برداشته شده است، و در بخش نفت و گاز چیزی به نام تحریم نداریم و به اندازه‌ای که ‌بخواهیم تولید و صادر می‌کنیم و به هر که ‌بخواهیم می‌فروشیم و پولش به حساب می‌آید. نه در نقل و انتقال نفت مشکل داریم و نه در فروش نفت. »
با این حال، کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت همچنان در نقل و انتقال ارز به کشور دچار مشکل است و بحران ارزی اخیر نیز ناشی از ناتوانی در دسترسی به اسکناس دلار و انتقال آن به داخل برای تامین تقاضای موجود در بازار بوده است؛ وگرنه در اقتصادی که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دارد، تقاضای فعلی نباید موجب گرانی و التهاب بازار ارز شود.
جالب آنکه همین دولت فعلی نیز با وجود اجرای برجام، به علت حل نشدن مشکل نقل و انتقالات بانکی، مجبور به حمل اسکناس دلار به کشور با شرایط غیرعادی بوده‌ اما تا پیش از سخنان روحانی،‌هیچ مقام دولتی به آن اذعان نکرده بود.
روحانی نکته مهم دیگر درباره این سیاست را مربوط به تحولات احتمالی پیش رو در عرصه بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: اجرای این سیاست یک تودهنی جدی به کاری بود که احتمالا آمریکایی‌ها می‌خواهند در 22 اردیبهشت انجام دهند. زدن پیشاپیش این تودهنی کار لازمی بود که انجام شد.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به اینکه تمام امید آمریکایی‌ها این بود که اگر آنها در 22 اردیبهشت قدمی علیه ملت بردارند، بازار داخلی ایران بهم بخورد، خاطرنشان کرد: الان مردم می‌توانند کاملا خیالشان راحت باشد. قول می‌دهم که بر مبنای اجرای سیاست جدید، آمریکایی‌ها هر تصمیمی بگیرند، توطئه‌ای که طراحی کرده بودند، نقش بر آب شده است و ما بازار داخلی را بر مبنای این سیاست سامان می‌دهیم.
روحانی اظهار داشت: ما مشکلی نداریم. دولت برای برجام هر فکری که لازم بوده، نه امروز، که ماهها پیش تدبیر و برنامه‌ریزی کرده است. ما مشکلی نداریم. زندگی ، تجارت و رفت و آمد مردم دچار مشکلی نخواهد شد. البته اگر لازم باشد روزی در مقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم، خیلی برای ما مشکل نیست. کار سختی در پیش نخواهیم داشت.
جا خوردن وزیر ارتباطات از آمار‌اشتغال روحانی!
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه تصمیم دولت بر این است که امسال در زمینه ایجاد‌اشتغال تحرک خوبی بوجود آوریم، گفت: «آماری که وزیر ارتباطات در سال گذشته اعلام کرده است 2 میلیون‌اشتغال در این فضا بوده که گزارشاتی که اخیرا دست من رسیده‌اشتغال بالاتر از این است».
این اظهارات روحانی با واکنش توام با بهت و تعجب آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که در سالن حضور داشت همراه و تصاویر آنکه به صورت زنده از سیما پخش می‌شد به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تا جایی که وزیر ارتباطات را مجبور به بیان توضیح کرد.
آذری‌جهرمی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور و تعجب وی درباره‌ ایجاد دو میلیون شغل در سال ۹۶ گفت که تصویری که از من منتشر شد، بیش از یک تعجب بود. انتشار این تصاویر خصلت فضای مجازی است و نشان دهنده‌ نظارت مردم بر مسئولان و ‌اشراف آنها به موضوعات است.
وی ادامه داد: گزارشی که خدمت آقای رئیس‌جمهور دادیم، مبنی بر این بود که در دو سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. فکر می‌کنم که بیان دو میلیون شغل یک‌اشتباه لفظی از آقای رئیس‌جمهور بود که با خستگی‌های ایشان همراه شده است.
همچنین دفتر رئیس‌جمهور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عدد صحیح تعداد شغل ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی ۲۰۰ هزار شغل است.
بر همین اساس اگر قرار باشد آمارهای اقتصادی اعلامی رئیس‌جمهور بررسی مجدد شود، لابد باید از اغلب آمار‌های مثبت ادعایی، مثلا یک صفر کم گردد یا اصلاح شود که آمار اعلامی، برای دو سال است نه یک سال. یا آمار منفی اعلامی، ضرب در 2 شود یا یک صفر مقابل آن قرار گیرد تا واقعیت را بازگو کند. در این صورت آیا نرخ رشد اقتصادی 8 تا 10 درصدی، نرخ بیکاری 12 درصدی، نرخ تورم 8 درصدی و از این قبیل خواهد بود؟
دقیقا به دلیل همین بی‌دقتی‌ها یا دستکاری در آمار بود که دولت از سال 94 هر سال یکی در میان می‌گوید از رکود خارج شدیم و دوباره معلوم می‌شود رکود اقتصادی و بیکاری شدید‌تر شده است! حالا با این حساب آیا مردم حق ندارند قیمت گذاری دستوری و 4200 تومان اعلام کردن نرخ دلار را دلار نایاب جهانگیری بخوانند و درباره کاهش نرخ تورم، سراغ مغازه‌های سرکوچه روحانی و جهانگیری را بگیرند؟!