kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
بهرام قاسمی:

دوران زدن و گریختن گذشته است اسرائیل دیر یا زود پاسخ لازم را دریافت می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص حمله هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه نظامی تیفور و اقدام ایران گفت: اسرائیل دیر یا زود پاسخ‌های لازم را دریافت خواهد کرد، آنها نمی‌توانند اقدامی‌کنند و از مجازات معاف باشند. زمان زدن و‌گریز برای اسرائیل گذشته است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال ٩٧ به سوالات آنها درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.
در بیستم فروردین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه نظامی تیفور در سوریه، 7 نفر از مستشاران سپاه پاسداران به شهادت رسیدند.
قاسمی درخصوص حمله به تیفور و اقدام ایران گفت: تجاوز به خاک سوریه غیرقانونی بوده، این باز می‌گردد به سیاست‌های خصمانه اسرائیل نسبت به مردم مسلمان منطقه و اسرائیل دیر یا زود پاسخ‌های لازم را دریافت خواهد کرد، آنها نمی‌توانند اقدامی‌کنند و از مجازات معاف باشند. عرض تسلیت می‌گویم به بازماندگان عزیزان ایرانی که به امر مستشاری مشغول بودند. زمان زدن و‌گریز برای اسرائیل گذشته و نیروهای مقاومت در منطقه قادر هستند پاسخ‌های به جای خود را بدهند. اقدام حقوقی در این خصوص انجام نشده اما موضوعاتی مطرح شده است.
وی درباره مشارکت انگلیس، فرانسه و آمریکا در حمله به سوریه و احتمال تحت فشار قرار دادن ایران در مسائل منطقه‌ای گفت: این یک اقدام تجاوزکارانه و خلاف همه موازین بین‌المللی و غلط و نابجا بود که جنگ افروزانه تلقی می‌شود و نمی‌تواند تاثیری بر سیاست‌های جمهوری اسلامی داشته باشد و همانطور که طی دهه‌های گذشته نشان داده شده اصول خود را دنبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درخصوص حمله به سوریه و انتقاد به رویکرد روسیه گفت: درباره مکانیسم عملکرد نظامی بهتر است که مقامات نظامی ارزیابی کنند. همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه ادامه خواهد داشت و از دور و به سرعت نباید درباره عمکرد کشورها سخن گفت. نباید انتظار داشت که علی‌رغم همه همکاری‌های راهبردی و نظامی در همه موارد نظر یکسانی داشته باشیم که این یک امر کاملا پذیرفته شده و طبیعی است که نباید درباره آن نگران بود.
اشتباهات استراتژیک آمریکا
قاسمی درباره احتمال تهاجم بزرگتر به سوریه نیز گفت: این نوع اقدامات خلاف موازین بین‌المللی و توسعه‌طلبانه است که اقدام جدیدی از سوی آمریکا نیست، زیرا آنها با سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود هر از چندگاهی با بهانه‌های واهی و دروغ‌هایی که بیان می‌شود دست به اقدام می‌زنند. هر آنچه از وضعیت نابهنجار منطقه مشاهده می‌شود ناشی از‌ اشتباهات استراتژیک آمریکا است که این سیاست نهایتا آمریکا را با مشکلات متعددی در منطقه و جهان روبه‌رو خواهد ساخت.
برجام بدون آمریکا!
وی درخصوص سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره احتمال عدم خروج آمریکا از برجام گفت: من از گمانه‌زنی پرهیز می‌کنم. اظهارات متفاوتی از اروپا و آمریکا وجود دارد. ما سخنان متفاوت و متضاد و غریبی را درباره ایران و برجام دریافت می‌کنیم که درباره آنها اظهار نظر نمی‌کنیم، باید صبر کرد زیرا فکر می‌کنم تصمیم قاطعی هنوز در آمریکا گرفته نشده و با توجه به شخصیت رئیس‌جمهور آمریکا که در بزنگاه‌ها مواضع متفاوت و متضادی را اتخاذ می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تحریم‌ها علیه 82 فرد و نهاد ایرانی در شورای اروپا و مذاکرات  حقوق بشری با اروپا گفت: این موضوع جدیدی نیست. مذاکرات با اروپا از گذشته پیرامون مسائل مختلف وجود داشته، و ما پیرامون برخی مسائل دارای تفاوت دیدگاه بسیاری هستیم که بخشی از آن به تفاوت ارزش‌ها باز می‌گردد، به‌خصوص در حوزه مسائل حقوق بشر. مذاکراتی از گذشته وجود داشته و گهگاه برخی تفاهمات را داشته‌ایم، ما مذاکرات را با توجه به‌اشتراکات ادامه خواهیم داد البته باید دو طرفه باشد و در محیطی سازنده باشد. در آینده هیئت‌هایی را در این زمینه خواهیم داشت.
به گزارش تسنیم، قاسمی درخصوص اظهارات موگرینی مبنی بر تعهد اروپا به ایران و جلسه با وی گفت: ما با کشورهای  اروپایی با توجه به برجام در تماس هستیم و مورد علاقه دو طرف است. این تماس‌ها تا 22 اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت. اروپا پایبند است و ایران هم تغییری در مواضع خود ندارد و اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج شود و با هوشیاری تمام موارد را رصد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد دیگران با هزینه ایران خللی در آن ایجاد کنند. برجام هیچ جای بازبینی ندارد و همین است که با پشتوانه 2231 اجرایی شده است.
وی درباره برجام بدون آمریکا گفت: در هیئت نظارت بر برجام طرح‌های مختلف بررسی شده و احتمالات مختلفی بوده که یکی از آنها برجام بدون آمریکاست. بیان زود هنگام این موضوع کار درستی نیست و با توجه به شرایط جدید این اقدامات در زمان خود اعلام خواهد شد.