kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

فیصل مقداد: هر هواپیمای متجاوز به آسمان سوریه را سرنگون می‌کنیم

معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به تهدید غرب گفت، نظامیان این کشور هر هواپیمایی که به آسمان سوریه تجاوز کند، را سرنگون خواهند کرد.

 
 
 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «فیصل مقداد» گفت: همانگونه که هواپیمای اسرائیلی را ساقط کرده‌ایم، هواپیمای دشمن اگر وارد آسمان سوریه شود، آن را سرنگون می‌کنیم. وی تصریح کرد: ما از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکردیم، زیرا آن را در اختیار نداریم و استفاده از آن را جرم می‌دانیم.
دیروز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود: درصورتی که ثابت شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، به این کشور حمله می‌کنیم.
مدتی است که دولت‌های غربی به همراه تروریست‌ها تلاش می‌کنند تا ثابت کنند دولت سوریه در «غوطه شرقی» از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. آمریکا ودیگر کشورهای غربی با پیشنهاد روسیه در‌باره اعزام کارشناسان مستقل به سوریه جهت تحقیق، مخالفت کردند.
مقداد اظهار داشت: ما همه مواد شیمیایی را به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تحویل دادیم و این سلاح‌ها در کشورهای غربی، منهدم شد.
وی افزود: آمریکا در پی طولانی کردن بحران در سوریه است و اطلاعات ما نشان می‌دهد که 1000 داعشی از«‌رقه‌» و «دیرالزور» تخلیه شده‌اند.
معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: اگر دولت آمریکا و غرب از حمایت از تروریست‌ها دست بردارند، ما می‌توانیم آ‌نها را در سوریه از بین ببریم.
افشاگری مخالف سوری
به گزارش ایسنا، «هیثم مناع»، عضو دبیرخانه «کنگره ملی دموکراتیک سوریه» و از چهره‌های مخالف این کشور به المیادین گفت: دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه با هدف سیطره بر منابع این کشور ایجاد شده‌اند و حضور آمریکا در سوریه برای تقسیم این کشور و سیطره بر سد فرات و «الطبقه» و نفت سوریه است.
 این مخالف دمشق در ارتباط با نشست اخیر سوچی نیز اظهار داشت: نشست سوچی چیزی را محقق کرد که در طول چهار سال محقق نشده بود. هیچ کسی حق ندارد نتایج مذاکرات سوچی را رد یا اصلاح کند. روند سوچی یک روند تکمیل‌کننده روند ژنو و پیروزی برای سوریه است نه ابزاری برای ایجاد دودستگی و نزاع.
مناع خطاب به کرد‌های سوریه نیز گفت: امیدواریم که شهروندان کرد بفهمند طرح آمریکا در شرق سوریه در درجه اول برای آ‌نها نابودکننده است. هدف آمریکا کمک به کردها نیست‌، بلکه نابودی‌آنها و ایجاد جنگی نامحدود با ترکیه است.
مناع درباره سرنگونی جنگنده اسرائیل توسط ارتش سوریه گفت: ارتش با دفاع از خاک سوریه در برابر اسرائیل ، مورد احترام تمامی سوری‌ها است و ما زمانی که ارتش سوریه جنگنده اسرائیلی را سرنگون کرد برایش دست زدیم.
مناع همچنین تأکید کرد: مخالفان اسناد و اسامی تمامی کسانی را که با اسرائیل همکاری کرده‌اند، منتشر خواهند کرد.