kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
یک مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد

قاچاق ۲/۶ میلیارد دلار پوشاک، پارچه و پتو به کشور در سال

سرپرست دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مصرف سالانه پوشاک، پارچه و پتو کشور 8/1 میلیارد دلار است که از این میزان 2/6 میلیارد دلار آن قاچاق است.

امیرمحمد پرهام‌فر در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مصرف سالانه کشور در بخش پوشاک، پارچه و پتو 8/1 میلیارد دلار است که از این میزان 5/5 میلیارد دلار در داخل تولید می‌شود و 2/6 میلیارد دلار قاچاق است. از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ هزار بازرسی از واحدهای صنفی پوشاک انجام شده که ۲۰ هزار مورد مربوط به کیف و کفش و پنج هزار مورد واحد صنفی عرضه‌کننده پتو بوده است.
وی با بیان اینکه در این مدت در مجموع 56 هزار واحد پوشاک بازرسی شدند افزود: دو هزار پرونده در زمینه عرضه پوشاک قاچاق تشکیل شده است.
بهرام شهریاری؛ نایب رئیس ‌اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز در این برنامه گفت:​ حجم قاچاق پوشاک نشان می‌دهد دستگاه‌های قانون‌گذار اجرایی و نظارت در این زمینه خوب عمل نکرده‌اند. امسال با ثبت سفارش‌های سال‌های گذشته بدون درج هیچ‌گونه شناسه‌ای واردات انجام شده است.
وی افزود: 50 درصد از بازار خود را در اختیار کالاهای قاچاق قرار داده‌ایم در حالی که در صنعت پوشاک 600 هزار نفر شاغلند که اگر همین امروز جلوی قاچاق گرفته شود 600 هزار شغل در کشور ایجاد می‌شود.
نایب رئیس ‌اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: زمانی برای لباس پلیس انگلستان پارچه صادر می‌کردیم و پوشاک به روسیه و آلمان صادر می‌کردیم که اکنون این بازار‌ها را از دست داده‌ایم.
همچنین مدیرکل بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید وجود 2/6 میلیارد دلار کالای پوشاک قاچاق گفت: ۴۵ هزار واحد صنفی پوشاک در استان تهران کالاهای خارجی بدون مجوز می‌فروشند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس تابش افزود: امسال با شناسه‌دار کردن کالاها تلاش می‌کنیم جلوی قاچاق را بگیریم. از مهر امسال همه ثبت سفارش‌ها برای واردات بر اساس شناسه کالا انجام می‌شود.
مدیرکل بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به وسیله 16 شرکت هزار و 770 شناسه کالا برای واردات پوشاک از چین، امارات و ترکیه به ارزش سه هزار و 432 میلیارد تومان ثبت سفارش شده است. 30 نمایندگی برندهای خارجی در کشور ثبت شده است و 16 نمایندگی بر اساس شناسه واردات انجام می‌دهند.
همچنین نایب رئیس ‌اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه چین بزرگ‌ترین فرصت صادرات غیرنفتی برای ایران است، گفت: با یک دیپلماسی قوی اقتصادی می‌توان بخشی از بازار 2200 میلیارد دلاری این کشور را به خود اختصاص دهیم.
مجیدرضا حریری افزود: حدود 65 درصد از آنچه صادرات غیرنفتی نامیده می‌شود گاز، پتروشیمی و میعانات گازی است و بخشی از 35 درصد باقیمانده را هم مواد اولیه معدنی تشکیل می‌دهد و کمتر در بخش صادرات کالا تمرکز شده است.
وی تصریح کرد: اگرچه چین به تمام نقاط دنیا پوشاک و کفش صادر می‌کند اما خود بزرگ‌ترین وارد‌کننده پوشاک و کفش در دنیا است.