kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
پس از 48 ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان

حریق ساختمان وزارت نیرو مهار شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از پایان مرحله اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و آغاز مرحله لکه‌گیری و ایمن سازی ساختمان خبر داد.




جلال ملکی با بیان اینکه نیروهای سازمان آتش‌نشانی موفق شدند به طبقه منفی چهار که کانون اصلی آتش‌سوزی بود، نفوذ کنند، به ایسنا گفت: حرارت بالا باعث می‌شد آتش‌نشانان بیشتر از دو الی سه دقیقه امکان حضور در محل اصلی آتش‌سوزی حتی با تجهیزات کامل را نداشته باشند، با این وجود با ادامه عملیات و پایین آمدن درجه حرارت، مدت زمانی که آتش‌نشانان می‌توانستند در محل حضور داشته باشند افزایش یافت.
ملکی افزود: خوشبختانه عملیات خاموش کردن آتش که حساس‌ترین مرحله عملیات است با موفقیت به پایان رسید و نیروها وارد مرحله لکه‌گیری و در ادامه ایمن سازی ساختمان شدند تا اگر حین جست‌وجو آتش پنهانی وجود داشته باشد، آن را خاموش کنند.
وی با ‌اشاره به اینکه مرحله لکه‌گیری و ایمن‌سازی به شکل همزمان انجام خواهد شد، ادامه داد: با توجه به بالا بودن ریسک خطر، مدت زمان طولانی آتش‌سوزی و حرارت بالا، مأموران آتش‌نشانی بعد از تحویل ساختمان تا چند ساعت هم در محل مستقر خواهند بود، سپس ساختمان وزارت نیرو تحویل مسئولان، متخصصان و مهندسان خواهد شد تا آنها محل را بررسی کنند.
بررسی ایستایی سازه
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با ‌اشاره به مصوبات جلسه صبح دیروز مسئولان دخیل در امر اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو، گفت: در این جلسه مقرر شد که حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت وضعیت ایمنی ساختمان برق حرارتی از نظر سازه ایستایی و ایمنی توسط کارشناسان امر سنجیده شود.
ملکی افزود: در صورتی‌که کارشناسان ذی صلاح ایمنی ساختمان را از نظر سازه و ایستایی تایید کنند ساکنان می‌توانند به منطقه برگردند اما اگر ایستایی سازه تایید نشود ساکنان نیز نمی‌توانند به منطقه بازگردند.
اخطار قبلی به ساختمان آتش گرفته
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران نیز گفت: به این ساختمان پیش از این اخطاریه داده شده بود.
داوری با بیان اینکه آتش‌نشانی از 7300 ساختمان بازدید کرده و انتظارمان این است که وقتی آتش‌نشانان ساختمانی را ارزیابی می‌کنند و دستورالعمل ایمنی به آنها داده می‌شود توجه کنند، افزود: انتظارمان این است که حداقل، نکات ایمنی را در ساختمان‌های عمومی مورد توجه قرار دهند.
شهردار تهران نیز از تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه بی‌امان آتش‌نشانان با آتش ساختمان اداری میدان ولیعصر(عج) و جلوگیری از تکرار اتفاق مشابهی چون پلاسکو
تشکر کرد.
ساختمان 8 طبقه برق حرارتی وابسته به وزارت نیرو صبح روز دوشنبه دچار حریق در طبقه منفی 4 شده بود.