kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

بیانیه مهم سوریه درباره ورود به عفرین و نبرد با ارتش ترکیه

دمشق از اعزام واحدهایی از ارتش سوریه به شهر «عفرین»، جهت مقابله با نظامیان اشغالگر ترکیه خبر داد.

ارتش سوریه دیروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد تا ساعاتی دیگر واحدهایی از ارتش روانه شهر «عفرین» در شمال این کشور می‌شود. به گزارش تسنیم، حدود 4000 نفر از نیروهای همپیمان ارتش سوریه نیز وارد عفرین می‌شوند.
نظامیان ترکیه از اول بهمن وارد خاک سوریه شده و به سمت شهر «عفرین» پیشروی کردند. این نظامیان هنوز نتوانسته‌اند وارد شهر عفرین شوند.
به ادعای آنکارا، طی اول بهمن تاکنون، حدود 1600 شبه نظامی کرد طی نبرد ارتش ترکیه در عفرین کشته شده‌اند. این در حالی است که منابع مستقل در عفرین خبر داده‌اند، ارتش ترکیه غیر نظامیان را هم در عفرین هدف قرار می‌دهد.
دیروز همزمان با تصمیم دمشق برای اعزام نیروهای ارتش به عفرین، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه نیز اعلام کرد: «ما علیه حضور ترکیه در شمال کشور (سوریه) و تجاوزش به ساکنان عفرین و مناطق دیگر، اقدام خواهیم کرد. ارتش سوریه از تمامیت ارضی این کشور، دفاع خواهد کرد.»  معاون وزیر خارجه سوریه افزود: «ما از کردها و اعراب و تمامی مردم سوریه می‌خواهیم برای مقابله با این تجاوز متحد باشند.»
واکنش آنکارا
مقامات ترکیه در واکنش به اقدام سوریه برای اعزام ارتش به عفرین، موضع یکسانی نداشتند و موضعگیری آنها، متفاوت از هم و تا حدودی، مبهم بود.
از یک طرف ایسنا به نقل از سخنگوی دولت ترکیه گزارش داد، ارتش ترکیه نظامیان سوریه را در صورت ورود به عفرین، هدف قرار خواهد داد.
«بوزداغ» افزود، ورود نیروهای نظامی سوریه به عفرین، به فاجعه در منطقه منجر خواهد شد و چراغ سبزی برای تجزیه سوریه است.
از طرف دیگر، فارس به نقل از «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گزارش داد: اگر نیروهای سوریه با هدف نابودی گروه‌های تروریستی وارد منطقه عفرین شوند، از آن استقبال می‌کنیم. البته، منظور چاوش اوغلو در اینجا از گروه‌های تروریستی، شبه نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» است. یعنی همان گروهی که از نیروهای دولتی و ارتش سوریه درخواست کرده که وارد عفرین شوند.
در این میان، گروه تروریستی «ارتش آزاد» که تحت حمایت ارتش ترکیه، وارد بخش‌هایی از عفرین شده بود، اعلام کرد که با ورود ارتش سوریه به عفرین، عملیات آزاد در این شهر، متوقف نخواهد شد.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند زمان به سرعت علیه گروه تروریستی ارتش آزاد، در حال سپری شدن است، چون احتمال دارد ترکیه این گروه تروریستی را در مقابل ارتش سوریه تنها بگذارد و از شمال سوریه، عقب‌نشینی کند.
اما، اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم در جای خود، جالب توجه است؛ وی بی‌توجه به تحولات جاری و عوض شدن شرایط در عفرین، اعلام کرده، ارتش ترکیه طی چند روز آینده عفرین را به محاصره خود درخواهد آورد! اردوغان گفته: روزهای آتی شاهد پیشروی سریع نیروی زمینی ارتش ترکیه در عفرین خواهید بود.
وی شمار تلفات ارتش ترکیه در نبرد عفرین را هم 32 سرباز و 70 نفر از نیروهای ارتش آزاد اعلام
کرده است.
اردوغان در حالی از پیشروی قریب‌الوقوع ارتش ترکیه در عفرین حرف می‌زند که این ارتش طی هفته‌های اخیر دچار جنگ فرسایشی شده بود و ورود نظامیان کارآزموده سوری نیز شرایط را برای ترکیه، سخت‌تر خواهد کرد.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه ترکیه گفت، واشنگتن اگر خواستار بهبودی روابط با آنکارا است، باید حمایت خود را از کردهای مسلح در سوریه، قطع کند.
* به گفته وزیر خارجه روسیه آمریکا از کردها به عنوان ابزاری برای تضعیف دولت دمشق و ضربه زدن به تمامیت ارضی سوریه، استفاده می‌کند. وی از آمریکا خواست، دست از ماجراجویی بردارد.
* مسکو اعلام کرد، ارتش این کشور از سپتامبر 2015 (مهر 1394) تاکنون، 60 هزار فرد مسلح را در سوریه، از پای درآورده است.
* تروریست‌های مستقر در شرق دمشق با شلیک 80 موشک به مناطق مسکونی «غوطه شرقی»، توافقنامه کاهش تنش در این منطقه را نقض کردند. ارتش سوریه نیز مواضع تروریست‌ها را هدف حمله شدید توپخانه‌ای قرار داد.
* منابع اردنی از تلاش شاه این کشور برای بهبود روابط با دولت سوریه خبر دادند.
* مقامات آنکارا اعلام کردند، اروپا و آمریکا درصدد انحلال «حزب کارگران کرد ترکیه» (پ.ک.ک) و ادغام آن در نیروهای شبه نظامی کرد سوریه هستند.