kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲

موج تازه اعتصاب و اعتراض برزیل را فرا گرفت

در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری جام جهانی فوتبال 2014 در برزیل باقی مانده، موج جدید اعتصابات و تظاهرات این کشور را فرا گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اعتصاب رانندگان اتوبوس، رفت و آمد در شهر «ریودوژانیرو» را فلج کرده است و حدود نیم میلیون نفر از مردم از رفتن به سر کار خود بازمانده‌اند. رانندگان اعتصاب‌کننده خواستار افزایش حقوق و بهبود شرایط شغلی خود هستند. این اعتصاب‌ها تا عصر امروز ادامه می‌یابد. این اعتصاب با تظاهرات و اعتراضات خیابانی همراه شد و به درگیری معترضان با پلیس انجامید.
علاوه بر رانندگان، کارکنان بخش‌های دیپلماتیک برزیل در شمال آفریقا و اروپا نیز دست به اعتصاب دو روزه زده‌اند. این اعتصاب بر فعالیت کنسولگری و سفارتخانه‌های برزیل در 17 شهر مهم دنیا، از جمله لندن، پاریس، نیویورک، لس‌آنجلس و تورنتو تاثیر گذاشت. این معترضان نیز نسبت به دریافتی‌های خود ناراضی هستند.
حدود 16 درصد از جمعیت 200 میلیون نفری برزیل زیرخط فقر زندگی می‌کنند.
این در حالی است که بخش‌های کارگری و معترض برزیل تهدید کردند اگر دولت به خواسته‌های آنها توجه نکند، دست به تظاهرات خواهند زد.
احساسات علیه جام جهانی طی ماه‌های گذشته در برزیل تشدید شده است؛ معترضان می‌گویند، دولت به جای هزینه کردن برای برگزاری مسابقات جام جهانی، باید به مردم این کشور توجه کند.
در همین حال، «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل تصریح کرد: هر کسی که بخواهد می‌تواند تظاهرات برگزار کند، ولی نباید به برگزاری جام جهانی لطمه وارد آورد. برزیل کشوری دموکراتیک است، اما دموکراسی، اوباشگری را توجیه نمی‌کند.