kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
دادستان ویژه آمریکا:

16 شخص و نهاد روس در انتخابات آمریکا دخالت کرده‌اند

۱۳ شهروند و 3 نهاد روسی در پرونده تحقیقات پلیس فدرال آمریکا به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ متهم شدند.
سرویس خارجی-

پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز در این کشور مفتوح است و هر روز پای افراد جدیدی به این پرونده باز می‌شود. چندی پیش حتی صحبت از بازجویی از شخص ترامپ نیز در میان بود.نهادهای امنیتی آمریکا نگران نفوذ روسیه در انتخابات‌های آینده هستند.
 جدیدترین تحولی که در این پرونده رخ داده 13 شهروند و سه نهاد روسی به دخالت در انتخابات آمریکا متهم شده‌اند. این ۱۳ فرد متهم هستند که با سفر به آمریکا خود را به جای شهروندان آمریکایی جا زده‌اند تا در شبکه‌های اجتماعی وجهه عمومی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را مقابل هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی او بالا ببرند. در این کیفرخواست 37 صفحه‌ای با تاکید بر اینکه متهمان از طریق اعمال خود درصدد گسترش بی‌اعتمادی مردم به نامزدهای انتخاباتی و نظام سیاسی آمریکا بوده اند، آمده است که این اتباع و شرکت‌های روسی اقدام به ایجاد صدها حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی «فیس بوک»، «اینستاگرام» و «توئیتر» کردند و اینطور وانمود می‌کردند که تمام این حساب‌های کاربری توسط افرادی داخل آمریکا کنترل می‌شود.
یکی از کسانی که در این فهرست قرار گرفته است سرآشپز ولادیمیر پوتین است. «یوگنی پریگوژین» و شرکت‌هایش متهم شده‌اند پشتیبانی مالی چشمگیری برای یک گروه مستقر در سن‌پترزبورگ به عمل می‌آوردند که برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست به استفاده از تحقیقات گسترده جعلی به نام آمریکایی‌ها در فضای مجازی می‌زد. «رابرت مولر»، بازرس ویژه پرونده تحقیق درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا، سه نفر از متهمانی را که از آنها نام برده شده، به تلاش برای شنود و پنج نفر دیگر را به جعل هویت متهم کرده است. به گفته این بازرس ویژه، بعضی از متهمان از سیستم‌های کامپیوتری در آمریکا برای پنهان کردن مکان اصلی فعالیت خود در روسیه استفاده کرده‌اند. «مولر» گفته متهمان، خود را جای شهروندان آمریکا جا زده و با هویت‌های جعلی در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پی جذب مخاطبان آمریکایی بودند.
گفتنی است آمریکا همواره در انتخابات سایر کشورها مداخله کرده است، حالا اینکه یک کشور دیگر در انتخابات آمریکا مداخله کرده، باعث تحقیر این کشور شده است.
واکنش ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز (جمعه) و در واکنش به این اتهامات در حساب کاربری خود نوشت: «محکومیت‌های اعلام شده علیه روسیه تأییدی بر وجود تبانی روسیه با ستاد انتخاباتی او نیست و نشان می‌دهد که ستاد او با مسکو ساخت و پاختی نداشته و او «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات را به درستی شکست داده است.» رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت خود با تاکید بر اینکه «روسیه کمپین ضدآمریکایی خود را در سال 2014 و مدت زمان طولانی قبل از اینکه او حضورش در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کند، شروع کرده است،‌» نوشت: «نتایج انتخابات تحت تاثیر قرار نگرفته و ستاد انتخاباتی او هیچ کار‌اشتباهی نکرده است و در این بین همدستی وجود ندارد».