kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰

کوتاه اقتصادی


* معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش یک طبقه تعرفه‌ای در سال جاری خبر داد و گفت: هم‌اکنون پايین‌ترین تعرفه 4 درصد و بالاترین تعرفه 100 درصد است که بر این اساس، 329 قلم کالا تعرفه 100 درصدی دارند. ولی‌الله افخمی‌راد در گفت‌وگو با مهر افزود: برنامه داریم در سال 94 حداکثر 10 طبقه تعرفه‌ای و سال 95، هفت طبقه تعرفه‌ای داشته باشیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر 14 طبقه تعرفه‌ای وجود دارد که پایین‌ترین تعرفه 4 درصد و بالاترین تعرفه 100 درصد است که تعرفه‌های 100 درصدی مربوط به کالاهای غیرضروری است.
* ‌مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران ارسال نامه دفتر امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آزادسازی صادرات انواع کامپوندهای پلیمری خبر داد و گفت: صادرات این مواد از سوی واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مقررات بلامانع است.سیدعباس حسینی افزود: بر این اساس، صادرات انواع کامپوندهای پلیمری تا اطلاع ثانوی آزاد است و مراتب جهت اجرا به مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران ابلاغ شده تا در گمرکات کشور به اجaرا درآید.
* دولت با محوریت گمرک ایران در بخشنامه جدیدی، بخشنامه افزایش عوارض 4 درصدی برای واردات کالا و محصولات فرهنگی که اخیرا ابلاغ شده بود را بنا به دلایل نامشخص، ناگهان لغو کرد.
* معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سرمایه‌ها به جای خرید خودرو باید به سمت بازار مسکن سرازیر شود، گفت: بانک مسکن در شرایط کنونی فقط می‌تواند تقاضای 150 هزار وام مسکن در هر سال را تامین کند، در حالی که سپرده‌گذارها 1/5 میلیون نفر هستند؛ بنابراین اگر به میزان سرمایه‌گذاری در بازار وام افزوده نشود، 10 سال طول می‌کشد تا بانک مسکن جوابگوی همه متقاضیان وام 35 میلیونی باشد.حامد مظاهریان در گفت‌وگو با مهر درباره برنامه دولت در خصوص لیزینگ مسکن اظهار داشت: به دنبال این هستیم که بین بازار سرمایه و بازار ساختمان ارتباط عمیق‌تری برقرار کنیم تا نقدینگی بازار سرمایه در ساخت مسکن به کار افتد. در این صورت، تولید مسکن افزایش یافته و با تعادل بیشتر عرضه و تقاضای خریداران مسکن منتفع خواهد شد.
* شرکت مخابرات ایران اعلام کرده با بیش از 56 میلیون مشترک تلفن سیار و بیش از 28 میلیون مشترک تلفن ثابت موفق شده ضریب نفوذ تلفن سیار را به 86/73 درصد و ضریب نفوذ تلفن ثابت را به 91/36 درصد در کشور برساند. جذب مشترکین تلفن ثابت و سیار در شرکت مخابرات ایران طی سال‌های اخیر از روند رو به رشد چشمگیری برخوردار بوده و به آمار دارا بودن 99 درصد از مشترکان تلفن ثابت و 61 درصد از مشترکان تلفن همراه کشور رسیده است.
* رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند.علی عسکری‌ اعلام کرد: البته این معافیت در خصوص شرکت‌هایی است که دانش‌بنیان بودن آنها از سوی مراجع ‌ذیصلاح تایید شده باشد و به صرف ادعای آنان بر دانش‌بنیان بودن، شامل معافیت مالیاتی نخواهند بود.