kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

7نیروی امدادی محلی ناپدید شده در دنا نجات یافتند

مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت نیروی امدادی محلی ناپدید شده در کوه دنا که یکشنبه شب بدون هماهنگی با ستاد بحران استان عازم ارتفاعات دنا شده بودند؛ نجات یافتند.
یاسوج - ایرنا-

سید امان الله جهان بین دیروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای امدادی محلی که در ارتفاعات دنا گم شده بودند روز دوشنبه با گروه‌های امدادی در محل سانحه هوایی تماس گرفتند.
وی افزود: این افراد بدون هیچ‌گونه آسیبی به نیروهای امدادی مستقر در محل سانحه هوایی پیوستند.
مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: صبح امروز با تلاش نیروهای امدادی هلال احمر و کوهنوردان مجرب ردپای این افراد در نزدیکی محل سقوط هواپیما پیدا شده بود.
2 امدادگر محلی نیز که جمعه گذشته بدون هماهنگی با ستاد بحران و مسئولان عملیات امدادی و تجسسی این سانحه هوایی به ارتفاعات دنا عزیمت کرده بودند دچار سرما‌زدگی و یخ زدگی از ناحیه پا شدند.
این 2 امدادگر با تلاش تیم نجات کوهستان و امدادگران هلال احمر نجات یافتند و پس از بهبود تحویل مقامات قضایی شدند.سه فروند بالگرد که صبح دیروز و در نهمین روز از عملیات جست وجوی جانباختگان سانحه هواپیمای تهران - یاسوج به سوی ارتفاعات دنا پرواز کرده بودند، وزش باد شدید ومه غلیظ مانع فرود آنها در محل سانحه شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: بارها مسئولان امر و تیم‌های تخصصی کوهنوردان و نیروهای امدادی هلال احمر اعلام کرده‌اند که مردم عادی باید از اعزام به منطقه عملیاتی جست و جو و ارتفاعات دنا خودداری کنند.
وی یادآور شد: کار جست و جو و عملیات‌ امدادی در این منطقه و محل سقوط هواپیما باید تنها از طریق نیروهای تخصصی نجات کوهستان و سایر عوامل امدادی از ارتش انجام گیرد. فیلی تصریح کرد: ابراز همدردی مردم برای کمک و پشتیبانی نیروهای امدادی هلال احمر قابل تحسین است اما باید شرایط موجود را نیز درک کنند که عملیات جست وجو برای یافتن جانباختگان این سانحه نیازمند حضور نیروهای متخصص و مجرب است.
مسئول تیم امداد کوهستان جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: افراد محلی برای حضور در منطقه و عملیات جست وجو و انتقال جانباختگان سانحه هوایی در ارتفاعات دنا اصرار نورزند زیرا یک کار فنی و تخصصی است.
مهدی پورابراهیم اظهار داشت: این افراد به دلیل داشتن روحیه نوعدوستی مایلند در عملیات جست و جو و انتقال پیکرهای جانباختگان حضور یابند و به همین دلیل نیز ممکن است احساسات آنها بر تخصص و مهارت
 غلبه کند.
مسئول فنی عملیات امدادی این سانحه هوایی بیان کرد: میزان اکسیژن در ارتفاع چهار هزار متری کوه‌های دنا و ارتفاعات پازن پیر در اطراف روستای نقل به عنوان محل سقوط هواپیما یک سوم شرایط عادی است و خطرهایی شامل ایست قلبی و ارتفاع زدگی نیز کوهنوردان و امدادگران را تهدید می‌کند.
وی افزود: در این سانحه هوایی علاوه‌بر تعداد زیاد افراد فوتی، شرایط جوی نیز کار صعود به ارتفاعات دنا را دشوار کرده است. پورابراهیم عنوان کرد: افراد محلی نه تنها قادر به حضور در عملیات جست و جو و انتقال جانباختگان این سانحه هوایی نیستند بلکه ممکن است دردسرهایی برای سایر نیروهای امدادی و تیم‌های نجات کوهستان نیز ایجاد کنند.
انتقال جانباختگان سانحه هوایی درگرو تصمیم گروه ارزیاب است
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: ادامه امداد رسانی و انتقال جانباختگان حادثه سقوط هواپیما منوط به تصمیم گیری گروه ارزیاب در منطقه با توجه به وضعیت جوی است.
داریوش کریمی افزود: اکنون گروه ارزیاب درحال حرکت به سمت محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج از سمت جبهه جنوبی قله دنا واقع در ارتفاعات سی سخت است.
وی یادآوری کرد: تیم ارزیاب، مسیر رفت و برگشت و محل سقوط را بررسی می‌کند تا بتوان برای اعزام نیروهای علمیاتی و امدادی برای انتقال اجساد جانباختگان تصمیم گیری کرد. معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان با‌اشاره به اینکه تیم‌های امدادی و عملیاتی در جبهه شمالی قله دنا واقع در سمیرم درحال آماده‌باش هستند، افزود: درصورتی که شرایط برای اعزام این تیم‌ها از سمت سی سخت ممکن باشد، نیروها عازم منطقه خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: یک فروند بالگرد در منطقه پادنای سمیرم مستقر است تا در صورت فراهم شدن زمینه انتقال اجساد به نزدیک‌ترین محل حادثه پرواز کند.