kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
روحانی در دیدار سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی در تهران:

پیام انقلاب اسلامی استقلال و روابط عادلانه با جهان بود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیام انقلاب ما تجاوز به کشورهای دیگر نبود، گفت: پیام انقلاب ما استقلال، عدم مداخله بیگانگان در کشورهای دیگر و روابط عادلانه با جهان بود.


رئیس‌جمهور در جمع  سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی و بین‌المللی مقیم تهران به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در ۳۹ سال پیش به دلیل تحقیر ملت از طریق مداخلات مردم و زیر پا گذاشتن احساسات دینی مردم، انقلاب بزرگی در کشور به ثمر رسید و پیام جدیدی به مردم ارسال شد. پیام انقلاب ما صدور مدل حکومتی و تجاوز به کشورهای دیگر نبود، پیام انقلاب ما استقلال، عدم مداخله بیگانگان در کشورهای دیگر و روابط عادلانه با جهان بود.
وی عدم امنیت کافی، حضور و مداخلات قدرت‌های بزرگ و سرکشی و تجاوز اسرائیل در منطقه در ۷۰ سال اخیر را از جمله دلایل اصلی جداماندن کشورهای خاورمیانه از زنجیره اقتصاد جهانی برشمرد.
روحانی با بیان اینکه ایران می‌تواند دروازه‌ای برای حضور کشورهای منطقه در پارادایم جدید باشد، گفت: ما در ایران، دوازده میلیون نفر تحصیل‌کرده دانشگاهی داریم؛ همچنین در حال حاضر ۴ میلیون نفر در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: زنان جامعه ایران، پیشرفته، تحصیل‌کرده و دارای فرهنگ حضور اجتماعی و فرهنگ کار و فعالیت فرصتی هستند. همچنین ایران دارای امنیت کافی و روابط دوستانه میان اقوام و مذاهب و دارای معادن غنی و دارای جایگاه جغرافیایی ممتاز و تولید نفت و گاز و انرژی به اندازه کافی است.
وی افزود: ایران آمادگی دارد برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی فرصت‌های خوبی را برای کشورهای جهان فراهم کند.
خروج از برجام
روحانی عنوان کرد: آنچه آمریکا انجام می‌دهد اگر یک بازی سیاسی نباشد و تصمیم به کنار رفتن از این معاهده داشته باشد، به صراحت می‌گویم که یک خطای استراتژیک و بزرگ است و تاریخ شاهد بزرگ‌ترین خطای آمریکا خواهد بود.
به گزارش مهر، رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم برجام پایدار بماند و مدل مناسبی برای حل معضلات در منطقه و جهان باشد گفت: ایران همچون گذشته که هیچ‌گاه تعهدی را زیر پا نگذاشته و بعد از انقلاب هم بر تعهدات رژیم سابق متعهد ماند، در موضوع برجام هم آغازگر نقض برجام نخواهد بود؛ اما اگر آمریکا دچار ‌اشتباه شود خسارت‌های سنگینی خواهد دید.
همکاری‌های تهران و تاشکند
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان با تأکید بر ضرورت تسریع در تقویت روابط همه‌جانبه سیاسی و اقتصادی و جبران کاستی‌های گذشته در مسیر توسعه همکاری‌های تهران و تاشکند، اظهار داشت: فعال کردن ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی، انرژی، ترانزیت، سرمایه‌گذاری مشترک، توریسم و ارتقای سطح تبادلات بانکی و پولی، می‌تواند گام‌های بسیار خوبی برای جهش در مسیر توسعه همه‌جانبه روابط ایران و ازبکستان باشد.
«عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر
امورخارجه ازبکستان نیز در این دیدار با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با ‌اشاره به نقش تأثیرگذار ایران در تحولات منطقه و جهان، اظهار داشت: ازبکستان مصمم است با فعال‌سازی تمام ظرفیت‌های همکاری، فصل نوینی در روابط با جمهوری اسلامی ایران بگشاید.