kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵

حمله هماهنگ زنجیره‌ای‌ها و رسانه‌های بیگانه به پلیس وظیفه‌شناس

پس از انتشار فیلم درگیری بین یکی از ماموران زن گشت ارشاد نیروی انتظامی با دختری بدحجاب واکنش‌های مختلف به این ماجرا ادامه دارد اما آنچه که در این بین محرز است هجمه هماهنگ و حساب شده برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و رسانه‌های زنجیره‌ای و برخی رسانه‌های بیگانه علیه نیروی انتظامی و گشت ارشاد و قانون حجاب و عفاف است.




انتشار این فیلم باعث شد تا عده‌ای دوباره فرصت را مغتنم شمارند و با هجمه به نیروی انتظامی و به ویژه گشت ارشاد و همچنین زیر سؤال بردن قانون حجاب و عفاف در حرکتی منسجم و تحرکاتی
پر‌حجم از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
همانطور که در مطلب دیروز کیهان ‌اشاره شد اصل نحوه برخورد و نوع رفتار مامور نیروی انتظامی مورد تایید و متعارف نیست هرچند باید زمینه بروز این رفتار و سرپیچی از قانون و توهین فرد خاطی به این مامور نیز که در ایجاد این رفتار تاثیر‌گذار بوده است مورد توجه قرار گیرد.
برخی از واکنش‌ها دور از انتظار نیست. مثلا از وطن‌فروشی چون مسیح علی‌نژاد که با مزدوری و مواجب‌گیری از دشمنان این کشور سال‌هاست با به راه ‌انداختن کمپین‌های مختلف برای ضربه زدن به حجاب و خوش‌خدمتی به اربابان خود مشغول دست و پا زدن است توقع دیگری نیست اما کسانی که در جایگاه مسئول یک کشور اسلامی دارای تریبون رسمی و غیر رسمی هستند نباید در این ماجرا و موارد مشابه طوری موضع‌گیری کنند که گویی وظیفه آنها همواره طرفداری و حمایت از قانون‌شکنان و هنجارشکنان جامعه است. اینکه اقدام یک دختر بد حجاب یا بی‌حجاب در زیرپا گذاشتن قانون و سرپیچی از دستور مامور قانون مورد حمایت یک مسئول و معاون دولت جمهوری اسلامی قرار بگیرد تاسف‌بر‌انگیز است.
برخی از این جماعت که در جایگاه‌های مختلف همچون دولت، مجلس، شورای شهر و... حضور دارند و ادعای دفاع از حقوق زنان و دختران و خانواده را سر می‌دهند مدت‌هاست جهت‌یاب خود را با معیار‌های فرهنگ و ارزش‌های غربی تنظیم کرده‌اند و آنچنان از زیر پا گذاشتن قانون توسط دخترکان بد حجاب مانکن در سطح شهر دفاع می‌کنند که انگار خود منتقد حجاب هستند. برخی رسانه‌های زنجیره‌ای نیز هم‌مسیر با رسانه‌های بیگانه در این زمینه گشت ارشاد و مامور ناجا را مورد تخریب و هجمه قرار دادند.
برخی به اصطلاح هنرمند دور از درد مردم هم سعی کردند با به کار بردن اصطلاحاتی عجیب آن چنان از مامور ناجا و گشت ارشاد تصویری سیاه و ترسناک بسازند که گویی باید هرچه زودتر این گشت‌ها برچیده و حق آزادی حجاب به زنان داده شود بدون درنظر گرفتن تبعات و آسیب‌های آن. به راستی موجود ترسناک خواندن پلیس زن که طبق قانون وظیفه دارد با مخلان نظم و امنیت برخورد کند با چه هدفی است؟ گشت توحش، خفقان، قلدری و بربریت خواندن ارشاد از سوی یک هنر پیشه چه معنی دارد؟
تخریب نیروی انتظامی و از جمله گشت ارشاد با چه هدفی است؟
رد پایی آشنا
از سوی دیگر مسیح علی‌نژاد که البته خود اولین بار این فیلم را منتشر کرده است در شرح این فیلم در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا آنچنان با جزئیات و آب و تاب ماجرا را تعریف می‌کند که انگار خود شاهد ماجراست و اصلا هم نباید به ذهن برسد که شاید این فیلم رسیده به دست این شخص که به نحو عجیب و مشکوکی فیلمبرداری شده است و ماموران هم دوربین را ندیده و ممانعتی از تصویربرداری ماجرا که بیشتر به یک دوربین مخفی شبیه است به عمل نیاورده‌اند، کاملا طبیعی است و نمی‌تواند از قبل برنامه‌ریزی شده باشد.
البته برخی رسانه‌های زنجیره‌ای دیروز با شیطنت مطلب کیهان را با وارونه‌نمایی منتشر کردند تا بگویند کیهان فیلمبرداری را دلیل بر دسیسه بودن می‌داند.در مطلب دیروز کیهان آمده بود که «نحوه فیلمبرداری این درگیری و احتمالا مخفی بودن دوربین و آماده بودن برای فیلمبرداری این موضوع را به ذهن می‌رساند که شاید کل ماجرا سناریویی از پیش تعیین شده باشد که با اهداف خاصی انجام شده است که این موضوع باید در بررسی‌های دقیق مورد توجه قرارگیرد.» اما این رسانه‌ها با نتیجه‌گیری عجیب خود اینطور نوشته بودند که کیهان معتقد است «همین که فیلم گرفتند یعنی کل قضیه، سناریوی از پیش تعیین شده بود.» البته اکنون با شواهد بیشتری می‌توان از انتشار این فیلم و فیلم‌های مشابه در گذشته به عنوان کاری احتمالا هدفمند نام برد.
اقتدار پلیس نباید آسیب ببیند
اما بسیاری هم معتقدند که این اتفاقات نباید باعث شود تا اقتدار پلیس به عنوان برقرار‌کننده نظم و امنیت جامعه زیر پا گذاشته شود.
از جمله علی مطهری، نایب رئیس‌مجلس شورای اسلامی که درباره انتشار فیلم برخورد پلیس با خانم جوان، اظهار داشت: در این ویدئو چند نکته قابل توجه است، نکته اول مقاومت این دختر خانم در مقابل فرمان پلیس که با توهین و هجوم همراه است و نکته دیگر، عکس‌العمل مأمور پلیس در مقابل این مقاومت که البته این نیز توأم با تندی و توهین همراه بوده؛ در واقع از هر دو طرف یک خطایی رخ داده است.
وی ادامه داد: به اعتقاد من پلیس باید مراقب باشد که در چنین دام‌هایی گرفتار نشود ممکن است خیلی از این موارد، دام‌هایی باشد تا از این طریق فیلم‌هایی تهیه و در فضای مجازی منتشر شود؛ بایستی در این گونه موارد، پلیس به تذکر با یک لحن ملایم و نرم اکتفا کند.
مطهری با تاکید بر اینکه اقتدار پلیس موضوع بسیار مهمی است، تصریح کرد: اقتدار پلیس نباید آسیب ببیند، هنگامی که مامور پلیس به شهروندی دستور می‌دهد حالا این دستور غلط یا درست، شهروند ملزم به اطاعت از آن است؛ شهروندان در صورتی که از مامور پلیس تخلفی را مشاهده می‌کنند باید از آن شکایت کنند نه اینکه در مقابل آن مقاومت کرده و یا توهین کنند.
وی به اقتدار پلیس در کشورهای دیگر ‌اشاره و خاطرنشان کرد: پلیس در کشورهای دیگر با ‌اشاره دست، بسیاری از خودروها را به سمت دیگر هدایت کرده و شهروندان به فرمان پلیس احترام گذاشته و آن را اجرا می‌کنند، پلیس در اکثر کشورها از اقتدار خوبی برخوردار است.
نایب رئیس‌مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشور ما پلیس اقتدار لازم را ندارد و باید اصلاح شود، گفت: مسئولان نباید در مقابل این حوادث به گونه‌ای موضع‌گیری کنند که اقتدار پلیس آسیب ببیند.
تاکید وزیر کشور بر خاطی بودن دختر بی‌حجاب
از سوی دیگر وزیر کشور نیز بر خاطی بودن دختر بی‌حجاب تاکید کرد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی پس از وصول و ملاحظه گزارش نیروی انتظامی از اتفاقات صورت گرفته در یکی از پارک‌های تهران توسط ماموران گشت ارشاد، در یادداشتی خطاب به رئیس‌دفتر جانشینی فرماندهی کل قوا در امور ناجا نوشت: ضمن ارج گذاشتن به زحمات شبانه روزی و موثر نیروهای خدوم و زحمت‌کش ناجا که بر کسی پوشیده نیست و ضرورت برخورد با متخلفین به صورت قانونی، اقدامات معدود نیروها خارج از حوزه اختیارات و قانون موجب خدشه‌دار شدن تلاش و زحمات همه نیروها می‌شود.با توجه به گزارش، ضمن رسیدگی کامل به تخلفات انجام شده توسط خاطی، اقدام خلاف قانون فرد مامور هم با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی و اقدام قانونی لازم صورت گرفته و نتیجه گزارش شود.»
لزوم موضع‌گیری صریح ناجا
اما نکته مهم اینکه این مامور در حین انجام وظیفه که برخورد با مصادیق ترویج بی‌حجابی است وارد این ماجرا می‌شود. اگر وی از کنار این بی‌قانونی به راحتی می‌گذشت قطعا اکنون مورد بازخواست قرار نمی‌گرفت اما غیرت و شرف وی و همکارانش از کسانی که نان این نظام را می‌خورند و حتی با وجود داشتن وظیفه صریح قانونی در زمینه رفع بی‌حجابی و بد حجابی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و عجیب‌تر اینکه در بزنگاه‌های مختلف موضع روشنفکری هم می‌گیرند پررنگ‌تر و ارزشمند‌تر است.
ناجا نیز باید در چنین مواقعی ضمن موضع صریح از لطمه خوردن اقتدار پلیس و آسیب دیدن روحیه و انگیزه ماموران خود جلوگیری کند و البته در مواقع لزوم با ماموری که درست انجام وظیفه نکرده باشد برخورد مناسب صورت دهد.
فراموش نکنیم اقتدار پلیس در همه جای دنیا یک خط قرمز است
یکی از نمایندگان مجلس در خبری تایید نشده از انتظار خدمت شدن مامور زن ناجا سخن گفت که می‌طلبد در این زمینه ناجا حمایت از ماموران وظیفه‌شناس را فراموش نکند هرچند به جای خود با ‌اشتباهات باید برخورد شود.
تجدید نظر در قانون با یک مورد تخلف؟
برخی چهره‌ها در این چند روز سعی کردند با اظهار نظرهای متعدد و پر حجم این چنین القا کنند که دیگر زمان برخورد با مقوله بی‌حجابی گذشته است و به قول مولاوردی دستیار رئیس‌جمهور باید طرحی نو درانداخت. یا برخی از لزوم تجدید نظر در قانون عفاف و حجاب گفتند اما نگفتند که اگر مثلا مامور راهنمایی و رانندگی در برخورد با متخلفی که کمربند ایمنی نبسته است دچار خطای رفتاری شد آیا باید نبستن کمربند ایمنی را آزاد کرد؟
بار اجرای قانون عفاف و حجاب با کم‌کاری عوامل متعدد دخیل در آن تنها بر دوش ناجا افتاده است که می‌طلبد این روند اصلاح شود.
چشم‌پوشی عمدی از رفتار زننده غربی‌ها
بارها نمونه‌های خارجی زیر پا گذاشتن حرمت زنان در جوامع غربی را دیده‌ایم همان که برخی روشنفکر‌نماها در عرصه‌های مختلف آن جوامع را کعبه آمال خود می‌دانند که به راحتی حق تحصیل یا حق ‌اشتغال از زنان محجبه گرفته می‌شود یا در نمونه اخیر ابطال اعطای حق شهروندی فرانسه به یک زن الجزایری به دلیل امتناع وی از دست دادن با مردان یا موارد دیگر که شاهد زیر پا گذاشتن حقوق واقعی زنان است.
نحوه برخورد پلیس با معترضان هم در کشورهای غربی سابقه دیرینه دارد اما این مدعیان هرگز از آن سخنی نمی‌گویند نمونه اخیر برخورد پلیس در فرانسه با معترضان قابل استناد است.
نکته پایانی اینکه مدعیان حقوق زنان و خانواده بهتر است یکبار برای همیشه تکلیف خود را با قانون حجاب و عفاف روشن کنند تا مردم چهره واقعی آنها را بشناسند و بهتر است به جای این موضع‌گیری‌های مشکوک از عملکرد ضعیف خود در حل مشکلات اساسی زنان و دختران سخن بگویند.