kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸

اعتراض علیه سیاست‌های اردوغان 13 شهر ترکیه را فرا گرفت

کارگران شهرهای اسلامبول، آنکارا، ازمیر و 13 شهر دیگر ترکیه تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
به گزارش ایسنا، در پی وقوع حادثه مرگبار در معدن شهر «سوما» در غرب ترکیه که جان حدود 300 کارگر را گرفت، بار دیگر شهرهای بزرگ این کشور ناآرام شد.
در این موج تازه اعتراضات که به دعوت اتحادیه‌های کارگری برگزار شد، کارگران نسبت به شرایط سخت کاری و معیشتی خود معترض هستند.
اسلامبول، آنکارا، ازمیر و 13 شهر بزرگ شاهد این تظاهرات بودند. تظاهرکنندگان همچنین، دولت را متهم می‌کنند که نسبت به وضعیت معدن شهر سوما کوتاهی کرده است.
اعتراضات در برخی از شهرها به ویژه ازمیر و اسلامبول به درگیری میان معترضان و پلیس انجامید و نیروهای ضد شورش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند. تظاهرکنندگان نیز به سوی نیروهای پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند. در جریان درگیری میان طرفین در آنکارا هم حداقل 50 نفر بازداشت شدند.
انفجار روز سه‌شنبه در معدن سوما زمانی رخ داد که 787 معدنچی در داخل معدن مشغول کار بودند. به گفته مقامات آنکارا، هم‌اکنون فقط 18 معدنچی در داخل معدن هستند.
بیش از 400 نفر توسط نیروهای امداد نجات یافته‌اند.
چهارشنبه گذشته «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه، هنگام بازدید از محل حادثه، مورد اعتراض شماری از کارگران واقع شد و آنها خواستار استعفای او شدند. پس از آنکه دفتر محلی حزب حاکم «عدالت و توسعه»‌ در سوما مورد حمله شماری از کارگران معترض قرار گرفت، محافظان اردوغان او را برای جلوگیری از حملات احتمالی بیشتر، به داخل یک فروشگاه هدایت کردند.
ترکیه از خرداد سال گذشته تاکنون به طور متناوب شاهد تظاهرات خیابانی و درگیری میان معترضان و پلیس بوده است.