kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
گزارش از دور و نزدیک

سمنان، خشک‌تر از همیشه

سمنان امسال با 50 درصد کاهش بارندگی به عنوان خشک‌ترین استان، رکورددار شده است.
در حالی که مدیرکل هواشناسی استان سمنان رتبه این استان را در کاهش بارندگی پس از البرز دوم عنوان می‌کند، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید: بیشترین کاهش بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با 43 درصد به استان سمنان اختصاص دارد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان در این باره می‌گوید: بارندگی‌های اخیر شدت خشکسالی در این استان را 20 درصد تعدیل کرده است اما این استان با 45 درصد کاهش بارندگی، دومین استان خشک کشور است.
«غلامرضا حسنی غربا» با بیان اینکه میزان بارندگی در این استان تا پایان بهمن گذشته نسبت به میانگین بلندمدت 65 درصد کاهش داشت، افزود: سمنان در حال حاضر با 45 درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت مواجه است.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری و از مهر گذشته تاکنون 70 میلیمتر باران در استان سمنان باریده است گفت: بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت، به مقدار 20 درصد این روند را تعدیل کرد.
حسنی غربا معتقد است: با تعدیل ایجاد شده، سمنان هم اکنون پس از استان البرز با 47 درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت در رده دوم استان‌های خشک کشور قرار گرفته است.
استاندار سمنان نیز با تاکید بر کاهش شدید بارندگی، لزوم صرفه‌جویی آب توسط مردم را مورد تاکید قرار می‌دهد.
«محمد وکیلی» کمبود آب در این استان را یکی از بحران‌هایی دانست که توسعه استان سمنان را با مشکل روبه‌رو کرده است و نیاز به تامین آب از منابع مختلف از جمله انتقال از دریای خزر برای این استان امری ضروری و حیاتی است.
وی با تاکید بر کاهش مصرف آب و مدیریت آن توسط مردم خاطرنشان کرد: حداقل 10درصد صرفه‌جویی توسط مردم به میزان آب یک سد در استان سمنان تامین آب به همراه دارد.
وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل طرح‌های مختلفی از جمله صرفه‌جویی و در صورت لزوم جیره‌بندی آن مدنظر قرار گرفته است، گفت: در صورتی که نیاز باشد، به جیره‌بندی آب نیز توجه می‌شود.
وی انتقال آب، به‌ویژه طرح انتقال آب از دریای خزر را از جمله راهکارها برای تامین آب در این استان بیان کرد و با اشاره به کاهش 50 درصدی بارندگی این استان نسبت به سال گذشته افزود: با وارد کردن این مقدار آب می‌توان نیازهای جاری آب استان و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را جبران کرد.
وکیلی تامین هزینه انتقال آب دریای خزر را دغدغه مسئولان دانست و گفت: با رایزنی‌های انجام شده، وزارت نیرو تامین هزینه بخش آشامیدنی را تقبل کرده است.
وکیلی گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در صورت تمایل می‌توانند برای تامین هزینه‌های انتقال آب دریای خزر مشارکت کنند.
خشکسالی، خسارات فراوانی را در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامی و منابع طبیعی به همراه داشته به طوری که مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان از تشدید عوارض خشکسالی در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: 26 روستا و سه شهر در استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
«احمد طاهری» گفت: کاهش قریب 50 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت و احتمال افزایش دمای هوا در فصل تابستان موجب افت و کاهش شدید آب در بخش‌های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت استان سمنان شده است.
وی با اشاره به ارتباط نزدیک تامین منابع آب آشامیدنی روستایی به چشمه‌ها و قنوات گفت: در حال حاضر 26 روستای این استان در شرایط بحرانی قرار گرفته است. وی گفت: این روستاها شامل 11 روستای دامغان، 6 روستای شاهرود، سه روستای سمنان، سه روستای میامی، یک روستای آرادان، یک روستای گرمسار و یک روستای شهرستان سرخه است.
طاهری گفت: سه شهر سمنان، شاهرود و شهمیرزاد نیز در فصل تابستان در شرایط کسری منابع آبی قرار می‌گیرند که برای مقابله با این مشکلات می‌توان در کوتاه‌مدت با تزریق اعتبارات مدیریت بحران نسبت به ترمیم برخی از مشکلات در روستاها و شهرهای استان سمنان اقدام کرد.
مدیر امور عشایر استان سمنان نیز می‌گوید: خشکسالی و به دنبال آن تلفات دامی، بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال به عشایر این استان خسارات وارد کرده است.
«حشمت‌الله جدیدی» گفت: بر اثر خشکسالی و کاهش علوفه بیش از 25 هزار راس دام عشایر استان سمنان تلف شده است.
وی کاهش وزن و بروز بیماری‌های دامی را از دیگر خسارت‌ها به دامداران عشایر این استان برشمرد و اظهار داشت: کاهش تولید شیر، افزایش مصرف علوفه دستی، افزایش آبرسانی و تردد در ایل‌راه‌ها، افزایش کوچ مکانیزه و سقط جنین دام‌ها از دیگر خسارت‌های ناشی از خشکسالی به عشایر استان سمنان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز با اشاره به کاهش شدید بارندگی در این استان در سال آبی جاری گفت: میزان بارش در سال آبی 92-93 نسبت به سال قبل از آن 36 درصد منفی است.
اتابک جعفری با بیان اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی، افت سفره‌های زیرزمینی آب را در این استان به دنبال داشته است به ایرنا می‌گوید آب در سفره‌های زیرزمینی این استان 66 درصد افت دارد.
وی خاطرنشان کرد: نشست زمین حاصل از افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی و افت سطح آب باعث کاهش آب سفره و در نهایت هجوم آب شور از سفره‌های شور مجاور به سفره‌های آب شیرین شده و این پدیده در چاه‌های مجاور مسیل شور آبگرم در دشت سمنان، جنوب دشت گرمسار و جنوب «کال» میامی در دشت میامی جنوبی باعث کاهش کیفیت آب چاه‌ها شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز وضعیت خشکسالی و آثار آن در مناطق شرق این استان را به شدت بحرانی دانست و افزود: در مراتع جنوبی شرق سمنان، خشکسالی موجب کاهش 80 درصدی تولیدی علوفه شده است.
«سیدحسن میرعماد» با اشاره به کوچ ییلاقی عشایر و خروج آنها از مناطق قشلاقی در استان سمنان افزود: خروج دام از این مناطق، شرایط تخریب در مراتع این مناطق را کاهش داده است.
وی گفت: برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی 11 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار ابلاغ شده است.
میرعماد گفت: مناطق جنوب دامغان بویژه در مناطق کوه زر و معلمان مشکل تامین آب آشامیدنی روستاها وجود دارد که ایجاد سد زیرزمینی در این منطقه در برنامه قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان شیوع بیماری و آفات در مناطق جنگلی و مرتعی را از دیگر مشکلات برشمرد.
حجم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در حالی‌که در جهان 70 درصد است در استان سمنان به 87 درصد رسیده است.