kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
گزارش خبری کیهان از نشست فشرده و سه روزه ایران و 1+5

مذاکرات وین دود سفید نداشت توافق جامع در ابهام

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای در وین در حالی پس از 3 روز به پایان رسید که روند این مذاکرات فشرده، نتیجه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق برای نگارش متن توافق جامع را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
براساس گزارش رسانه‌ها و اظهارات دیپلمات‌های حاضر در وین این مذاکرات سخت، فشرده و توأم با مشاجرات لفظی دو طرف طی سه روز گذشته پیگیری شد. به گفته ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه مشاجرات کلامی هنگام کار بر روی متن توافق نهایی منجر شد، تلاش‌ها تا حدودی بی‌حاصل باقی بماند.
اگر چه این مقام روسی به دلایل بی‌حاصل‌ماندن مذاکرات اشاره‌ای نکرد اما یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی، گره اصلی مذاکرات را زیاده‌خواهی غرب عنوان کرده و راه‌حل آن را نیز ارزیابی دقیق غرب از واقعیت‌های صحنه دانست.
این مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در وین اظهار کرد: غرب باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارد و ارزیابی دقیقی از واقعیات موجود در صحنه داشته باشد.
هیچ پیشرفت ملموسی نداشتیم
مقام رسمی نزدیک به تیم مذاکره‌کننده‬ گفت که ‫در چهار روز گذشته مذاکرات نزدیک و فشرده ای داشتیم‬ و ‫هیچ پیشرفت خاصی نداشتیم در همه موضوعات اختلاف وجود دارد که طبیعی است‬.
وی در ادامه افزود: نباید انتظار داشت که در اولین جلسه پیشرفت ملموسی صورت بگیرد‬ ‫اختلافات طبیعی است‬ مذاکرات البته با جدیت‬ در جریان است.
این مقام آگاه ایرانی افزود: برخی  دیپلمات‌های غربی حاضر در وین تاکید کردند، موارد اختلافی بین ایران و گروه 1+5 در وین 4، بیش از 13 مورد است. خبری که عراقچی سخنگوی تیم مذاکره کننده کشورمان نیز سه‌شنبه شب و پس از پایان شام کاری ظریف و اشتون صحت آن را تائید کرد.
بر اساس گزارش‌ها تعداد سانتریفیوژها، راکتور آب سنگین اراک، دوره زمانی توافق نهایی، تحقیق و توسعه، مسئله فرار هسته‌ای، نحوه ازمیان برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، رژیم بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برنامه موشکی و نحوه از میان برداشتن تحریم‌ها در گام نهایی  از جمله موارد اختلافی بین ایران و طرف غربی در وین 4 است که کار رسیدن به توافق و شروع نگارش متن توافق نهایی را با چالش جدی مواجه کرده است.
نیویورک تایمز نیز در گزارشی درباره مذاکرات وین 4 موضوعات فنی را مانع بزرگ توافق نهایی عنوان کرد. به گزارش این روزنامه این موضوعات شامل طیفی از مسائلی است از جمله: حجم و وسعت برنامه هسته‌ای ایران که منحصرا صلح‌آمیز است؛ چگونگی  تضمین ایجاد شفافیت کامل و انجام بازرسی فراتر از کشورهای غیر هسته‌ای نظامی که غنی‌سازی انجام می‌دهند و چگونگی پرداختن به موضوع موشک‌ها که در برنامه اقدام مشترک به نحو بسیار جزئی بدان اشاره شده است. این نشریه در ادامه به تاسیسات فردو، تعداد سانتریفیوژها، ذخیره غنی شده ایران؛ بازرسی و نظارت و بحث موشک‌ها می‌پردازد.  
رویترز نیز در گزارشی در باره چالش‌های پیش‌روی دو طرف در مذاکرات نوشت: توسعه برنامه موشکی ایران مذاکرات هسته‌ای وین را پیچیده کرده است.
عصر روز چهارشنبه نشست محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «کاترین‌اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه معاونانشان به منظور آغاز فرآیند نگارش پیش‌نویس متن توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز و به مدت دو ساعت ادامه یافت و اعلام شد که ادامه رایزنی‌‌ها ساعت 21:00 به وقت محلی از سر گرفته می‌شود.بعدا اعلام شد که این رایزنی‌‌ها به منظور مشورت‌های بیشتر دو طرف به صبح پنجشنبه موکول شده است.
دومین روز مذاکرات وین با دیدار محمدجواد‌ ظریف، وزیر خارجه کشورمان، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در هتل پاله‌کوبورگ روز پنج شنبه آغاز شد. این دیدار به مدت سه ساعت و نیم ادامه داشت. دیدار ظریف و اشتون بدون حضور نمایندگان گروه 1+5 برگزار شد. دیداری که به گفته مایکل مان مفید بود. همزمان با دیدار ظریف و اشتون، عباس عراقچی و هلگا اشمیت نیز به صورت جداگانه به رایزنی درباره فرایند نگارش پیش‌نویس توافقنامه نهایی می‌پرداختند. پس از این دیدار‌ها مقرر شد که معاونین ایران و اتحادیه اروپا بار دیگر با یکدیگر به گفتگو بپردازند.
ظریف پس از دیدار چند ساعته با اشتون رهسپار کاخ ریاست‌جمهوری اتریش شد تا با هانس فیشر، رئیس‌‌جمهور این کشور، به گفتگو بنشیند. وزیر امور خارجه در این دیدار با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با گروه 1+5 و مواضع کشورمان، توافق نهایی با 1+5 را دست یافتنی خواند و گفت: واقع بینی و اراده دو طرف، عامل اساسی برای رسیدن به نتیجه می‌باشد.ظریف همچنین با حضور در حومه شهر وین با بازیکنان و مربیان تیم ملی ایران که هم‌اکنون در اردوی آمادگی به سر می‌برند دیدار کرده و برای آنها آرزوی موفقیت کرد. دومین دیدار عراقچی و اشمید نیز بعد از ظهر پنجشنبه پس از سه ساعت و چهل و پنج دقیقه مذاکره فشرده پایان یافت.
 نیمه شب جمعه نیز بار دیگر اشتون و ظریف مذاکرات خود را در حضور معاونین خود از سرگرفتند.
مقام ارشد آمریکایی: شکاف‌های مهم بین مواضع
دو طرف وجود دارد
 مذاکرات  ایران و گروه 1+5 روز جمعه نیز پیگیری شد و هیئت ایرانی ساعت 8 صبح دیروز به وقت وین با هیات‌های اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه) دیداری سه‌جانبه داشت و پس از آن هیات‌های ایران و آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه دو  کشور به مدت 3 ساعت به رایزنی پشت درهای بسته پرداختند.
در ادامه نیز عراقچی و سرگئی ریابکوف معاونان وزرای امور خارجه ایران و روسیه  در هتل پاله کوبورگ (محل استقرار روسای هیات‌های ایران و 1+5) به رایزنی پرداختند. یک مقام ارشد آمریکایی بعد از مذاکرات عراقچی و شرمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات سخت و کند بوده و هنوز شکاف‌های مهمی بین مواضع دو طرف وجود دارد. وی همچنین از عدم پیشرفت در مذاکرات ابراز نگرانی کرد.
همچنین شامگاه دیروز ظریف و اشتون به همراه معاونان خود حدود یک ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کردند.