kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
اعمال نفوذ صهیونیست‌ها در پرونده آمیا

سخنگوی وزارت خارجه از تصمیم دادگاه آرژانتینی ابراز تاسف کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه با ابراز تاسف و نارضایتی از تصمیم دادگاهی در آرژانتین برای لغو یادداشت تفاهم میان دو کشور درباره موضوع آمیا گفت: این یادداشت تفاهم راهکار و فرصت مناسبی برای کشف حقیقت در رابطه با فاجعه آمیا و حل و فصل مسائل فی مابین در این رابطه بود.
«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امورخارجه با ابراز تاسف و نارضایتی از تصمیم دادگاهی در آرژانتین برای لغو یادداشت تفاهم میان دو کشور درباره موضوع آمیا گفت: این یادداشت تفاهم راهکار و فرصت مناسبی برای کشف حقیقت در رابطه با فاجعه آمیا و حل و فصل مسائل فی‌مابین در این رابطه بود.
وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با اطمینان از بی‌اساس بودن ادعاهای مطرح شده علیه اتباع خود، در 7بهمن ماه سال 91 ( 27 ژانویه 2013 ) یادداشت تفاهم حل و فصل مسائل فی‌مابین در خصوص موضوع آمیا را با دولت آرژانتین امضا کرد.
 وی ادامه داد: طی چند دور مذاکرات میان کشورمان و آرژانتین، همواره تمایل خود را برای حفظ و اجرای یادداشت تفاهم مذکور بین دو دولت اعلام داشته است.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، افخم اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است این یادداشت تفاهم راهکار و فرصت مناسبی برای کشف حقیقت در رابطه با فاجعه آمیا و حل و فصل مسائل فی‌مابین در این رابطه بود که این فرصت با این اقدام دادگاه آرژانتینی از طرفین سلب شد. وی تصریح کرد: از این رو جمهوری اسلامی ایران مراتب تاسف و نارضایتی خود را از این تصمیم اعلام می‌دارد.
رسانه‌های آرژانتین، گزارش داده‌اند دادگاه فدرال آرژانتین بر اساس شکوائیه‌های مطرح شده از طرف سازمان‌های اجتماعات یهودی، توافق بین ایران و این کشور بر سر مسئله «آمیا» را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.منظور از پرونده انفجار «آمیا» انفجار در «مرکز همکاری‌های اسرائیل و آرژانتین» (به اختصار آمیا) در سال 1994 بود که در خلال آن 85 نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند.