kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
رئیس‌کل بانک مرکزی:

بی اعتمادی به تداوم برجام باعث افزایش تقاضای ارز شد

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نااطمینانی‌های موجود درخصوص تداوم توافق‌نامه هسته‌ای و همزمانی آن با افزایش تقاضای فصلی به همراه ایجاد فضای انتظاراتی منفی از سوی برخی در داخل، منجر به تغییر جهت در انتظارات فعالان اقتصادی و افزایش تمایل برای ورود به بازار ارز شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، ولی ا... سیف درخصوص عملکرد مجموعه اقدامات بانک مرکزی در قالب بسته سیاستی اخیر تا سوم اسفندماه اظهار کرد: میزان استقبال آحاد جامعه از گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و پیش‌فروش سکه چندان زیاد نبوده و برعکس، فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با استقبال قابل توجهی روبرو بوده، این در حالی است که عملکرد انتشار گواهی سپرده ریالی از تاریخ 28 بهمن ماه تا سه اسفند 96 معادل 101 هزار میلیارد تومان بوده که رقمی قابل توجه محسوب می‌شود.
وی در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ سود 20 درصدی سود بانکی بعد از اتمام دوره تعیین شده برای فروش اوراق گواهی سپرده ریالی هم ادامه می‌یابد، گفت: نرخ سود 20 درصدی تنها برای دو هفته و برای اوراق گواهی سپرده از سوی بانک مرکزی تعیین شده و بعد از این مدت، مطابق با آنچه در بخشنامه هم ذکر شده، باید به روال قبل بازگردد.
بر اساس گزارشی که تسنیم داده، وی با بیان اینکه نوسانات در بازار ارز و نرخ سود، تولید را دچار مشکل می‌کند، اضافه کرد: بانک مرکزی در اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آتی برای ثبات در بازار مصمم است و از مردم می‌خواهد که در بازارهای رسمی وارد سرمایه‌گذاری شوند.
رئیس‌کل بانک مرکزی به تشریح دلایل گرانی دلار در ماه‌های اخیر پرداخت و بیان کرد: در پی تحولات اخیر بازار ارز، برخی از تحلیلگران و فعالان اقتصادی، به صورت صریح  انگشت اتهام را به سمت سیاست‌های بانک مرکزی نشانه رفتند و فارغ از تاثیرپذیری از عوامل تاثیرگذار و خارج از خطوط بانک مرکزی، سیاست‌های اخیر بانک را دلیل اصلی بروز هیجانات در بازار ارز تلقی کرده و گفتند که کاهش نرخ سود بانکی منبعث از بخشنامه سود بوده است؛ در حالیکه بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه هشت بندی صرفا نرخ‌های مصوب قبلی شورای پول و اعتبار را به اجرا درآورد و اقدام سیاستی جدیدی در این زمینه انجام نداده است.
سیف ادامه داد: وجود فاصله زمانی قابل توجه میان اجرای بخشنامه با زمان نوسانات نرخ ارز، گواه این است که اقدامات بانک مرکزی درخصوص انضباط بخشی به بازار پول زمینه‌ساز نوسانات اخیر در بازار ارز نبوده است، ضمن اینکه بانک مرکزی درطول سال‌های اخیر تلاش کرد تا ناترازی انباشته در نرخ ارز وجود نداشته باشد.
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: نرخ ارز در طول سال‌های 91 و 92 با اضافه جهش مواجه بود و بخشی از آن در سال‌های 93 و 94 جذب شد و تعدیل نرخ ارز به صورت طبیعی و منطقی نیز صورت گرفت، مروری بر تحولات شکل گرفته در سال 95 و نیمه اول سال جاری، حاکی از وجود شرایط مناسب در بازار ارز بوده است، لیکن با بروز تحولات پیش گفته و التهاب‌آفرینی در بازار ارز، بازار از تعادل نسبی خارج شد.
وی افزود: اساسا نااطمینانی‌های موجود درخصوص تداوم توافق‌نامه هسته‌ای و همزمانی آن با افزایش تقاضای فصلی به همراه ایجاد فضای انتظاراتی منفی از سوی برخی در داخل، منجر به تغییر جهت در انتظارات فعالان اقتصادی و افزایش تمایل برای ورود به بازار ارز شده است.
گفتنی است، در این خصوص کیهان چندین بار به موضوع اثرگذاری نقض برجام توسط آمریکا ‌اشاره کرده بود ولی مسئولان دولتی زیر بار کمبود عرضه ارز (که به‌خاطر رفع نشدن برخی مشکلات بانکی با دشواری روبه‌رو شده بود) نمی‌رفتند ولی در حال حاضر، سیف با‌ اشاره به تاثیر نا اطمینانی از تداوم برجام بر روی افزایش نرخ ارز، عملا بر تاثیرگذاری برجام در افزایش قیمت ارز صحه گذاشته است.
خرید و فروش دلار به دلیل کمبود ارز متوقف شد!
پیگیری قیمت دلار از سوی برخی صرافی‌های سطح شهر گویای آن است که در موارد متعدد صرافی‌ها به دلیل آنچه کمبود ارز اعلام شده، از فروش انواع ارز خودداری می‌کنند و به نوعی خرید و فروش ارزهای مختلف و به ویژه دلار در بازار متوقف شده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، برخی صرافی‌های سطح شهر بر این نکته تاکید دارند که نرخ بانکی دلار برای امروز ۴۴۷۷ تومان است اما این صرافی‌ها ارزی برای فروش در اختیار ندارند. سایت اتحادیه طلا و جواهر که معمولا هر روز قیمت انواع طلا، سکه و ارز را اعلام می‌کند امروز از اعلام نرخ دلار خودداری و تنها به اعلام نرخ دلار صرافی‌ها اکتفا کرده‌اند و نرخ آن را ۴۴۶۶ تومان اعلام می‌کنند که نرخ دلاری است که بانک مرکزی در اختیار آنها قرار می‌دهد.
در بررسی این وضعیت محمد کشتی‌آرای، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه طلا و جواهر که قیمت‌ها در سایت اتحادیه مربوطه آنها اعلام شده، به ایسنا گفت: با توجه به کمبود موجودی ارز، در حال حاضر به هیچ عنوان در صرافی‌ها و بازار خرید و فروش ارز به ویژه دلار صورت نمی‌گیرد.