kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

18 استان کشور چهره زمستانی به خود گرفت

باران، برف، توفان، رگبار، رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای و در برخی نقاط بارش تگرگ سبب لغزندگی برخی جاده‌ها ، راه‌ها و همچنین تعطیلی مدارس شد.

 

به گزارش ایرنا، بارش‌ها در 18 استان کشور موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شده و همچنین با توجه به کاهش دما، فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به شکل برف بود.
براین اساس، جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، نیمه جنوبی همدان،تهران،البرز، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق به ویژه نیمه غربی اصفهان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و مناطق سردسیر و کوهستانی مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، تهران، سمنان، جنوب کردستان، شمال کرمانشاه، شمال و شرق لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری باران و برف باریدن گرفت.
همچنین دیروز دوشنبه بارش برف ارتفاعات البرز در مسیرهای ارتباطی شمال و جنوب این رشته کوه بین استان‌های اردبیل-زنجان، رشت-قزوین، مازندران-تهران، سمنان-مازندران، سمنان- گلستان و خراسان شمالی-خراسان رضوی و در محورهای کوهستانی زاگرس در محورهای کردستان-کرمانشاه، همدان-لرستان، لرستان - چهارمحال و بختیاری- اصفهان - خوزستان  را سفیدپوش کرد.
به دلیل لغزندگی و اختلال در حمل‌ونقل در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی نواحی ذکر شده  توصیه شده شهروندان و رانندگان ضمن بکارگیری تجهیزات زمستانی، با کسب اطلاع از وضعیت جاده نسبت به تردد در این مسیرها اقدام کنند.
به گفته کارشناسان هواشناسی این بارش‌ها تا سه‌شنبه 28 فروردین ماه در قسمت‌های مختلف کشور ادامه دارد و در بعضی ساعات با بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی همراه خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سامانه بارشی مستقر در کشور به تناوب تا روزهای پایانی هفته فعال خواهد بود و در بیشتر مناطق به جز بخش‌هایی از جنوب‌غرب و جنوب کشور در بعضی ساعات بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.
البرز: با ورود سامانه بارشی به استان البرز، مناطق کوهستانی از جمله شمال شهرستان کرج، طالقان و ساوجبلاغ سفید پوش شد.
شدت این بارش‌ها در جاده کرج - چالوس ، محور طالقان و آزاد راه کرج - قزوین بیشتر از سایر مناطق استان گزارش شده و طبق گزارش اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز تردد در این محورها کند شده و لغزندگی جاده‌های استان را در پی داشته است.
همچنین بارش برف که از یکشنبه بیشتر مناطق استان البرز را در بر گرفته است باعث تعطیلی مدارس شهرستان های‌اشتهارد و طالقان شد.
به دلیل بارش سنگین برف که 70 سانتیمتر برآورد می‌شود، در روز دوشنبه 27 فروردین، پیست دیزین تعطیل شد.
بارش برف سنگین که از شامگاه یکشنبه استان البرز را فرا‌ گرفته سبب قطعی برق برخی مناطق شمالی کرج و شاخه‌های ده‌ها اصله درخت مثمر و غیر مثمر در استان شده است.
 مازندران: در حالی چهار روز تا پایان نخستین ماه بهار زمان باقی مانده است ، بارش برف شدید جاده‌های مازندران را یکشنبه شب زمستانی کرد.
محورهای کندوان ، هراز و سوادکوه که مازندران را به پایتخت کشور و جاده کیاسر که ساری را به استان سمنان وصل می‌کند، دیروز برفی و تردد در برخی از این محورها با زنجیر چرخ  امکان‌پذیر بود.
هر چهار محور اصلی این استان شامل هراز (آمل- تهران) ، کندوان (چالوس - کرج‌)، سوادکوه (قائمشهر - تهران‌) و کیاسر (ساری - سمنان)  دیروز برفی گزارش شد و بارش در محور هراز از پلور تا گدوک به صورت ریزش تگرگ بود.
بیشترین بارش برف در محور کندوان (چالوس- کرج) در محدوده سیاه بیشه تا تونل کندوان اعلام شد.
محورهای هراز (آمل- تهران) ، سوادکوه (قائمشهر- تهران) و ساری- سمنان در محدوده کیاسر نیز به صورت خفیف بارش برف داشت.
 خراسان رضوی: خراسان رضوی در 48 ساعت گذشته بارش باران در 18 شهرستان این استان گزارش شده که بیشترین آن مربوط به مشهد بوده است؛ یک‌شنبه شب بارشها در نواحی سردسیر و کوهستانی خراسان رضوی به شکل باران و برف گزارش شده است.
شدت بارش و جاری شدن سیلاب 2 محور روستایی در شهرستان بجستان و نیز دهستان شامکان شهرستان سبزوار را مسدود کرد که با فروکش کردن سیلاب هم اکنون رفت و آمد در این مسیرها برقرار شد.
قزوین: بر اثر بارش برف ارتفاعات استان قزوین از شامگاه یکشنبه سفید پوش شده و برخی از نقاط این استان از جمله شهرستان آوج با 6 سانتی متر بیشترین میزان بارش را داشته است.
زنجان: بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان زنجان روند کاهشی دما تا روز سه شنبه ادامه داشته و دمای شهر زنجان به منفی چهار درجه و خیر آباد به هفت درجه زیر صفر خواهد رسید.
براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل نقل جاده استان زنجان، وضعیت راه‌ها بارش همراه با پراکندگی برف در آزادراه زنجان – قزوین و جاده ترانزیت، بارش پراکنده برف در جاده‌های زنجان – طارم و زنجان – تهم - چورزق همراه با مه غلیظ کاهش دید افقی در زنجان – ارمغانخانه، نیک‌پی- ماهنشان و دندی - تخت‌سلیمان بوده است.
 اردبیل: استان اردبیل دوشنبه بامداد سردی را سپری کرد و دمای هوا در بسیاری از شهرستان‌ها به زیر صفر درجه کاهش یافت.
دمای هوا دیروز در شهرستان‌های اردبیل ، مشگین شهر ، نمین ، نیر، سرعین و خلخال بین یک تا چهار درجه زیر صفر رسید.
 قم: بارش باران از دیروز در قم آغاز شده و تا ظهر ادامه داشت، همچنین برخی مناطق روستایی قم از جمله روستای انجیله و کهندان در بخش خلجستان قم نیز شاهد بارش برف بود.
خراسان شمالی: بارش برف در گردنه اسدلی محور بجنورد-اسفراین و لغزندگی سطح جاده، تردد خودروهای عبوری از این محور را کند کرد. بارش برف از نخستین ساعات بامداد دیروز در این گردنه آغاز شد که عوامل راهداری به برف روبی از سطح جاده پرداختند.
پلیس راه خراسان شمالی هم از رانندگان خواست که تجهیزات زمستانی از قبیل زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند.
خوزستان: بارش باران دیروز در برخی مناطق روستایی خوزستان موجب آبگرفتگی در برخی راه‌های روستایی استان و ایجاد محدودیت ترافیکی درمحور آغاجاری –امیدیه شد ولی هم اکنون این محور نیز بدون مشکل شاهد تردد خودروهاست.
گیلان: بارش برف و باران در گیلان که از غروب شنبه گذشته آغاز شده تا روز (دوشنبه) ادامه داشت. برف بیشتر مناطق بالادست و ارتفاعات استان را سفیدپوش کرده و در مناطق جلگه ای، بارش‌ها به‌صورت باران بود.
برف در برخی مناطق کوهستانی استان، خللی برای تردد در مسیرهای ارتباطی ایجاد نکرده است و راه ارتباطی روستاهای هولستون و بهارستان این شهرستان که به علت ریزش کوه ناشی از بارش و سستی خاک مسدود شده بود، توسط راهداران آواربرداری و بازگشایی شد.
استان تهران: همزمان با بیست و هفتمین روز از بهار سال 97، برف شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در شرق استان تهران را سفید پوش کرد.
هوا تا روزهای پایانی هفته ابری در بعضی ساعات همراه با بارش باران یا برف و وزش باد خواهد بود.
همچنین طبق اعلام سازمان هواشناسی، شهرستان فیروزکوه شب دوشنبه دیروز سردترین ساعات را در استان تهران داشته است.
تمام مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش فیروزکوه در 2 نوبت صبح و عصر دیروز (دوشنبه) به دلیل بارش برف‌، سرما و لغزندگی معابر تعطیل شد.
برف پیست دیزین را تعطیل کرد
 مدیر پیست بین‌المللی دیزین گفت که به دلیل بارش سنگین برف که 70 سانتیمتر برآورد می‌شود، در روز دوشنبه 27 فروردین، این پیست تعطیل شد.
عبدالرضا آژیر روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: با توجه به بارش بی‌سابقه برف در مجموعه دیزین و نداشتن دید کافی، این پیست در روز دوشنبه تعطیل شد.
وی اضافه کرد: از روز یک‌شنبه تاکنون حدود 70 سانت برف در مجموعه پیست بین‌المللی دیزین بارش داشته ایم که با توجه به اینکه بارش تا دیروز ادامه و دید کافی وجود نداشت، پیست تعطیل شد.
بارش برف سنگین از شامگاه یکشنبه استان البرز را فرا گرفته سبب قطعی برق برخی مناطق شمالی کرج و شاخه‌های ده‌ها اصله درخت مثمر و غیر مثمر در استان شده است. ارتفاع برف در برخی مناطق استان البرز حدود 20 سانتی متر گزارش شده و این بارش با کاهش شدید دما همراه شده است.
بنا به گفته برخی کارشناسان بارش برف و کاهش دما سبب خساراتی به درختان و با غ‌های استان شده است.
بارش برف نیز سبب لغزندگی جاده‌های استان البرز شده و از سوی دیگر دیروز این بارش سبب اختلال در رفت وآمد مردم به ویژه دانش‌آموزان و کارمندان شد.
بارش برف در کرج در شب دوشنبه که با وزش باد شدید همراه بود خساراتی نیز به شبکه‌های توزیع برق و حتی تعدادی از خودروهای پارک شده در خیابان‌های شهر کرج وارد کرد. و بسیاری از دانش‌آموزان استان البرز از جمله در شهرستان کرج نتوانستند در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند.
تعداد زیادی از خانواده‌ها با این دلیل که بارش برف و کاهش دما سبب خاموشی سیستم‌های گرمایشی مدارس شده و احتمال بیماری برای فرزندان آنان را در پی دارد از فرستادن دانش‌آموزان به کلاس‌های درس خودداری کردند.
تعدادی از مدیران مدارس استان از جمله درکرج به علت بارش برف سنگین و سرد بودن فضای کلاس‌های درس تصمیم به تعطیلی خودسرانه گرفتند هرچند که خسرو ساکی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز وضعیت کلاس‌ها را برای دانش‌آموزان بیشتر مدارس استان مناسب توصیف کرد.
همچنین بارش برف با اختلال در رفت وآمد خودروها در محورهای ارتباطی استان البرز به ویژه راه‌های کوهستانی همراه بوده و تیم‌های راهداری برای برف روبی، دوباره به جاده‌های استان بازگشتند. تمام راههای البرز باز است اما تردد در مسیرهای کوهستانی مانند جاده کرج-چالوس و طالقان بدون زنجیر چرخ امکانپذیر نیست.
 مدیرعامل شرکت برق استان البرز با‌اشاره به بارش برف و شکستگی درختان که باعث قطعی برق در استان شده است، گفت: یک چهارم مشترکان برق در استان البرز با مشکل مواجه هستند.
ناصر اسکندری اظهار کرد: بارش شدید برف موجب شکستگی درختان و سقوط آنها بر شبکه‌های برق رسانی شده است.
وی با ‌اشاره به فعالیت اکیپ‌های متعدد شرکت توزیع برق استان برای رفع قطع برق، افزود: تدوام بارش این روند را با مشکل مواجه کرده است.
8 نفر در برف گم شدند
معاون جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در پی مفقود شدن هشت نفر از عشایر کوچ رو یک تیم امدادی از هلال احمر ایذه به منطقه اعزام شد.
صادق سلامت اظهار کرد: دیروز به دلیل بارش برف و مه غلیظ در کوه چور حد فاصل ممبین - بازفت 8 نفر از عشایر منطقه مفقود شدند.
وی افزود: با اعلام این حادثه به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان یک تیم متخصص امداد و نجات کوهستان و کوهنوردی و صعود از ارتفاعات هلال احمر برای یافتن افراد مفقود شده عازم منطقه شدند.
ارتفاع نیم متری برف در محور کندوان
 مدیرکل هواشناسی مازندران بیشترین ارتفاع برف ثبت شده در استان را بین ۳۵ تا ۵۰ سانتی متر در محدوده پل زنگوله تا تونل کندوان اعلام کرد.
محمدرضا رضوی با ‌اشاره به میزان بارش برف ثبت شده در استان اظهار داشت: از شب دوشنبه تا صبح دوشنبه ۱۶ سانتی متر برف در ارتفاعات تمل رامسر به زمین نشست.
در سیاه بیشه ۲۵ سانتی متر، منطقه کلاردشت ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، منطقه کجور ۵ تا ۱۵ سانتیمتر، بلده ۱۱ سانتیمتر و در محور هراز محدوده پلور تا امامزاده هاشم بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر برف ثبت شده است.