kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

آقای جهانگیری! روح برجام باک هواپیمای ظریف را هم پر نکرد!

معاون اول رئیس‌جمهور درحالی از اهمیت روح برجام سخن گفته است که به تازگی آلمان از سوخت‌رسانی به هواپیمای آقای ظریف در فرودگاه مونیخ خودداری کرد.
سرویس سیاسی-

آمریکا(چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ) با همراهی کشورهای اروپایی 1+5، متن و روح برجام را به صورت فاحش نقض کرده است و اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل موجب شده است تا هیچ دستاوردی عاید ایران نشود.
به گزارش مهر، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «برجام بیش از آنکه متن آن مهم باشد، روح آن مهم است که روح همکاری با ایران و ایجاد فضای تعامل با ایران است و ترامپ ضربه زدن به روح برجام را دنبال می‌کند.»
جهانگیری مدعی شده است که ترامپ صرفا به دنبال ضربه زدن به روح برجام است. این در حالی است که آمریکا(چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ) با همراهی کشورهای اروپایی 1+5، متن و روح برجام را به صورت فاحش نقض کرده است و اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل موجب شده است تا هیچ دستاوردی عاید ایران نشود.
نقض روح و متن
این مسئله‌ای نیست که صرفا منتقدان به آن‌اشاره کرده باشند. مقامات ارشد دولت تاکنون بارها و بارها به این مسئله اذعان کرده‌اند. روحانی-تیر 96- در جلسه هیئت دولت گفت:«آمریکایی‌ها به‌بهانه‌های مختلف به‌دنبال اعمال یک‌سری تحریم‌های جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است».
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز- اردیبهشت 96- گفت:«آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار.تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است.»
همین چند ماه پیش بود که ظریف اذعان کرد که «به دلیل پابرجاماندن تحریم‌ها حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم» و همین چند هفته پیش بود که عراقچی در اندیشکده چتم هاوس در انگلیس گفت که: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چرا که از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است» و همین چند روز پیش بود که فرودگاه آلمان در اقدامی توهین‌آمیز از ترس تحریم‌های آمریکا، از سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل آقای ظریف خودداری کرد.
لازم به ذکر است که اسحاق جهانگیری-بهمن 95- با اذعان به بی‌دستاوردی برجام گفت:«اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز برای جذب فاینانس موفق نشده‌ایم».
به این اظهارات توجه کنید:
- به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.(روحانی،آبان 96)
- 8 ماه پس از اجرای برجام، به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است.(ظریف،وزیر خارجه،مهر 95)
- توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاوردی برای تهران در بر نداشته است.(سیف،رئیس‌بانک مرکزی،فروردین 95)
- تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده اما هنوز عملا همه آنها برداشته نشده که مقداری به دلیل شرایط است و مقداری به دلیل شیطنت آنها و ایرادات زیادی هست که ما هم اعتراضات مفصلی به طرف مقابل کرده‌ایم.(عراقچی،رئیس‌ستاد پیگیری برجام،تیر 95)
- به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا(دولت اوباما) و چه توسط دولت جدید(دولت ترامپ) آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است.(عراقچی،خرداد 96)
- تنها بعدی که از نگاه ما مهم است به تحریم‌ها و بعد سیاسی توافق ارتباط دارد زیرا در این بخش مشکلاتی دیده می‌شود و طرف مقابل(‌آمریکا) به تعهداتش‌
[در برجام] عمل نمی‌کند.(علی اکبر صالحی،رئیس‌سازمان انرژی اتمی،بهمن 95)
- آمریکا در ظاهر وانمود می‌کند که به وظیفه‌اش عمل کرده است اما در خفا و پشت پرده نه تنها کاری انجام نداد بلکه سعی کرد همه چیز را به بن‌بست بکشاند.(علی اکبر صالحی،رئیس‌سازمان انرژی اتمی،بهمن 95)
- برای ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی دچار مشکل هستیم و آنها با ما کار جدی نمی‌کنند.انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک‌های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف ما هنوز نتوانسته‌ایم با این بانک‌ها کار کنیم.(طیب نیا،وزیر اقتصاد دولت یازدهم،مرداد 95)
تعامل در پسابرجام
جهانگیری مدعی شده است که «برجام بیش از آنکه متن آن مهم باشد، روح آن مهم است که روح همکاری با ایران و ایجاد فضای تعامل با ایران است».
متاسفانه برخلاف ادعای دولتمردان،ایران هراسی در پسابرجام به شدت افزایش پیدا کرد و سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این دوره کاهش پیدا کرد.
همین چند روز پیش بود که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پیش از عزیمت به ایران در اظهارنظری گستاخانه گفت:«ایران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی خود توجه نشان دهد یا اینکه با تحریم‌های احتمالی مواجه خواهد شد».
به این اظهارات توجه کنید:
- «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی(مهر 96): لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ایران و بررسی روش‌های رفع نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی ایران همراه شود.
- ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم.(امانوئل ماکرون،رئیس‌جمهور فرانسه،آذر 96)
- برلین آمادگی دارد فشار دیپلماتیک بر ایران را، همراه با آمریکا افزایش دهد.(زیگمار گابریل،وزیر خارجه آلمان،مهر 96)
- ایران باید به سهم خود عمل کرده و نقش منطقه‌ای اخلالگرانه خود را کاهش دهد.(بوریس جانسون،وزیر خارجه انگلیس،مهر 96)
علاوه‌بر این، مواردی همچون:
- عدم صدور ویزا برای ابوطالبی به عنوان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و تروریست نامیدن وی از سوی آمریکا
- برخورد زشت عربستان با مقامات ایرانی در فاجعه منا
- تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده
- بازرسی خارج از عرف و غیرمؤدبانه از یکی از اعضای ارشد دولت روحانی در امارات
- ضرب و شتم سه خانم ایرانی در فرودگاه استانبول
- قانون محدودیت ویزا (دولت اوباما)
- قانون مهاجرت (دولت ترامپ)
- بازرسی تحقیرآمیز مسافران ایرانی در آمریکا
- بازداشت معلمان ایرانی در امارات و تراشیده‌شدن سر آنان
- کشتی ایرانی و تذکر جان کری به ظریف
- مذاکره زیر سم اسب فاتح ایران در مذاکرات ایران و ایتالیا
- خط و نشان کشیدن کشورهای میکروسکوپی
- برخورد توهین آمیز «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس مقابل روحانی در نخستین روز حضور در نیویورک
- غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران
- برخورد توهین‌آمیز با ایرانیان در سفارتخانه‌های اروپایی
- اهانت رئیس‌ هیئت اروپایی به مرحوم هاشمی رفسنجانی
- برهنه کردن زنان ایرانی در فرودگاه تفلیس و...
را هم باید به فهرست توهین به عزت ایرانی و افزایش ایران هراسی در پسابرجام اضافه کرد.
گفتنی است آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است. درحالی‌که رئیس‌جمهور وعده جذب ۳۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام را داده بود و برای سال ۹۵ نیز حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده بود، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته جذب شده است!
روح برجام؛ اوباما-ترامپ
پس از روی کارآمدن ترامپ، مدعیان اصلاحات و برخی دولتمردان تلاش کردند تا با ترامپ هراسی، وی را یک استثناء معرفی کرده و از این طریق سیستم حاکمه آمریکا را بزک و تبرئه کنند. ترامپ هراسی با هدف تبرئه سیستم حاکمه آمریکا توسط این جریان در حالی صورت گرفت که ترامپ- به عنوان نماینده جمهوری خواهان- و اوباما- به عنوان نماینده دموکرات‌ها- در هر موضوعی با هم اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان هیچ اختلافی با هم ندارند.
در اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴- و در مقطعی که مدعیان اصلاحات تاکید داشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد. پس از آن، سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و...ادامه یافت. در آبان سال ۹۵ و در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری خود، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد. در همان ایام برخی رسانه‌ها نوشتند: «اوباما با این کار آخرین لگد را به برجام زد».
در حالی‌که ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال گذشته، سیاست‌های دولت اوباما را زیر سؤال برده و قول داده بود سیفون را در کاخ سفید خواهد کشید، در موضوع ایران، مسیر اوباما را ادامه داد.
وی در تکمیل قانون محدودیت ویزای دولتِ اوباما، قانون جنجالی محدودیت مهاجرت را امضا کرد؛ ترامپ در ادامه اقدامات ضدایرانی اوباما، قانون سیاه چاله تحریم- یا همان مادر تحریم‌ها- را امضاء کرد.
ترامپ در ماههای اخیر بارها در اظهارنظری گستاخانه مدعی شده است که ایران، به دلیل بهره‌مندی از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای، روح برجام را نقض کرده است. این دقیقا همان مسئله‌ای است که اوباما نیز اعلام کرده بود.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- فروردین ۹۵- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با‌اشاره به اینکه روح برجام تغییر رفتار ایران است! مدعی شد:«شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای است».
«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز- دی ماه ۹۵- در یادداشتی تاکید کرد:«مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».
کلید واژه «روح برجام» ترفند مشترک آمریکا و اروپا برای تکرار امتیازگیری یکطرفه از ایران است. مسیری که به برجام 2 ختم می‌شود. برجامی که مشتی امتیاز دیگر از ما می‌گیرند و مشتی وعده در جیبمان می‌ریزند. نکته تأسف‌انگیز اینجاست که برخی دولتمردان از جمله جهانگیری با نشان دادن چراغ سبز، دشمن را در اجرای این نقشه شوم ترغیب می‌کنند.
آقای جهانگیری! روح و متن برجام، باک هواپیمای ظریف را هم پر نکرد! به جای بازی با الفاظ، فکری به حال «اقدام و عمل» بکنید. قریب به پنج سال است که فرصت‌های بزرگ و توانمندی‌های عظیم داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی،قربانی چشم دوختن به نقطه‌های خیالی و کم تحرکی مجموعه دولت شده است. دیروز «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها ماند»، انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود!