kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
وزیر راه و شهرسازی:

تفاهمنامه نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای ماه آینده نهایی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: مذاکرات خوبی با وزارت نفت برای نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای انجام شده است و امیدواریم یک ماه آینده تفاهمنامه مشترک نهایی شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عباس آخوندی در جمع نمایندگان تشکل‌های صنفی و حرفه‌ورزان در استان آذربایجان شرقی گفت: وزارت راه و شهرسازی از هرگونه پیشنهاد سرمایه‌گذاری در هر مدلی استقبال کرده و کمیته جذب سرمایه‌گذاری در وزارتخانه تشکیل شده است که سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را پیگیری می‌کند.
وی افزود: قدرت وام‌دهی بانک‌ها به دلایل مختلف از جمله مطالبات معوق 80 هزار میلیارد تومانی کاهش یافته است.
وزارت راه و شهرسازی حاضر است حاشیه آزادراه را در مشارکت واگذار کنیم زیرا اتکا به اعتبارات دولتی موجب زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌ها خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در بازدید از خط آهن در حال احداث تبریز - میانه گفت: موافقت اجرای ریل‌گذاری راه‌آهن تبریز - میانه به صورت قرارداد فاینانس از کمیسیون مربوطه گرفته شده است.
آخوندی با اشاره به اینکه زیرسازی 180 کیلومتر (میانه - بستان‌آباد) از این پروژه شروع شده است، افزود: عملیات اجرایی 20 کیلومتر باقی مانده از طرف تبریز هم به زودی شروع می‌شود. وی گفت: این طرح به 10 قطعه تقسیم شده و زیرسازی 9 قطعه در حال اجراست و ریل‌های مورد نیاز این پروژه خریداری شده است.
وی با اشاره به اهمیت این پروژه به جهت اتصال خط آهن ایران به اروپا گفت: با توجه به دو خطه بودن پروژه راه‌آهن تبریز - میانه، امکان برقی کردن آن وجود دارد.
راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دو‌خطه طراحی شده که فاصله بین تهران - تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5/5 ساعت کاهش می‌دهد.
در صورت تکمیل این طرح، ترانزیت ریلی ایران برای اولین بار به اروپا متصل می‌شود.
در لایحه بودجه سال 93 کشور دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا، تفاهم‌نامه احداث پایانه فرودگاه شهید مدنی تبریز در سفر وزیر راه و شهرسازی به این شهر بین مدیرکل فرودگاه‌‌های کشور و شهردار تبریز امضا شد.
این پایانه در زمینی به مساحت 14 هزار متر مربع و با برآورد اعتبار 400 میلیارد ریال احداث می‌شود. در این تفاهم‌نامه زمان ساخت این پایانه دو سال پیش‌بینی و به صورت «بی.او.تی» (BOT) توسط شهرداری اجرا می‌شود.