kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱

پوتین از موشک‌های فوق سنگین رونمایی کرد غرب به وحشت افتاد

با رونمایی پوتین از موشک‌های فوق‌سنگین و سریع روسیه عملاً جنگ سرد جدید بین این کشور و آمریکا آغاز شده و مواضع کشورهای غربی نیز نشان می‌دهند، به شدت نگران این وضع هستند.
جنگ سرد جدید بین روسیه و آمریکا علی‌رغم اینکه مقامات بلندپایه دو کشور آن را انکار می‌کنند عملا آغاز شده است. خبرها از خارج شدن آمریکا از پیمان سپر موشکی حکایت دارد، ترامپ هم از سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا خبر داده است. پوتین نیز روز پنج شنبه از سلاح‌های جدیدی رونمایی کرده که می‌تواند این کشور را در رقابت تسلیحاتی با آمریکا در موقعیت بهتری قرار دهد.«پوتین» در سخنرانی خود در حضور نخبه‌های سیاسی و نظامی، از مجموعه سلاح‌ها و موشک‌های بالستیک این کشور خبر داد که «قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» داشته و می‌تواند به هر نقطه‌ای در دنیا اصابت کند، بدون اینکه کسی بتواند مانع آن شود. نکته مهم‌تر از اظهارات پوتین اینکه، رئیس‌جمهور روسیه یک فیلم ویدئویی را روی یک صفحه بزرگ در سالن سخنرانی نمایش داد که شامل نمایش این موشک‌ها بود.  وی سپس تاکید کرد،  روسیه هرگونه حمله هسته‌ای به متحدانش را به مثابه حمله به خود می‌داند و بلافاصله بدون هیچ تردیدی به آن پاسخ خواهد داد.«پوتین» در سخنرانی  سالانه مجمع فدرال روسیه همچنین گفت: «روسیه در واکنش به خارج شدن آمریکا از پیمان‌های سپر موشکی اقدام به توسعه سلاح‌های راهبردی می‌کند.روسیه توسعه و آزمایش موشک‌های جدید قاره‌پیما از نوع «اسمارت» را آغاز کرده است. موشک‌های قاره‌پیمای جدید روسیه این توانایی را دارد که به هر نقطه از جهان برسد و برای سامانه‌های دفاع موشکی سخت خواهد بود تا با این موشک‌ها مقابله کنند. روسیه همچنین موشک‌های مافوق صوتی دارد که در چارچوب آزمایشی در حال استفاده است.»
سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا از کار می‌افتد
وی ادامه داد: روسیه توانسته زیردریایی با موشک‌های تورپید هسته‌ای بسازد که ردیابی این موشک‌ها محال خواهد بود. ما موشک بالدار موفقی را تجربه کردیم که با پیشران هسته‌ای کار کرده و همانند آن در جهان وجود ندارد. همچنین آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌های قاره‌پیمای مافوق صوتی انجام شده و شرکت‌های روسی فعالیت مستمر خود برای تولید این تسلیحات را آغاز کرده‌اند. پوتین افزود: «از سال گذشته سلاح لیزر در اختیار ارتش روسیه قرار گرفته که توانایی ارتش این کشور را چندین برابر کرده است.» پوتین، همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا گفت: «تسلیحات جدیدی که از سوی روسیه اعلام شده به حدی پیشرفته هستند که پولی که از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی برای سیستم‌های دفاع موشکی خرج شده را «به دست باد» می‌سپارد.
مشخصات سلاح‌های جدید
بر اساس گزارش‌های منتشر شده سلاح جدیدی که رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود از آنها رونمایی کرده است. موشک بسیار سریعی است که کینجال(خنجر) نامیده می‌شود.
او همچنین فیلمی از مراحل موشک فوق‌سنگین «سرمت» را به نمایش گذاشت که باعث نگرانی و وحشت غربی‌ها شده و با واکنش آنها مواجه شده است. سرگئی سوروفکین، فرمانده نیروی هوا- فضای روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره توانایی‌های این موشک و خصوصیات منحصربه‌فردش گفته، «این موشک از جنگنده‌های سریعی مثل جنگنده نسل پنجم «سوخو-57» که آن را در چند دقیقه به سمت هدف منتقل می‌کنند، به سوی هدفی که باید آن را ویران کند، شلیک می‌شود.
سرعت این موشک طی چند ثانیه به چند برابر سرعت صوت می‌رسد و به همین دلیل مقابله سامانه‌های دفاع هوایی با آن غیر ممکن است. این موشک به لطف سیستم هدایتی که در کلاهک موشک قرار دارد و حین نزدیک شدن به هدف کار خود را آغاز می‌کند، با دقت بسیار بالایی به هدف مشخص شده اصابت می‌کند.»
برخورد با هدف ظرف چند ثانیه
بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، این موشک ظرف تنها چند ثانیه به هدف خود برخورد می‌کند و در نتیجه رهگیری آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی بعید است. طول این موشک به سه متر می‌رسد و سرعت آن به چهار ماخ (چهار برابر سرعت صوت) می‌رسد. موشک خنجر می‌تواند مسافت 2000 کیلومتر را طی کند. این موشک یکم دسامبر 2017 به صورت آزمایشی در جنوب روسیه شلیک شد و درحال حاضر جنگنده «میگ31بی‌ام» آن را حمل می‌کند. این جنگنده می‌تواند موشک‌هایش را به مسافت 720 کیلومتری حمل کند. فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرده که موشک کینجال یا همان خنجر می‌تواند از طریق تغییر سرعت خود که چند برابر سرعت صوت است، به تمامی سامانه‌های دفاع هوایی کنونی و سامانه‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، نفوذ کند.» علاوه‌بر خنجر در جریان ایراد پیام سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به پارلمان این کشور سامانه موشکی جدید«سرمت» هم معرفی شد. وزن موشک بالستیکی قاره‌پیمای «سرمت» بیش از 200 تن بوده، آنرا می‌توان به کلاهک‌های هسته‌ای مسلح کرد و سامانه‌های دفاع موشکی با دشواری می‌توانند آنرا رهگیری کنند. موشک «سرمت» که کار ساخت آن در سال 2009 آغاز شد، جزو موشک‌های فوق‌سنگین است. این موشک با سوخت مایع کار می‌کند و از سکوهای زیرزمینی پرتاب می‌شود.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در کنفرانس خبری خود در واکنش به رونمایی موشک‌های جدید روسیه گفت:از سخنان پوتین درباره تسلیحات هسته‌ای شگفت‌زده نشدیم و سامانه دفاع موشکی آمریکا علیه روسیه نیست. وزیر دفاع انگلیس نیز تاکید کرد روسیه مسیر تحریک نظامی را درپیش گرفته است و ما باید هوشیار باشیم.