kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
مرگ 402 هزار نفر در حوادث رانندگی 20 سال گذشته

تصادفات هر دو ساعت جان ۵ ایرانی را می‌گیرد

دبیرعلمی جامعه جراحان ایران گفت: تصادفات هر دو ساعت جان پنج ایرانی را می‌گیرد.
به گزارش فارس، سیاوش صحت در ارتباط با موضوع تصادفات در کشور اظهار داشت: بر اساس آمار کارشناسان، طی 20 سال گذشته بیش از 402 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از چهارمیلیون و 591 هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده‌اند.
صحت با‌اشاره به اینکه مرگ زود هنگام در اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن چهار میلیون سال عمر در ایران می‌شود، افزود: ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از 3/1 درصد از تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد.
وی ادامه داد: حدود 30 درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به مصدومین سوانح رانندگی اختصاص دارد و حدود 40 درصد افرادی که در تصادفات کشته می‌شوند، سرپرست خانواده هستند.
دبیرعلمی چهل و دومین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران گفت: سرعت غیر مجاز با 22 درصد، انحراف به چپ با 21 درصد، بی‌توجهی به مسیر با 20 درصد و عدم رعایت حق تقدم با حدود 17 درصد، مهم‌ترین علل عمده تصادفات در پی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برآورد شده است.
صحت با تاکید بر اینکه در مجموع عامل اصلی و قابل پیشگیری، خطای انسانی محسوب می‌شود، افزود: هنگامی که راننده با تلفن همراه
صحبت می‌کند، زمان عکس‌العمل وی از نیم ثانیه به 1/5 ثانیه افزایش می‌یابد. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر تصادف قرار دارند؛ همچنین یک راننده مست در حرکت با سرعت 75 کیلومتر، 11 برابر یک راننده هوشیار خطرآفرین است.
وی با بیان اینکه استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو 30 تا 65 درصد و درسرنشینان عقب 25 تا 75 درصد موجب کاهش تلفات جانی
 می‌شود، ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران 40 درصد از مرگ و 70درصد از آسیب‌های مغز و جمجمه می‌کاهد؛ همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو، حدود 70 درصد از مرگ نوزاد و 50 تا 80 درصد از مرگ کودکان را کاهش می‌دهد.