kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
ضرورت بررسی برگزاری اردوهای مطالعاتی نوروزی

شادی عید در حصار تبلیغات دروغین و برنامه فشرده درسی

گروه گزارش

با نزدیک شدن به ایام عید نوروز همزمان با رونق بازارهای مختلف، بازار مراکز آموزشی و موسسات کنکوری هم داغ‌تر از قبل می‌شود. طرحی تحت عنوان اردوی مطالعاتی عید چند سالی است که قبل از شروع تعطیلات نوروزی اذهان جامعه تحصیلی مقطع متوسطه و خصوصا پیش دانشگاهی را مشغول به خود کرده است. دانش‌آموزانی که 12 سال درس خوانده‌اند به امید آنکه دکتر و مهندس شوند حالا موفقیت خود را در گرو این اردوهای به ظاهر معجزه‌گر می‌دانند!
 کار و کسب این اردوهای مطالعاتی در عید آن قدر داغ شده که افراد با نزدیک شدن عید به برگزاری اردوهای مطالعاتی تغییر شغل می‌دهند. اردوهایی که بعضا از هیچ نظر فضای استانداردی ندارند و دانش‌آموزانی که به امید دستان معجزه‌گر این اردوها مبالغ گزافی را هزینه کرده‌اند هم موفقیت تحصیلی خود را از دست داده‌اند و هم سلامتیشان را. این در حالی است که دارندگان مراکز برگزار‌کننده این اردوها خود با همین دروغ‌های پوشالی در حوزه آموزش و کنکور دارای اعتبار شده‌اند.
چشم و هم‌چشمی
 شرکت در اردوهای نوروزی
پیش‌تر در ایام دید و بازدید عید وقتی خانواده‌ها به دیدار هم می‌رفتند اگر فرزند یکی از خانواده‌ها حضور نداشت، باعث تعجب افراد می‌شد و سراغ او را می‌گرفتند، اما حالا اگر در خانواده فرزند کنکوری یا دبیرستانی باشد و در عید همراه خانواده به بازدید اقوام برود، امری است که باعث تعجب افراد می‌شود. حتی بعضا این مسئله باعث فخر والدین شده است که فرزندشان به اردوی مطالعاتی رفته و عید را آنجا درس می‌خواند! اما مسئله قابل توجه این است که چگونه در یک زمان کوتاه، این اردوها توانسته‌اند استقبال دسته‌ای کثیر از افراد را به سمت خود جذب کنند؟
یکی از والدین که دانش‌آموزی مشغول به تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی دارد، در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «سال کنکورسالی نیست که وقتی مشاور و مدرس می‌گویند باید کاری را انجام داد، بتوان در برابر آن ایستاد؛ چرا که با خود فکر می‌کنم شاید این یکی از عوامل موثر در موفقیت فرزندم است و نباید مانع آن شوم. »
 وی در ادامه می‌افزاید: «خیلی وقت‌ها هم معلوم است که بسیاری از صحبت‌های مشاوران بیشتر تبلیغات است تا مشاوره؛ اما چون به این موسسات اعتماد کرده‌ام ناگزیر به زیر بار رفتن توصیه‌هایی هستیم که گاه حتی به اجبار تبدیل می‌شود.»
این والد درادامه ضمن ‌اشاره به تداخل برخی آزمون‌ها با ایام نوروز می‌گوید: «ثبت‌نام کلاس‌های کنکور در مدارس و موسسات همراه با ثبت‌نام در آزمون‌های یک ساله است که اتفاقا برخی از آزمون‌ها در تعطیلات عید برگزار می‌شوند و این خود بهترین بهانه است که به واسطه گرفتن آزمون‌ها  دانش‌آموزانمان را به شرکت در اردوهای مطالعاتی نوروز سوق دهند.»                                                 
موسسات و مراکزی که دانش‌آموزان را به شرکت در اردوهای مطالعاتی نوروزی سوق می‌دهند، این باور را به افراد القا می‌کنند که فضای منازل در عید مناسب درس خواندن نیست، اما آنان فضایی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده‌اند که می‌توانند با بهترین امکانات مکانی و تغذیه‌ای مشغول مطالعه بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق شوند!
دروغ‌های زیبا
در قالب تبلیغات موسسات کنکوری
 سال‌ها است که نام کنکور به جیب بسیاری از سودجویان پول می‌ریزد. موسساتی که با نام و عکس رتبه‌های تک رقمی کنکور قد علم کرده‌اند؛ هر ساله میلیاردها تومان پول از دانش‌آموزان و محصلان به جیب خود می‌ریزند. برخی از دانش‌آموزانی که جذب تبلیغات یک موسسه آموزشی برای کنکور شده‌اند می‌گویند: «در جلسات توجیهی مرکز از رتبه‌های برتر کنکور نام می‌بردند و می‌گفتند که این افراد دانش آموخته همان مرکز هستند و برنامه‌ریزی دقیق، شرکت در آزمون‌ها و اردوهای مطالعاتی سبب شده تا این افراد به رتبه‌های برتر دست پیدا کنند.»
 این در حالی است که مطلع شدیم همین موسسه نام برجسته که از عناوین رتبه‌های برتر برای خود اعتبار کسب کرده این افراد رتبه‌دار را خریداری می‌کند. یک بار از زبان خود یکی از رتبه برتری‌ها شنیدیم که با گرفتن یک خودرو 206، خود را به عنوان دانش‌آموخته این موسسه معرفی کرده است. تبلیغات دروغین این مراکز به راحتی صف طویلی ازعلاقه‌مندان به شرکت در اردوها را به دنبال می‌آورد به گونه‌ای که حتی دانش‌آموزان از بیم دیر شدن ثبت‌نام از ماه‌ها قبل پیش ثبت‌نام می‌کنند.          
در حالی که بازار اردوهای نوروزی در میان کنکوری‌ها داغ‌تر است، اما دانش‌آموزان سوم دبیرستان هم بی‌بهره از افتادن در چاه این تبلیغات دروغین نیستند. مراکز برگزار‌کننده اردوها، دانش‌آموزان را با این عنوان به سمت اهداف سودجویانه خود سوق می‌دهند که اگر از سال سوم به این نحو درس بخوانند و در این اردوها شرکت کنند، شانس بیشتری برای موفقیت در کنکور خواهند داشت.
محمودی، دانش‌آموز سال سوم ریاضی در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «چند موسسه کنکوری مدتی است که جلوی در مدرسه‌مان تبلیغ می‌کنند؛ آنها در ابتدا هیچ صحبتی از هزینه به میان نمی‌آوردند و فقط برای دریافت رایگان برنامه مطالعه نوروزی و کتاب جمع‌بندی نوروزی رایگان ثبت‌نام می‌کردند، اما وقتی برای دریافت برنامه و کتاب به موسسه مراجعه کردیم، مشاور موسسه برایمان ازاهمیت مطالعه نوروزی برای موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور گفت؛ سپس مبلغ زیادی را مطالبه کرد!»
وی همچنین ادامه می‌دهد: «صحبت‌های او طوری بود که احساس کردم اگر در اردوی نوروزی موسسه شرکت نکنم، موفقیت در امتحان نهایی و بعد آن را از دست می‌دهم. برای همین به سرعت پیش ثبت‌نام و مبلغی را پرداخت کردم، اما بعد مدتی که متوجه شدم به علت شرایط خانواده نمی‌توانم در اردوی مطالعاتی شرکت کنم، موسسه مبلغی که داده بودم را برنگرداند و حتی به این علت که تا حالا جای کس دیگری را در لیست‌اشغال کردم، با من برخورد کردند.»
سوءاستفاده از نام اساتید برجسته برای جذب اردوهای مطالعاتی
در رقابت میان موسسات و مراکز آموزشی در برگزاری اردوهای مطالعاتی، مدارس که دانش‌آموزان خود را طعمه موسسات خصوصی دیدند به سرعت وارد عمل شدند و اخیرا برخی مدارس نیز در ایام عید و حتی غیر آن اردوهای مطالعاتی برگزار می‌کنند. مدارس از نظر امنیت مکانی در اولویت بالاتری به نسبت مراکز خصوصی هستند؛ اما با این حال اینکه مرغ همسایه غاز است هنوز هم بسیاری از دانش‌آموزان را با وجود اردوی مطالعاتی در مدارسشان به سمت مراکز خصوصی سوق  می‌دهد. شاید علت این مسئله نیزبه همان تبلیغات خوش رنگ و چهره برگردد.
مدیر یک دبیرستان نمونه دولتی در تهران در پاسخ به اینکه چرا دانش‌آموزان به سمت موسسات گرایش پیدا کرده‌اند، می‌گوید: «موسسات به این علت که قادر هستند هر مبلغی را دریافت کنند، می‌توانند اساتید گران تری در مرکز خود داشته باشند، اما در مدرسه باید بودجه عموم در نظر گرفته شود و ما نمی‌توانیم مبالغ گزاف برای استفاده از اساتید نام برجسته و گران از دانش‌آموزان دریافت کنیم.»
این در حالی است که یکی از دانش‌آموزان که سال گذشته به اردوی نوروزی یکی از آموزشگاه‌های کنکوری نام برجسته رفته است، می‌گوید:« بسیاری وقتی نام اساتید مطرح را برای رفع‌اشکال و مرور اردوها در تبلیغات یک موسسه می‌بینند، به سرعت جذب می‌شوند، اما سال گذشته در موسسه‌ای که من به اردو رفته بودم فقط تعداد معدودی از اساتید که نامشان در تبلیغات وجود داشت، برای رفع‌اشکال حضور پیدا کرده بودند.»
وی در ادامه می‌افزاید: «ساعت برگزاری اردوها معمولا از هفت و نیم صبح تا حدود 10 شب است؛ به همین علت مرکز برگزاری اردو از ابتدا وظیفه ارائه صبحانه، نهار، شام و میان وعده را بر عهده   می‌گیرند، اما وضعیت غذایی به گونه‌ای است که من و دیگر دوستانم بعد از ایام اردو دچار کاهش وزن شده بودیم.»                                                 این موسسات امسال نیز با همان چهره وارد صحنه شده‌اند و هیچ سازمان یا مسئولی نظارت ندارد و حتی مشخص نیست که این مراکز با مجوز مشغول به فعالیت هستند یا بدون مجوز کار می‌کنند؟
اردوهای مطالعاتی
 جادوگر موفقیت نیستند
امروزه یکی از بزرگ‌ترین عواملی که باعث سوءاستفاده افراد در این حوزه شده است، به دست خود  دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان ما گمان می‌کنند که حتما یک فرد دیگر که نام برجسته‌ای در حوزه کنکور و مشاوره دارد، برای آنان برنامه‌ریزی کند، اما این نکته فراموش شده است که هر فردی چون بیشترین شناخت را از خود دارد، قادر است بهترین برنامه‌ریزی را برای خودش انجام دهد.
یک مشاور تحصیلی که خود را امیری معرفی می‌کند در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید:« دانش‌آموزان باید به هر مطلبی که از سوی این موسسات می‌شنوند اعتماد نکنند و بدانند که موفقیت در آزمون‌ها از جمله امتحانات نهایی و آزمون سراسری کنکور در گرو تلاش صحیح آنان است و هیچ مرکز یا اسنادی نمی‌تواند برای آنان جادو کند.»
 امیری در ادامه می‌افزاید: «شرکت در اردوی نوروزی یک امر واجب نیست و دانش‌آموزان اگر واقعا احساس می‌کنند که در ایام عید به دلیل مهمانی یا سفر نمی‌توانند در منزل مطالعه کنند، می‌توانند از فضاهای مطمئنی که برای اردو اختصاص یافته استفاده کنند.»
وی ضمن ‌اشاره به آنکه دانش‌آموزان نباید اولیای خود را برای شرکت در اردوها در اجبار قرار دهند، می‌گوید: «متاسفانه اخیرا دیده می‌شود که دانش‌آموز آن قدر مورد مسخ تبلیغات و مشاوره دروغین یک موسسه قرار می‌گیرد که خانواده را به هر روشی ناگزیر به پرداخت یک مبلغ گزاف می‌کند.»
با تمام آنچه که از زبان خود دانش‌آموزان و والدینی که تجربه استفاده از این اردوها را داشتند شنیدیم، اما باز هم به طور صددرصدی نمی‌توان تمامی اردوهای نوروزی در حال برگزاری را سودجویانه و مضر دانست.
 وجود افراد منفعت‌طلب در این حوزه اعتماد به سایرین را نیز دشوار ساخته است، آن قدر دشوار که حتی نمی‌توان فهمید وقتی برخی مدارس این روزها اردوهای نوروزی را به دانش‌آموزانشان اجبار می‌کنند، آیا برای آن است که صلاحشان را می‌خواهند تا در دام موسسات سودجو نیفتند و درعین حال از رقابت تحصیلی باز نمانند یا آنان نیز بی‌مجوز از آموزش و پرورش در این بین دارند برای خود کیسه می‌دوزند؟!
 امید بر آن است که همه دانش‌آموزان بتوانند با انتخابی درست مورد آسیب از سوی سودجویان قرار نگیرند و مسیر موفقیت را تا انتها طی کنند.