kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
64 درصد از جرایم اینترنتی در تلگرام و اینستاگرام رخ می‌دهد

افزایش 84 درصدی کشفیات در حوزه جرایم سایبری

فرمانده ناجا گفت: امسال جرایم در فضای مجازی نسبت به سال گذشته 44 درصد افزایش داشته در حالی‌که میزان کشفیات پلیس نیز رشد 84 درصدی دارد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسین‌اشتری در حاشیه نشست سالانه روسای پلیس فتا و معاونان حوزه مرکزی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پلیس فتا با ظرفیت و توان خوبی که دارد، اقدامات مطلوبی انجام داده است، گفت: امسال جرایم در فضای مجازی نسبت به سال گذشته رشد 44 درصدی داشته در حالی‌که کشفیات این حوزه افزایش 84 درصدی دارد.
اشتری افزود: امروز در140 نقطه از کشور پلیس فتا داریم و امید است تا سال آینده این میزان، 30 درصد افزایش یابد البته باید بگویم تمام کشور و استان‌ها تحت پوشش پلیس فتا هستند.
وی، کلاهبرداری‌های مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی مردم را در صدر جرایم سایبری معرفی کرد و افزود: امیدوارم با هوشیاری بانک‌ها و مردم جرائم در این حوزه کاهش یابد.
فرمانده نیروی انتظامی با ‌اشاره به نقش فضای مجازی در وقوع پدیده‌های اجتماعی، اظهارداشت: امروز در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... مسائل و تهدیداتی وجود دارد که حوزه فضای مجازی در وقوع آنها نقش قابل ملاحظه و تأثیرگذاری دارد، خوشبختانه پلیس فتا توانسته با پیش‌بینی‌ها، اقدامات مطلوبی انجام دهد.
سردار ‌اشتری با تأکید بر لزوم مدیریت هوشمندانه فضای مجازی، بیان کرد: از مسئولان محترم این حوزه می‌خواهم فضای مجازی به ویژه در مواقع حساس با هوشمندی، درایت و توانمندی، مدیریت بیشتری شود.وی درباره جرایم پولشویی، گفت: خوشبختانه امروز شاهد یک ارتباط و تعامل خوب بین موسسات مالی، اعتباری، بانک‌ها و مراکزی که به نوعی با پول سروکار دارند، هستیم البته این ارتباطات در شکل ایده‌آلی نیست ولی در تلاش هستیم با اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه از وقوع جرایم جلوگیری کنیم.
وقوع 64 درصد از جرایم اینترنتی در تلگرام و اینستاگرام
رئیس‌ پلیس فتای ناجا نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در 22 استان آزمایشگاه ادله دیجیتال وجود داشت و امروز با حضور فرمانده ناجا و به صورت ویدئو کنفرانس، هفت آزمایشگاه دیگر نیز راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که در کاهش جرایم سایبری نقش تأثیرگذاری خواهد داشت.
سردار سید کمال هادیانفر افزود: کشف علمی جرم در سایه فعالیت مراکز ادله دیجیتال امکان‌پذیر است و با وجود آزمایشگاه‌ها و مراکز ادله دیجیتال، دیگر نیازی به اظهارات و اعترافات متهم نیست.
هادیانفر در پاسخ به اینکه روزانه چند کانال تلگرامی فیلتر و مسدود می‌شود، گفت: به صورت میانگین روزانه 100 تا 200 کانال تلگرامی با موضوعات اخلاقی، فیلتر می‌شود.
وی با ‌اشاره به اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های حوزه سایبری به صورت میانگین 8 روز است، درباره برخی کسب و کارهای اینترنتی، خاطر نشان کرد: فعالیت اقتصادی در تلگرام بدون کنترل است و شاهد انواع کلاهبرداری‌ها در این حوزه هستیم، به مردم توصیه می‌کنم حتما از سایت‌های دارای نماد اعتماد خریداری کنند چرا که این سایت‌ها شناسایی شده و زیر نظر اصناف و مراجع مربوطه فعالیت می‌کند.
رئیس‌پلیس فتای ناجا درباره هک شدن 120 سایت در روزهای اخیر عنوان کرد: برخی شرکت‌ها سایت‌هایی را ایجاد و پس از مدتی رها می‌کنند، در واقع سایت‌هایی که هک شدن، دارای سی ام اس مشترک بوده و از این طریق هک اتفاق می‌افتد که این موضوع در حوزه فضای سایبری از ساده‌ترین کارهایی است که رخ می‌دهد.
سردار هادیانفر یادآور شد: از سال 95 به بعد و بعد از ماجرای هک سایت مرکز آمار ایران، هشدار‌های لازم درخصوص حفره‌های امنیتی به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی داده شده و این موارد امنیتی لحاظ شده است.به گفته وی، امروز 46 درصد از جرایم صرفا در تلگرام، 18 درصد در اینستاگرام اتفاق می‌افتد و بیش از 930 هزار وبسایت در کشور ثبت شده است.