kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
اقتصاددان حامی دولت:

دولت متوجه سلطه گری دلار نیست

یک اقتصاددان منتقد با اشاره به مشغولیت دولت روحانی به موضوعات سطحی، تصریح کرد: دولت ایران متوجه سلطه دلار نیست.

به گزارش تسنیم، رئیس دانا در مصاحبه با سایت خبری «انتخاب خبر» با انتقاد از نگاه دولت به واقعیات اقتصاد بین‌الملل گفت: دولت ایران متوجه سلطه دلار نیست و علاقه‌ای هم ندارد بداند، به مباحث سطحی می‌پردازد، برخوردهای سیاسی مقابله‌ای را به جای روابط اساسی اقتصاد سیاسی می‌نشاند و از طرف دیگر هم گوش شنوا ندارد که حرف‌های کارشناسان خبره و دگراندیش را بشنود.
وی افزود: دل دولت به آن 40-30  نفری که اطرافش را قبضه کرده‌اند خوش است. همین اطرافیان دولت اصلاً به سلطه‌گری دلار توجه نکردند و همچنان اقتصاد ایران را وابسته به دلار نگاه داشته‌اند. دولت حسن روحانی رکورددار وابستگی اقتصاد کشور به دلار است.
این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که چرا دولت در واکنش به انفجار ارزی در کشور سرانجام دلار را تک نرخی کرد و در این راستا بازار ارزی کشور را پلیسی کرد؟ گفت: دولت همیشه ادعا می‌کرده به مکانیسم بازار و روش‌های متعادل‌سازی بازار متعهد است. دولت همواره در جهت مکانیسم‌های عرضه و تقاضا بخش خصوصی را حمایت کرده است و در این راستا دست فعالیت‌های بخش خصوصی را باز گذاشته است و همیشه در این خط حرکت می‌کرده است تا در واقع خودش را از قید خیلی تعهدات دولتی خلاص کند.
رئیس‌دانا ادامه داد: نمونه بارز چنین سیاست‌هایی تعهدات دولت نسبت به آموزش و بهداشت جامعه بوده است. در مورد بهداشت اگر منصف باشیم سه سال پیش اقداماتی توسط دولت انجام گرفت، اما سیاست‌گذاری‌های این بخش به دلیل اینکه از پشتوانه لازم برخوردار نبود خود به خود متوقف شد.وی عنوان کرد: در سایر زمینه‌ها دولت به سمت خصوصی‌سازی و آزاد گذاشتن دست فعالان اقتصادی پیش رفته است و مکانیسم بازار برای دولت، مقدس و بیانگر همه واقعیت‌ها بوده است. همین دولت ناگزیر به فشار، برخورد و روش‌های پلیسی متوسل شد. ابتدا دولت در جریان انفجار ارزی اخیر یک عده را بازداشت کرد و افزایش قیمت ارز را به آن‌ها نسبت داد، بعد هم گفته شد کار این عده نبوده است و افراد دیگری در افزایش نرخ ارز سهم داشته و مقصر بوده‌اند. بعد هم دولت و عواملش «بگم نگم» درآوردند و در نهایت هم «پینه‌دوزی موقوف» و در حقیقت در بازار ارز را بستند!