kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
گاردین:

کمک مالی عربستان به مردم یمن مثل قهوه‌دادن به اسیر پس از شکنجه است

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی طرح کمک‌های عربستان به یمن را «بسیار مضحک و نمایشی» خوانده و نوشته، این کمک‌های مالی مثل این است که کسی را شکنجه کنند و پس از آن جلوی او یک فنجان قهوه بگذارند.
سرویس خارجی-

«عربستان به یمن 3 میلیارد و 500 میلیون دلار کمک خواهد کرد.» این جمله را باید به عنوان لطیفه سال انتخاب کرد. حمله سه ساله عربستان به یمن باعث نابودی تقریبا تمام زیرساخت‌های این کشور و همچنین کشته شدن بیش از 15هزار یمنی شده است. مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مخازن آب و همچنین مساجد زیادی به وسلیه بمباران‌های آل‌سعود نابود شده‌اند. علاوه‌بر این به دلیل بمباران هوایی عربستان، بیماری وبا در تمامی استان‌های یمن گسترش یافته و سازمان‌های بین‌المللی نیز بحران یمن را «بزرگ‌ترین بحران انسانی در 50 سال اخیر» دانسته‌اند. حالا در این شرایط عربستان می‌گوید بیش از 3 میلیارد دلار کمک برای یمن در نظر گرفته است! مسئله‌ای که بیشتر شبیه به یک لطیفه است.
روزنامه «گاردین» اما با تمرکز روی همین نکته نوشته، برنامه کمک 3 میلیارد و 500 میلیون دلاری عربستان به یمن، شبیه به این است که یک شکنجه گر پس از یک جلسه شکنجه دردناک، یک فنجان قهوه به قربانی بدهد. طبق این گزارش، قحطی و گرسنگی فراگیر یمن نتیجه مستقیم سیاست‌های سعودی است و وعده‌های ریاض برای بهبود اوضاع و کاهش رنج یمنی‌ها تا کنون محقق نشده است. گاردین در ادامه گزارش خود آورده: «خیلی سخت است که برنامه کمک 3 میلیاردی و 500 میلیون دلاری عربستان به یمن را جدی بگیریم.»
آمریکا: در یمن از سعودی‌ها حمایت می‌کنیم
از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به طرحی در کنگره این کشور که به دنبال توقف مشارکت نظامی آمریکا در ائتلاف عربی ضد یمن است، مدعی شد، مشارکت نظامی آمریکا در این عملیات در راستای منافع آمریکا و ایجاد امنیت! در منطقه است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نماینده پنتاگون در دفاعیات خود در پاسخ به کنگره آمریکا که برای بررسی طرحی به منظور توقف عملیات نظامی آمریکا و مشارکت آن در کمپین نظامی عربستان علیه یمن تشکیل جلسه داده بود اذعان کرد: «ارتش آمریکا با سوخت‌رسانی هوایی، دادن اطلاعات و نیز دادن مشورت به نظامیان عربستانی در این کمپین حضور دارد.»
در پی بالا گرفتن انتقادهای حقوق بشری کمپین نظامی عربستان علیه یمن و مواضع پنتاگون در قبال آن، به تازگی طرحی به کنگره آمریکا رفته تا هرگونه فعالیت نظامی آمریکا در کمپین تحت رهبری عربستان در یمن را ممنوع کند.