kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

پشت پرده برکناری یک شبه سران نظامی عربستان شکست در یمن یا ترس از کودتا؟

برکناری یک شبه فرماندهان نیروی هوایی، زمینی و رئیس‌ستاد ارتش عربستان از سوی آل‌سعود آن هم بدون هیچ توضیحی، کارشناسان را به این باور رسانده که این ژنرال‌ها یا به خاطر شکست در یمن تنبیه شده‌اند یا مسائل دیگری در داخل خاندان سعودی در جریان است؛ مثل نگرانی از تلاش برای کودتا!
سرویس خارجی-

پادشاه عربستان تاکنون فرمان‌های زیادی با هدف به قدرت رساندن پسرش صادر کرده است و در هر کدام از این فرمان‌ها برخی از مخالفان یا کسانی که ظرفیت مخالفت دارند برکنار شده‌اند. «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی نیز با استفاده از اختیارات خود مخالفان را در تنگنای سختی قرارداده و اخیرا بیش از 200 شاهزاده، فعال اقتصادی و شیوخ وهابی را زندانی و اموال آنها را هم مصادره کرده است. اما پادشاه عربستان در فرمانی جدید این بار فرماندهان ارشد ارتش را برکنار کرده است؛ مسئله‌ای که عده‌ای از کارشناسان از یک سو معتقدند به دلیل ترس بن‌سلمان از احتمال کودتا صورت گرفته است و از سوی دیگر احتمالا ناکامی عربستان در جنگ یمن باعث این تغییرات ناگهانی شده است. آل‌سعود نزدیک به 4 سال است که درگیر جنگی فرسایشی و پرهزینه در یمن شده و این در حالی است که طبق برنامه سعودی‌ها، این جنگ باید چند هفته بیشتر طول نمی‌کشید. فشارهای مالی این جنگ از یک طرف و فشارهای بین‌المللی که آل‌سعود به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در یمن متحمل می‌شود از طرف دیگر باعث شده، سعودی‌ها به فکر نجات خود از این باتلاق باشند. با این توصیف، به نظر می‌رسد، شکست سعودی‌ها در جنگ یمن، دلیل اصلی برکناری ژنرال‌های سعودی باشد.
طبق گزارش‌های رسمی، پادشاه عربستان علاوه‌بر تغییر این ژنرال‌ها، برخی معاونان وزیر را نیز برکنار کرده و در این راستا سند توسعه وزارت دفاع این کشور را هم امضا کرده است. ایسنا در این باره به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشته، این حکم‌های جدید شامل تعداد زیادی از پست‌های حساس در این کشور می‌شود که مهم‌ترین آن برکناری رئیس‌ستاد ارتش و دو فرمانده نیروی زمینی و هوایی و تعیین افراد جدید به جای آنها به اضافه تغییراتی در سطح مستشاری دفتر سلطنتی و تعدادی از شاهزادگان مناطق است.
براساس احکام سلطنتی که در رسانه‌های دولتی منتشر شده «عبدالرحمان بن صالح بن عبدالله البنیان» رئیس‌ستاد کل ارتش برکنار و به جای او «فیاض بن حامد بن رقاد الرویلی» منصوب شده است. همچنین سرلشکر «فهد بن عبدالله بن محمد المطیر» ارتقا درجه یافته و به سمت فرمانده نیروی زمینی منصوب شده است. در عین حال سرلشکر «مزید بن سلیمان بن مزید العمرو» به عنوان فرمانده نیروی هوایی تعیین شده است.
ملک سلمان بن عبدالعزیز،‌ همچنین طی حکمی سلطنتی سند توسعه وزارت دفاع به ریاست محمد بن سلمان را امضا کرد. طی این حکم با این سند که شامل توسعه وزارت دفاع در زمینه دیدگاه، استراتژی و نمونه حرفه‌ای در راستای توسعه کشور براساس نیازهای منابع بشری است که در سایه استراتژی دفاع ملی تهیه شده، موافقت کرد.
همچنین تعدادی معاون جدید وزیران در وزارتخانه‌های امور اقتصادی و امنیتی تعیین شده‌اند. در این راستا پادشاه عربستان طی حکمی «تماضر الرماح» را در پست معاون وزیر کار و توسعه اجتماعی تعیین کرده است. به این ترتیب او اولین زن در این پست در طول تاریخ عربستان محسوب می‌شود. در راستای این عزل و نصب‌ها گروهی از شهرداران جدید نیز گماشته شدند.
این حکم‌های جدید سلطنتی شامل تعیین تعدادی از مستشاران و شاهزادگان مناطق مختلف و برکناری برخی دیگر بنا به درخواست خودشان یا بازنشسته شدن آنها بوده است. طبق حکم پادشاه عربستان، «فهد بن بدر بن عبدالعزیز»،‌ امیر منطقه الجوف از پستش برکنار و شاهزاده بدر بن سلطان بن عبدالعزیز به جای او امیر منطقه الجوف شده است. در عین حال«فهد بن بدر بن عبدالعزیز» به عنوان مشاور پادشاه تعیین شده است.
 همچنین شاهزاده ترکی بن طلال بن عبدالعزیز برادر شاهزاده میلیاردر سعودی ولید بن طلال به عنوان معاون امیر منطقه «عسیر» و در سطح وزیر تعیین شده است. این در حالی است که شاهزاده ولید بن طلال جزو شاهزادگانی بود که به اتهام فساد در هتل ریتز کارلتون در بازداشت بودند.