kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
نگاهی به بحران داخلی کاخ سفید

همه اخراجی‌های ترامپ در یک نگاه

با برکناری تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا آن هم با یک توئیت رقم اخراجی‌های دولت آمریکا طی یک سال و نیم گذشته به رقم جالب 39 نفر رسیده است. بسیاری از کارکنان کاخ سفید و سیاستمداران نیز بر اساس گزارش‌ها در نوبت اخراج هستند.
سرویس خارجی-

با برکناری «تیلرسون» تعداد اخراجی‌ها و استعفاهای دولت ترامپ از زمانی که وی قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته به رقم جالب 39 نفر رسید. یعنی تقریبا هر 20 روز یک نفر! تنها در 7 ماه نخست حضور ترامپ در کاه سفید شمار افرادي که برکنار يا استعفا دادند به 15 نفر رسید که در میان آنها چند تن از مقامات اصلي که در مراسم اداي سوگند در کنار وي بوده‌اند نیز به چشم می‌خورد. تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که سه‌شنبه گذشته برکنار شد را باید ارشدترین فردی دانست که طی یک سال گذشته با تحقیر از تیم ترامپ جدا می‌شود.طی یک سال گذشته بسیاری از نزدیکان و مقامات کاخ سفید یا برکنار شده‌اند یا در اعتراض به شخصیت ترامپ خود کنار کشیده‌اند. این گزارش نگاهی است به تنها بخشی از مقام‌های ارشدی که از زمان روی کار آمدن ترامپ در روز 20 ژانویه سال 2017، از سمت‌هایشان برکنار و یا اخراج شده‌اند. اولین کسی که اخراج شد، «جیمز کومی» بود. او که رئیس‌«دفتر تحقیقات فدرال» (اف‌بی‌آی) است قبل از اخراجش توسط رئیس‌جمهور آمریکا رهبری تحقیقات درباره تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه را بر عهده داشت. اخراج «کومی» که مطابق گزارش‌ها، یکی از بحث‌انگیزترین اقدامات ترامپ بود، موجی از «شوک» را در سراسر واشنگتن به راه انداخت و تا جایی پیش رفت که از آن به عنوان «واترگیت» احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا تعبیر شد. «سالی ییتس» دادستان کل موقت آمریکا نفر بعدی بود که در ماه ژانویه (بهمن95) توسط ترامپ اخراج شد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که ییتس به وکلای وزارت دادگستری دستور داد فرمان منع مهاجرتی ترامپ علیه اتباع چند کشور مسلمان از جمله ایران را اجرا نکنند. ترامپ گفت که «ییتس» با عدم اجرای یک دستور قانونی که برای محافظت از شهروندان آمریکا طراحی شده، به وزارت دادگستری آمریکا خیانت کرده است. 
«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید توسط ترامپ اخراج نشد، اما در ماه فوریه (بهمن 95) بعد از مشخص شدن رایزنی‌هایش با سفیر مسکو در واشنگتن درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه خود از سمتش کناره‌گیری کرد. «پریت بارارا» حقوقدان و دادستان این کشور برای ناحیه جنوبی نیویورک اخراجی بعدی بود که توسط دونالد ترامپ از کار برکنار شد. «مایکل دوک» که مدیر ارتباطات کاخ سفید بود هم در ماه مه(اردیبهشت96) از سمتش استعفا کرد. او در بیانیه‌ای علت کناره‌گیری‌اش را شخصی دانسته، اما مدتی قبل‌تر ازسوی کاخ سفید به دلیل راهبردهایش در زمینه ارتباطات مورد انتقادات شدید قرار گرفته بود. «والتر شائوب» رئیس ‌دفتر امور اخلاقی دولت، در ماه جولای(تیر96) قبل از به پایان رسیدن دوره پنج‌ساله‌اش از سمتش استعفا کرد. او هم یکی از مخالفان صریح سیاست‌های دونالد ترامپ بود! «شان اسپایسر»، مشاور کاخ سفید در امور رسانه‌ای و سخنگوی این نهاد آمریکایی نفر بعدی بود. او مدت کوتاهی بعد از آنکه ترامپ «آنتونی اسکراموچی» را به عنوان مدیر ارتباطات جدید کاخ سفید منصوب کرد، از سمتش اخراج شد. «اسپایسر»، قبلاً به رسانه‌ها گفته بود در صورتی که اسکراموچی در کاخ سفید سمت بگیرد، از سمتش استعفا خواهد کرد.
«آنتونی اسکراموچی»11 روز بعد از انتصاب به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید از سمتش اخراج شد و تنها ساعاتی بعد از آن،« جان کلی» به عنوان رئیس ‌جدید ستاد کارکنان کاخ سفید منصوب شد. کاخ سفید علت اخراج اسکراموچی را این عنوان کرد که «قرار است جان کلی در سمت جدیدش از اختیار عمل برخوردار باشد و بتواند تیم خودش را خودش انتخاب کند.»«استیو بنن»یکی از اخراجی‌های جنجالی دولت ترامپ نفر بعدی بود. او که زمانی یکی از متحدان اصلی ترامپ محسوب می‌شد اوت (مرداد96) از سمتش به عنوان استراتژیست اصلی کاخ سفید برکنار شد. «بنن» که به دلیل دیدگاه‌های راست افراطی‌اش مشهور است یکی از عاملان طراحی بسیاری از سیاست‌های جنجالی ترامپ محسوب می‌شود. اخراج وی زمانی انجام شد که ترامپ به دلیل حمایت از نژادپرستان سفیدپوست به شدت منزوی شده و تحت فشار قرار گرفته بود.«هوپ هیکس» مدیر ارتباطات کاخ سفید و یکی از نزدیک‌ترین دستیاران ترامپ هم در ماه مارس(اسفند 96) بود که به صورت ناگهانی از سمتش استعفا کرد. این استعفا، تعجب بسیاری از تحلیلگران و حتی عده زیادی از کارکنان کاخ سفید را به همراه داشت. او بعد از تحلیف ترامپ، چهارمین فردی بود که این سمت را در اختیار می‌گرفت.ترامپ سرانجام روز 13 مارس(22 اسفند) رکس تیلرسون را با یک پیام توئیتری اخراج و مایک پامپئو، رئیس ‌فعلی سیا را جایگزین او کرد. تیلرسون بعد از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و پل رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا سومین مقام پرقدرت آمریکا محسوب می‌شد.شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» اما گزارش داده 9 نفر دیگر از مقامات ارشد دولت ترامپ احتمالا از سوی ترامپ برکنار شوند. در گزارش سی‌ان‌ان آمده: «9نفری که احتمال می‌رود به دلیل اختلافاتی که با ترامپ دارند، به سرنوشت مشابه تیلرسون دچار شوند، شامل، «جف سشنز» دادستان کل آمریکا، «دیوید شالکین» وزیر امور کهنه‌سربازان آمریکا، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید،  «رایان زینک» وزیر کشور آمریکا، «اسکات پروت» رئیس ‌سازمان محیط زیست آمریکا، «بن کارسون» وزیر مسکن و توسعه شهری، «جان کلی» رئیس ‌ستاد کارکنان کاخ سفید، «بتسی دیواس» وزیر آموزش آمریکا و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا می‌شوند.»