kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
رئیس سازمان جنگلها:

بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس خشک شده است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای احیای جنگل‌های بلوط زاگرس پیشنهاد اختصاص 1095 میلیارد تومان اعتبار به دولت داده شد که در حال بررسی است.

خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس گزارشات رسیده حدود یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس تحت‌تاثیر پدیده خشکیدگی قرار گرفته که در ابتدا رسیدگی به درختانی که 100 درصد دچار خشکیدگی شده‌اند در دستور کار قرار می‌گیرد تا بتوانیم عملیات بهداشتی و پرورشی را برای احیای این درختان انجام دهیم و سپس درختانی که بخشی از آن‌ها مورد خشکیدگی قرار گرفته‌اند در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی افزود: یکی از عوامل اصلی که باعث بروز پدیده خشکیدگی درختان بلوط، شیوع بیماری زغالی و طغیان سوسک‌های چوب‌خوار شده است خشکسالی و تنش خشکی بوده که ریزگردها و فشارهای حاصل از بهره‌برداری‌های بیش از توان اکولوژیک آن را تشدید کرده است؛ بنابراین اجرای عملیات آبخیزداری یکی از فعالیت‌هایی است که برای احیای این درختان در نظر گرفته‌ایم.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: کاشت گونه‌های مقاوم بلوط در این مناطق باید انجام شود که امیدواریم با اختصاص بودجه مناسب عملیات احیای درختان آفت زده بلوط زاگرس با موفقت انجام شود.
جلالی گفت: در سال جاری حدود 43 میلیارد تومان اعتبار در ردیف بودجه وزارت جهاد کشاورزی و 25 میلیارد تومان اعتبار به عنوان کمک از ستاد مدیریت بحران برای مبارزه با پدیده خشکیدگی بلوط در نظر گرفته شده که امیدواریم به صورت کامل تامین شود.