kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶

همه حاشیه‌های برنامه «سمت خدا»

طرح اولیه برنامه سمت خدا در سال ۱۳۸۳ توسط محمد صالح علاء به شبکه سه ارائه شده است و تا کنون محمد صالح علاء، محمد رضا ماندگاران و سید عبدالمجید رکنی به ترتیب تهیه کنندگان این برنامه بوده اند. محسن مناجاتی و مجید حسینی تهیه کنندگان جدید برنامه سمت خدا هستند که از سوی مدیر گروه معارف شبکه تعیین شده‌اند .مناجاتی تهیه کننده برنامه "معرفت" و حسینی پیش از این مدیر کل اداره نغمات مذهبی رادیو بوده اند.

 احسان گل محمدی

انتشار خبر برکناری تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «سمت خدا»
انتشار خبر برکناری تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «سمت خدا» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه‌ مذهبی تلویزیون، در روزهای گذشته یکی از خبرهایی بود که بازتاب چندانی در رسانه‌‌ها پیدا نکرد و بسیاری ترجیح دادند به سادگی از کنار آن عبور کنند. این بی‌توجهی در حالی رخ داد که «سمت خدا» یکی از برنامه‌های دینی و مذهبی تاریخ رسانه‌ ملی به شمار می‌رود که در جذب مخاطب نیز بسیار موفق عمل کرده است و محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد؛ تا جایی که در تازه‌ترین نظرسنجی شبکه‌ سه هم پیش از نوروز 93، «نجم‌الدین شریعتی» -مجری برنامه‌ «سمت خدا»- به عنوان یکی از سه مجری محبوب تاریخ شبکه‌ سه، انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت. از همین رو، برکناری تهیه‌کننده‌ موفق این برنامه به شدت عجیب و سوال‌برانگیز به نظر می‌رسد.
تهیه کننده برکنار شده
چه می‌گوید؟
«سید عبدالمجید رکنی»، تهیه‌کننده‌ برکنار شده برنامه‌ «سمت خدا» در گفت وگو با رجانیوز، درباره دلایل برکناری‌اش از سمت تهیه‌کنندگی برنامه‌ «سمت خدا» عنوان کرده است: «دلیل اصلی برکناری، تمرد از رویه‌ سازمانی و نامه‌ انتقاد حاج آقای ماندگاری خطاب به آقای ضرغامی عنوان شده است.  ماجرا از این قرار است که صداوسیما در دو موضوع بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد و آقای «ماندگاری» طی نامه‌ای این دو موضوع را به آقای ضرغامی تذکر دادند، ولی ظاهرا این انتقاد برای برنامه‌ «سمت خدا» بسیار گران تمام شد.»
مدیر گروه معارف شبکه سه چه می‌گوید؟
مدیر گروه معارف شبکه سه سیما اما مسئله دیگری را عنوان می‌کند؛«محمدرضا تورنگ» در گفت‌وگو با فارس درباره خداحافظی «نجم‌الدین شریعتی» مجری برنامه «سمت خدا» روی آنتن زنده این برنامه و همچنین تغییر تهیه‌کننده برنامه گفت: آقای رکنی پیش از این استعفای خود را روز ۲۱ اسفند سال گذشته ارائه کرده بودند و پس از دو ماه با این استعفا موافقت شد.
وی ادامه داد: علی‌رغم خداحافظی مجری، این برنامه تعطیل نخواهد شد و با قوت و طراحی و ساختار جدید روانه آنتن خواهد شد. عوامل برنامه نیز در همین راستا تغییر خواهند کرد.
در پی اتفاقاتی که طی روزهای اخیر پیرامون برنامه سمت خدا روی داد، روابط عمومی شبکه سه نیز اعلام کرد: با پایان قرارداد تهیه کننده سابق این برنامه، تهیه کنندگان جدید برنامه سمت خدا تعیین و کار خود را آغاز کردند و پخش زنده این برنامه اثر گذار دینی مطابق روال معمول، از شنبه تا چهار شنبه هر هفته از ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.
رئیس صداوسیما چه می‌گوید؟
اما سید عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما نیز در حاشیه اختتامیه سیزدهمین جشنواره رادیو در جمع خبرنگاران  در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل استعفای تهیه کننده برنامه سمت خدا و خداحافظی مجری برنامه روی آنتن زنده نیز گفت: مسئله تهیه کننده با رئیس گروه است. رئیس گروه در هر شبکه‌ای وظیفه دارد که تهیه کننده، مجری و عوامل دیگر را انتخاب کند. اگر تولیدی است که قاعدتا باید تهیه کننده را انتخاب کند.
وی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود دلیل تغییر تهیه کننده این برنامه به خاطر نامه  انتقادی‌ای بوده که توسط حجت الاسلام ماندگاری خطاب به شما قرائت شده است، تصریح کرد: خیر. این‌ها هیچ ارتباطی ندارد. در مورد آن نامه‌ای که آقای ماندگاری نوشتند، من بعدا از ایشان تشکر کردم و ایشان هم پاسخ تشکر من را دادند. هرچند که در آن نامه نکته‌ای باشد که به لحاظ کارشناسی احتیاج به توضیح داشته باشد.
وی درباره اینکه آیا شما تحمل نقد صداوسیما را دارید گفت: ما از هرگونه نقد استفاده می‌کنیم. بسیاری از کسانی که به رادیو و تلویزیون می‌آیند، منتقد حرفه‌ای صداوسیما هستند ولی هیچ مشکلی نیست. در این باره هم که من اظهار نظری واقعا درباره تهیه کننده برنامه نمی‌کنم، رئیس گروه باید تصمیم بگیرد. اما همان گونه که مجری برنامه رئیس جمهور را هم مدیر گروه انتخاب می‌کند و کسی نمی‌تواند در کارش دخالت کند، تهیه کننده هم به عهده مدیر گروه است. الان ما 1200 برنامه رادیویی داریم که به همین میزان تهیه کننده دارد. این‌ها باید با توجه به وضعیتی که در هر مقطعی دارند توسط مدیر گروه ‌ها انتخاب شوند.
مجری «سمت خدا» چه می‌گوید؟
شریعتی در برنامه «سمت خدا»: من همین جا اعلام می‌کنم تهیه کننده ما را از این برنامه برداشته‌اند و تا وقتی که او نیاید من هم دیگر به این برنامه نمی‌آیم.
نجم‌الدین شریعتی مجری برنامه «سمت خدا» روز 22 اردیبهشت‌ در برنامه زنده به برکناری سیدعبدالمجید رکنی تهیه‌کننده این برنامه اشاره و تأکید کرد: اگر تهیه‌کننده برنگردد من هم این برنامه را اجرا نمی‌کنم.
به نظر  می‌رسد اتفاق  ناپسندی  از  هردو  طرف  چالش  و  اختلاف  افتاده  است  اول  اینکه  تغییر  تهیه  کننده  بدون  مشورت  با  کارشناسان و حتی به رغم تقاضای آن‌ها برای استمرار فعالیت وی کار  ناپسندی  بوده  چرا  که  مجموعه  تهیه  کننده  مجری  وکارشناسان  تیمی  بوده ‌اند  که  مشترکا  در  توفیق  برنامه  نقش  داشته ‌اند  و  بهتر  بود  در  جلساتی  مدیران  سیما  با  کارشناسان  دلایل  تغییر  را  بیان  می‌کردند  و  برای  نمونه  با  اشاره  به  اینکه نیروی  جدید  و تازه  نفس  و  ایده‌های جدید  موجب  رشد  برنامه  می‌شود  آنان  را  قانع  می‌کردند،  این  از  اشتباه  طرف  سیما.  اما  از  سوی  دیگر  اینکه  مجری  برنامه  که  اتفاقا  مورد  احترام  و  تقدیر  مدیران  هم  بوده  بیاید  و  در  برنامه  زنده  اعلام  استعفا  کند، اتفاق  خوبی  نیست.
حال  که  قضیه  به  اینجا  رسیده  دوطرف  بهتر  است  با  آرامش  و خویشتنداری و با  گفت وگوی  درون  سازمانی  مشکل  را  حل  کنند  و  مخاطبین  برنامه  مفید  «سمت  خدا» را  نگران  نسازند.