kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲

گسترش اعتراض‌ها در مصر علیه فعالیت‌ سیاسی عوامل حسنی مبارک

حضور اعضای حزب منحله دموکراتیک ملی در ستادهای انتخاباتی ژنرال السیسی، مردم استان‌های مختلف مصر را به خیابان‌ها کشاند.

به دنبال انتشار نام برخی از روسای ستادهای انتخاباتی ژنرال عبدالفتاح السیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر و وابستگی آنها به حزب منحله دموکراتیک ملی متعلق به حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر، اعتراض‌های مردمی در مصر شروع شده است. در تظاهرات سه‌شنبه‌شب استان قاهره، مردم منطقه المطریه ضمن محکوم کردن حکومت نظامی و کودتای 30 ژوئن 2011 اعتراض خود را نسبت به بازگشت مهره‌های حسنی مبارک اعلام داشتند. این اعتراض‌ها بعد از آن انجام می‌گیرد که اخیرا اخباری از حضور روسای سابق این حزب در ستادهای السیسی در استان المنوفیه منتشر شده است.
ناظران سیاسی منطقه می‌گویند در صورت پیروزی رهبر کودتاچیان در انتخابات پنجم و ششم خرداد ماه شرایط مصر به دوران مبارک باز خواهد  گشت چرا که همان افرادی که سیاست‌های مستبدانه دیکتاتور سابق را اجرا می‌کردند اکنون در کنار السیسی قرار دارند.
در استان اسکندریه نیز چندین تجمع اعتراضی برگزار شد. در این تظاهرات شبانه، انقلابیون علیه نامزدی السیسی در انتخابات شعار دادند و با حمل تصاویر محمد مرسی رئیس‌جمهور منتخب و برکنار شده، دستگیری مخالفان از طرف نیروهای امنیتی را محکوم کردند. در شهر المنصوره در استان دقهلیه نیز تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن کاندیداتوری وزیر دفاع سابق در انتخابات، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. دانشگاه الازهر نیز برای چندمین بار شاهد اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت بود. دانشجویان این دانشگاه در داخل خوابگاه‌ها در اعتراض به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان خواستار آن بودند که به دانشجویان بازداشت شده اجازه شرکت  در انتخابات داده شود.
 با ورود نیروهای امنیتی به داخل خوابگاه‌ها، درگیری بین دو طرف رخ داد، نیروهای امنیتی گاز اشک‌آور به سمت دانشجویان شلیک کردند و دانشجویان نیز برای دفاع از خود مواد آتش‌زا به سمت آنها پرتاب کردند. از زمان کودتا علیه مرسی، شهرهای مختلف به صحنه درگیری میان حامیان اخوان‌المسلمین و نیروهای امنیتی تبدیل شده است. هواداران اخوان خواستار آزادی محمد مرسی و بازگشت پست ریاست جمهوری هستند در حالی که دولت برآمده از کودتا مرسی و اخوان‌المسلمین را متهم به دیکتاتوری می‌‌کنند. این اعتراض‌ها با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه تشدید می‌شود، زیرا هر اظهارنظری از سوی السیسی خشم انقلابیون را برمی‌انگیزد و آنها را به خیابان‌ها می‌کشاند. حمدین صباحی دیگر کاندیدای انتخابات نیز در همایش مردمی شهر الزقاریق در الشرقیه بار دیگر مخالفت خود را با حکومت نظامیان اعلام کرد. وی ضمن ابراز احترام به فرماندهان،  افسران و سربازان ارتش مصر گفت که نیروهای مسلح تاج سر همه مصری‌ها هستند اما وظیفه آنها حکومت کردن نیست بلکه حمایت است. وی تصریح کرد که قانون تظاهرات برخلاف قانون اساسی است و در صورت پیروزی در انتخابات این قانون را اصلاح خواهد کرد و همچنین تمامی زندانیان سیاسی را آزاد می‌کند و انتقام شهدای انقلاب را خواهد گرفت. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که هرگز اجازه بازگشت فساد و استبداد نظام سابق را نخواهد داد.
حمدین صباحی در حالی برای این انتخابات کاندیدا شده است که ناظران منطقه‌ای برای وی شانس زیادی قائل نیستند و با توجه به نفوذ ارتش در بخش‌های مختلف دولت، السیسی را رئیس‌جمهور آینده مصر می‌دانند. عده‌ای نیز معتقدند نظامیان با تحریم صباحی برای شرکت در انتخابات سعی داشته‌اند برای انتخاب السیسی به عنوان رئیس‌جمهور مشروعیت‌سازی کنند. کشور مصر 80 میلیون جمعیت دارد که 53 میلیون نفر آن واجد شرایط رای دادن هستند.