kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
در نشست رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد

تاکید وزیر بهداشت بر مقابله با دریافت‌های غیرقانونی حوزه پزشکی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام تصویب تعرفه‌های جدید درمان تاکید کرد: دریافت‌های غیرقانونی در تمام استان‌ها باید تا پایان سال برچیده شود.
به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که پیرامون ارزیابی و پایش عملکرد دانشگاه‌ها در زمینه طرح تحول سلامت برگزار شد، گفت: اجرای فاز نخست این طرح با موفقیت همراه بوده است.
وی ادامه داد: در ادامه اجرای این طرح باید بسته خدمات پایه تعریف شود و نظام ارجاع نیز شکل خواهد گرفت. بهره‌وری نیز به تدریج افزایش خواهد یافت. این طرح به فسادگریزی کمک خواهد کرد چرا که در برخی مراکز به دلیل کم‌توجهی و کمبود اعتبارات، فساد ذره‌ذره رخنه کرده بود. البته بخش خصوصی نیز در اجرای این طرح همراهی خوبی داشته است.
هاشمی به برنامه‌های دولت برای بیمه کردن آحاد ایرانیان اشاره کرد و گفت: بیمه شدن تمام ایرانی‌ها جزو آرزوهای ما بود که در حال اتفاق افتادن است. اکنون نیز بیش از 3 میلیون نفر از افرادی که بیمه نبودند، بیمه شده‌اند.
وزیر بهداشت همچنین از واگذاری قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بی‌تردید این موضوع در سامان بخشی وضعیت نابسامان تجهیزات پزشکی بسیار موثر خواهد بود.
وی همچنین تصویب تعرفه‌های درمان دولتی و خصوصی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با اجرایی شدن سایر بسته‌های طرح تحول طی یک ماه آینده به ویژه در بحث ویزیت و ماندگاری پزشکان، انتظار آن است که دریافت‌های غیرقانونی تا پایان سال در تمام استان‌ها (به جز یکی دو استان) برچیده شود.
هاشمی افزود: در تعرفه‌های امسال حمایت بیمه‌ها 44 درصد افزایش یافته است. همچنین با احتساب هزینه‌های در نظر گرفته شده برای ماندگاری پزشکان، انتظار آن است که این دریافت‌های غیرقانونی برچیده شود. البته هنوز تکلیف جراحی مشخص نشده است. امیدواریم بتوانیم در این زمینه کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات را مصوب کنیم.
وی همچنین تاکید کرد که تعرفه‌های دولتی مصوب سال 93 از اول اردیبهشت ماه قابل اعمال خواهند بود. تعرفه‌های بخش خصوصی نیز با همکاری سازمان نظام پزشکی تعیین و در دولت تصویب و همچنین بسته نظارتی سازمان نظام پزشکی نیز در شورای عالی بیمه به تصویب رسیده است.
رؤسای دانشگاه‌ها باید پیگیری کنند که این بسته نظارتی نیز اجرایی شود در مجموع تعرفه‌های امسال جای هیچ حرف و حدیثی را در شهرستان‌ها برجای نخواهد گذاشت.
هاشمی افزود: البته در تعرفه‌های درمان 93، حق‌العمل جراحی هنوز تعیین تکلیف نشده است. در این زمینه با انجمن‌های مختلف و دانشگاه‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا طرح جدیدی که همان عدالت بین رشته‌ای و آرزوی عملیاتی شدن آن را داشتیم تا یکی دو ماه آینده محقق شود.
وی تاکید کرد: نگاه دولت به بخش خصوصی متفاوت و مثبت است. این در حالی است که طی 4 سال گذشته تعرفه‌های جراحی بخش خصوصی هیچ تغییری نکرده است. با توجه به نگاه مثبت دولت به بخش خصوصی امیدواریم پزشکان نیز در رعایت تعرفه‌ها همراهی لازم را داشته باشند. امیدواریم تا پایان کار این دولت گرفتاری ایجاد شده در بخش پزشکی به حداقل ممکن کاهش یابد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه مهم‌ترین بسته طرح تحول از نظر ما بسته‌های نظارتی است گفت: با قاطعیت و شدت نظارت‌ها را دنبال می‌کنیم. به طوری که تنها در تهران عذر حدود 5 نفر از رؤسای بیمارستان‌ها و شاغلان پزشکی و غیرپزشکی را خواسته‌ایم.