kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات

روحانی: از پهنای باند اینترنت کشور راضی نیستم

رئیس‌جمهور اعلام کرد از شرایط پهنای باند اینترنت کشور راضی نیست و قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که پهنای باند برای منازل، تجارتخانه‌ها و موبایل وسیع‌تر شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریک روز ارتباطات و اطلاعات به خانواده بزرگ این صنعت گفت: من از شرایط پهنای باند اینترنت کشور راضی نیستم و قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هرچه سریعتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها منازل و تجارتخانه‌ها بلکه برای موبایل نیز وسیع‌تر شود.
وی اضافه کرد: یک زمانی بحث این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت کنیم اما امروز کم‌کم به سوی یک خانواده جهانی در حرکت هستیم، امروز می‌بینید که کشورهایی با چند هزار جمعیت و شهروند یک کشور را تشکیل داده‌اند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.
روحانی با بیان این‌که «دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای عجیب و غریبی است» گفت:‌در هر دقیقه یک میلیون و هشتصد هزار لایک در فیسبوک زده می‌شود و تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و از سوی دیگر در هر دقیقه هفتاد ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و یک میلیون و سیصد هزار نفر در آن زمان فیلم‌ها را می‌بینند و دانلود می‌کنند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی مردم ادامه داد: امروز شما می‌بینید یک نفر از گوشه دانشگاه، خوابگاهش یا گوشه اتاقش در منزل می‌تواند صدها و هزاران کیلومتر دورتر با کاربر دیگری در ارتباط باشد، سخن بگوید، پیام بدهد و پیام بگیرد.
روحانی در این ارتباط افزود: گویی دوران پیام‌های یک طرفه به سر‌آمده و کم‌کم به نقطه‌ای می‌رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر دوران رساندن پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه، تریبون‌های یک طرفه و سنتی به سرآمده است.
امروز هر پیامی که در دنیا بازتاب وسیع‌تری داشته باشد پیام قوی‌تر و تاثیرگذارتر است.
ویدئو و ماهواره حریف دین جوانان ما نشدند
روحانی یادآور شد: زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شد ایمان جوانانمان پر می‌زند دیدیم که ویدئو آمد و فراگیر شد و در ایمان جوانان ما نه تنها اثری نداشت بلکه حضور جوانان در مساجد، محافل دعا و توسل و حتی در مظاهر انقلابی و راهپیمایی‌ها بیشتر شد، به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند.
وی افزود: بعدها قصه دیگری شروع شد، اینکه با ماهواره چه کنیم، اگر جوانان آن شبکه را ببینند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند. دیدیم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز قصد دیگری برپا شده و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل و نسل سوم و چهارم چه کنیم ادامه داد: من به همه دوستان عرض می‌کنم که به جوانانمان اعتماد کنیم، جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند. ایرانشان را با تمام وجود دوست دارند و به اسلام و خاندان ائمه‌اطهار(ع) عشق می‌ورزند.
روحانی افزود: حالا در گوشه‌ای روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌تواند آن را برگرداند و قابل بازگشت است چرا که انسان توبه کننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است.
وی تصریح کرد: این بدان معنا نیست که ما به امنیت ملی فکر نکنیم و اسرار ملی‌مان را که به عنوان گوهر تابناک در اختیار ماست رها کنیم. حتی کشورهای پیشرفته نیز نسبت به مسائل امنیتی ملی‌شان، دغدغه‌های خاص دارند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: در مسائل اجتماعی آنچه که برای ما اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش‌هاست. مصلحت دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم.
روحانی ادامه داد: حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم.
وی اظهار کرد: اگر روزگاری سواد به مفهوم خواندن و نوشتن بود و روزگار دیگر داشتن سواد به معنای ورود به دبستان و دبیرستان بود و در دورانی به مفهوم ورود به دانشگاه بود، امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به وسعت فضای ارتباطات جهانی و استفاده بسیاری از کاربران از اطلاعاتی که وارد این فضا می‌شود، گفت: مگر قرار نیست که ما امسال در پی اقتصاد مقاومتی باشیم؟ مگر توسعه و اقتصاد مقاومتی بدون توجه به فناوری‌های نوین که در راس آن IT و ICT هست امکان‌پذیر است؟
روحانی با اشاره به اینکه امسال، سال فرهنگ است گفت: ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم، گاهی هم شمشیر به دست می‌گیریم که این شمشیر چوبی است.
وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی وجود دارد و راه مواجهه با آن شمشیر چوبی نیست افزود: ما باید با ابزار مدرن وارد عرصه شویم و جوانان ما شبکه‌های اجتماعی را به تصرف درآورند و هویت اسلامی و ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.
روحانی ادامه داد: ما باید بلوک فارسی را در شبکه‌های اجتماعی تقویت کنیم و حضوری فعال داشته باشیم تا بتوانیم صنعت، کشاورزی و خدمات دانش بنیان را به پیش ببریم.
وی با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات گفته است در سال 93 بالغ بر 30 هزار شغل جدید ایجاد می‌کند خواستار به وجود آمدن 100 هزار شغل در سال 93 در این وزارتخانه شد.
رئیس‌جمهور با ارائه آمارهایی در زمینه ارتباطات گفت: در حوزه سیم‌کارت در رتبه 15، در استفاده از موبایل در رتبه 65 و در پهنای باند در رتبه 153 جهان هستیم و در گسترش دولت الکترونیک رتبه 100 را داریم.
روحانی خواستار ایجاد یک نهضت دیجیتالی برای گسترش فناوری دانش بنیان شد.
وی با اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات در حوزه سلامت گفت: باید کارتی تهیه شود تا وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کند، تمام شناسنامه درمانی او روی صفحه بیاید و همه اینها با فناوری امکان‌پذیر است.
بهره‌برداری از 4 پروژه ارتباطی
در همین حال رئیس قوه مجریه دیروز در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت ویدئو کنفرانس با استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان و آذربایجان غربی ارتباط برقرار کرد.
روحانی در این ارتباط دستور افتتاح این چهار پروژه را صادر کرد.
اتصال چهار هزار و 100 روستا به اینترنت پرسرعت، افزایش ظرفیت مسیر ارتباطی فیبر نوری تهران- اصفهان به میزان 400 گیگابایت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات ساخت داخل، افزایش 400 درصدی ظرفیت ترانزیتی آسیا- اروپا از مسیر ایران به میزان 150 گیگابایت بر ثانیه و بهره‌برداری از خدمات شبکه ابری توزیع شده میزبانی دیتاسنترهای استانی این چهار پروژه هستند که امروز با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسیدند.
همچنین در این ارتباط ویدئو کنفرانس استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان و آذربایجان غربی گزارشی از پروژه‌های این استان‌ها در بخش ارتباطات ارائه کردند.
همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: هدف برنامه پنجم توسعه ایجاد شبکه ملی اطلاعات با دسترسی 60 درصد خانوارها و 100 درصد کسب و کار به این شبکه پرظرفیت است.
وی میزان پیشرفت در این زمینه را 15 درصد اعلام کرد و افزود: در بحث ایجاد شبکه ملی اطلاعات باید رتبه دوم منطقه را داشته باشیم اما در جایگاه 13 تا 15 منطقه هستیم.
واعظی اجرای کامل شبکه پهن باند را در اولویت برنامه‌های دولت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد.